Mäta Volt med PIC...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Mäta Volt med PIC...

Inlägg av rickeboy »

Tjenis!
Jag funderar på att visa antalet volt som försvinner in i en ledning... samt vad som finns i batteriet (bil batteriet) på en liten LCD i bilen... samt då temperatur från slutsteg, luftinsug etc etc... min första och den fråga jag funderar mest på är hur fasen man ska lyckas mäta antalet volt?

Ngn komponent som är lämplig? Förhoppningsvis krävs det inte ngn jättekrets...

//Rille
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

skaffa en pic med inbyggd A/D
dangraf

Inlägg av dangraf »

Det enkalste är nog att välja en PIC med ad omvandlare. För att kunna mäta 12 v måste du antagligen göra en liten resistansbrygga så att du minskar spänningen till den nivå som a/d omvandlaren kan mäta.

vad är det för komponenter du tänkte använda? vad har de för utsignaler?
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

den tilltänkta PIC:en är PIC16F84 då jag har många hemma... minns inte på rak arm om den har inbyggd A/D omvandlare...

Oberoende skulle jag vilja ha ytterligare förklaring :?

//Rille

[EDIT]
Lyckades skriva svar innan jag såg inlägget innan... dem komponenter jag hade tänkt använda är: PIC16F84, Parallel LCD 20x2 tecken m fl dock inte relevanta till denna diskussionen... vilka övriga komponenter jag behöver skulle jag vilja ha hjälp med... främst då hur fasen jag ska mäta volten...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kollade lite snabbt på elfa. 16F84 har inte A/D vad jag kan se. Jag skulle nog tekomendera dig att skaffa en som har A/D. Använd sedan OPförstäkare för att anpassa signalen till lämpliga nivåer. temeraturen är nog lättast att mäta med en termoresistor. strömmen från batteriet mäts över en chunt. man kan använda batteri sladden som mätchunt. Kan nu OP eller behöver du mer förklaringar på det området?
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jag förstår vad man använder OP:n till men inte alls hur man använder den/dem... suger att man inte fått ngn vettig utbildning i skolan...

Kod? Kopplingsschema? Må hända att det verkar som om jag har tummen mitt i handen men A/D imvandlare samt OP förstärkare har inte lyckats ta sig in i mina tidigare projekt som varit lite halvdana... (kan ju inte PIC assembler ännu)

(Temperaturen kommer mätas med DS1821 och DS18B20... ska bara reda ut det här med 1-wire... (gjorde en till diskussion...))

Tack på förhand...!

//Rille
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mitt förslag är att du letar reda på en bok eller guide om OP-förstärkare. det blir lite för mycket för att förklara här. Men det är inte särskilt svårt. A/D-ingågnen på picen funkar så att: man lägger en spänning på en pinne. A/D omvanlaren gör om spänningen till en 8bits värde. för att få upp upplösningen anpassar man insignalen så att variatioenerna utnyttjar en stor del av A/D:ns dynamik.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Du kan göra en "A/D" med mjukvara , opamp, mostånd och konding...
Finns säkert en hel del näte om det oxå här kommer några exempel (dock till AVR men går att till lämpa på PIC oxå)

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc0953.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc0953.pdf

En i de kan vara att zooma in del av späningen som är intesant, så räker 64steg och 256steg långt...
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det enklaste måste ju vara att använda en A/D med inbyggt LCD-drivsteg. Finns på elfa, de har t om egen underrubrik. Kolla in t ex ICL7106.
Vill du göra en enkel bargraph finns den gamla favvisen LM3915.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Åjo nog går det att mäta spänning med en 16F84!

Man mäter den tid det tar att ladda upp en kondensator genom ett motstånd med känt värde, helt enkelt.

När kondensatorn uppnår en viss spänning så kommer ingången på PICen att se det som en etta. Och ju fortare detta går desto högre spänning har man...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst men det är lättare med en mätmetod som ger en linjär skala. det är nog värt ett par kronor att komma runt det problemet.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

man måste även anpassa spänningen om man ska göra som ditt sätt lord_dubbdäck. Alltså när det gäller mäta spänningen. RC varianten passar bättre för mätning av olinjära motstånd. Tex LDR eller NTC. Jag tror det är smidigast med A/D. Kan ju inte kosta så mycket om man bara ska ha en.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... ngn som har en sida/bok där man kan läsa in sig på A/D omvandlare och OP-förstärkare... helst inte >100 sidor...

Är nämligen inte riktigt på samma nivå som ni är grabbar :(

//Rille
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

A/D omvandlaren är så lätt att det nog räcker att läsa databladet. vad det gäller OP så är det nog bara att gå till biblioteket och leta efter en bok om grundläggande analogelektronik alt förstärkarteknik. Risken är att förstärkar böcker är lite för audio inriktade.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

K... ska se om man inte kan få det förklarat för sig av ngn EL lärare på skolan... dem kanske har ngn bra bok också...

Vilken A/D omvandlare ska man ha? Hade varit gott om det finns ngn lämplig från Dallas eller Maxim... och då helst ngn som inte är ytmonterad men ändå som man kan få många i gratis exempel... :)

//Rille
Skriv svar