Parallellkoppla komponentvideo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jappe84

Parallellkoppla komponentvideo

Inlägg av jappe84 »

Hej!

Testade här om dagen att parallellkoppla komponentvideo sladden som går från min xbox 360 till projektor så att jag får samma bild på min TV i sovrummet.

Bild

Allting fungerar, men bilden är inte lika skarp som innan. På upplösningen 480p är det acceptabelt, men väljer jag högre upplösning så blir bilden jäkligt oskarp.

Jag gissar på att det är den gemensamma jordningen som ställer till det. Jag har inga bra argument för varför jag tror det, men det kanske beror på att det inte är samma strömkälla.

Hoppas nån kan hjälpa fixa till detta ;)

Ha det bra sålänge
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Parallellkoppla komponentvideo

Inlägg av tecno »

Sök på google och läs på

Aktiv video splitter
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det blir lite missanpassning och mera tungdrivet (mer kapacitans) så det fungerar inte rakt av. Jordningen påverkar inte skärpan, av mystiska jordningar får man andra fenomen.

Protte
jappe84

Inlägg av jappe84 »

Allright, som jag fattar det så måste jag ha en förstärkare och filter för att detta ska funka bra. Läste någonstans att det kan gå om man separerar jorden men jag vet inte hur de tänkt då? Bara att koppla loss från en apparat? Tror inte det kommer funka. Det absolut enklaste var att köpa en färdig splitter, finns gott om dem... i USA. Nån som har en enkel lösning?

Problemet är ju inte att signalen inte kommer fram, kabeln är lika lång som innan, bara att jag "grenat" den from mitten typ.

Jag antar att om jag skulle satt en switch istället så skulle det fungera perfekt, men switchar är dryga.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

RGB-utgångarna är gjorda för att driva i 75 ohms last. Vid parallellkoppling förstör man detta. Signalerna behöver buffras och förses med separata drivers. Kolla på AD8013. Det är en 3-kanals höghastighets-OP avsedd för videobuffring. Denna använder jag i min MiniMig-design där den får buffra VGA-utgången. Klarar utan problem 60Hz/31kHz VGA...

Kollar du på min hemsida så kan du se kretsen användas (kolla under Mini-ITX MiniMig V2.0) - det är bara att kopiera rakt av från videodelen. Designen är gjord så ingen förstärkning utförs, enbart buffring. Lägger du till en AD724 får du även S-video och C-video ifall du behöver detta.
jappe84

Inlägg av jappe84 »

Coolt, verkar som en rätt simpel lösning. Det tråkiga är ju att den behöver strömförsörjning - eller har jag missuppfattat?

tre frågor dock:

1. Du nämner RGB, jag var nog otydlig men det är en YPbPr signal som jag måste fixa. Kan AD8013 fixa den också?

2. Var får jag tag på den? Elfa har inte den.

3. Du nämner att den buffrar signalen, kommer det bli latens? eller är den obetydlig?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

AD8013 är en trippel-OP, så den bryr sig inte om signalen så länge den ligger inom bandbredden. Komponent borde fungera lika bra. Däremot AD724 behöver RGB så den går bort vid komponent. Den lilla fördröjningen som införs är obefintlig - det är en helt analog kontruktion (operationsförstärkare). Kretsen finns hos Electrokit och hos Digikey.

Edit: Det står R-G-B i din bild... :humm:
jappe84

Inlägg av jappe84 »

Illuwatar skrev: Edit: Det står R-G-B i din bild... :humm:
Ja, jag vet, jag tänkte fel, blev förvirrad tänkte Red, Green, Blue när jag ritade i paint så....

sorry för det.

Jag tackar så mycket för tipset, tror jag beställer en AD8013. Berättar hur det går när jag väl tar mig tid till detta.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Borde det inte bli knas med synksignalen om man mixar ihop två videosignaler såhär?
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Signalen skall ej mixas utan splittas. Så du har ju samma synk ut från X-boxet till TV och projektor.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Du behöver två AD8013, en för varje "bildskärm" du vill driva. Hade inte min Protel fått för sig att krascha vid uppstart hela tiden skulle jag kunna snabbt slänga ihop ett schema till dig. Någon Windows-uppdatering måste ha sabbat denna...

Hela konstruktionen kan du köra på +5V, negativ spänning generar du med en inverter (ICL7660 eller motsvarande). Om du inte har allt för bråttom fixar jag en ritning...
xxargs

Inlägg av xxargs »

passiv splittning kan göras med en hybrikopplare/transformator[1] om man skall behålla impedansen - men effekten delas upp i två vägar vilket innebär att spänningen är 0.71 V t-t istället för normal 1 V t-t och en del monitorer/TV kan inte anpassa sig mot detta och bilden blir murrig.

med andra ord tidigare angivna lösningar med OP-ampar/kretsar är förmodligen bästa lösningen.

[1]
det som bökar till det med bas-bandvideo och passiva grejor är att hybrid/trafo skall ha frekvensomfång från 50 Hz till 5.5 MHz vilket ger en frekvensomfång av 110000 ggr eller 5.04 dekader frekvensomfång - att bygga en hybrid/split som går mellan 1 MHz - 2.4 GHz har bara 3.4 dekader frekvensomfång och är knepigt nog inom RF-världen...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Här är det utlovade schemat: http://www.illuwatar.se/temp/VideoBuffer.pdf

Se det som en grund för ett eget bygge. Alla tre kanaler är identiska, vilket gör att det passar både RGB och komponent (jag kör detta koncept för RGB utan problem).
Tekko

Inlägg av Tekko »

När jag provar komponentvideo får jag bara skumma färger på teven, trasig utgång eller fel format ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

TV-n måste utryckligen kunna hantera komponent med speciella ingångar för detta, annars ser det tokigt ut - det ironiska är att alla färg-TV använder sig av komponent internt för att få färgmättnad mm. att fungera, (och i amerikanska TV även för justera färgstick, dvs. justera gröna ansikten till normalfärg igen med en potentiometer...) det är nämligen väldigt knepigt att göra sådana operationer i RGB-mode.

Med andra ord har man komponent internt men inga ingångar för detta normalt sett - därför så omvandlar man man RGB till komponent, och hantera det som komponent tills det omvandlas till RGB igen i sista momentet när det skall ritas ut på skärmen.

att köra RGB via scart är en omväg - inte en förbättring i jämförelse med S-video som många tror...
Skriv svar