Fjärkontroll start av datorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kalle_19

Fjärkontroll start av datorn

Inlägg av kalle_19 »

Hej! Jag har en enkel ir mottagare (COM) och en fjärkontroll. Jag har fått den att funka till windows men uICE. Det skulle vara bra om man kunde starta datorn med den också, har funderat på att ge mottagaren ström och när det går ut en signal så startas datorn, problemet med detta är att man inte kan använda den i windows längre i o m att kablarna som behövs inte går till com porten utan till ett relä. Är det någon som har testat något liknande? att använda en fjärkontroll både till att styra datorn (uICE) och att starta den. Vissa moderkort har stöd för WAKE ON COM men jag har inte det på mitt moderkort. Men om ngn skulle kunna rekomendera ett skulle det vara bra (till AMD64).
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Irmottagare -> µC -> transistor -> datorns strömknapp.
kalle_19

Inlägg av kalle_19 »

Kan du berätta lite närmare? uC? relä eller??? har du ngt färdigt kopplingschema?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

µ = mikro
C = kontroller
µC = mikrokontroller.

Programmera en µC, t.ex. pic eller avr, att reagera på en viss IR-signal från en fjärrkontroll och sedan styra en transistor som kortsluter datorns strömknapp.
Det går kanske att fixa utan mikrokontroller, men då startas datorn av vilken irsignal som helst, tom. av solljus.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

det går ju att fixa med en UART och ett logiknät för att avkoda ett specifikt datamönster, men en mikrokontroller blir mindre, enklare och mycket flexiblare.
kalle_19

Inlägg av kalle_19 »

okej, någon som har testat detta innan? Om jag har fattat det rätt så behöcer jag programera en mirkokontroller och då måste man väl ha en programerare för det, och vad kostar en sådan?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du inte WAKE ON LAN heller?
kalle_19

Inlägg av kalle_19 »

nej, men jag ska köpa ett nytt moderkort, Asus A8N SLI
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, det är ju en utmärkt ide! :D
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

ser att du har ett litet problem att brottas med ,
jag tänkte bistå med ett litet tips,
de e en microcontroller som redan är anpassad och byggd för alla möjliga
applicationer ,

du kan lära chippet olika fjärrar och du har 12 olika funktioner alla kan programeras med en knapp från någon fjärr .
kan drivas på 3 eller 5 volt , o mycket mera ,

kom i håg att detta bara är prototypen då den färdiga som jag inte har hunnit göra någon pdf för har mer funktioner o är mindre ,

http://hem.bredband.net/b105441/Xremote.doc

Lizerd
kalle_19

Inlägg av kalle_19 »

Tack för tipset. Strömen för pw on är inte samma på en Xbox som på en pc. Kan ställa till prob. Kan man sedan när datorn är startad använda fjärren till uICE?
Skriv svar