Väcker minnen den där maskinen, sådana man fick lära sig på i skolan dock hatar jag TNC-355 eller ja allt som har med TNC-3XX att göra då jag anser det vara ett av Heidenhains sorgebarn lite som Windows ME om man skall jämföra äpplen och päron.
Tror våra maskiner inte var 7200 utan bara 7000 dock på skolan och med TNC-155 som är rätt föråldrat men det är ack så simpelt, stabilt och lätt arbetat kör fortfarande maskiner på jobbet med TNC-155 ibland när man har lite privata och enklare projekt på gång. Till vardags kör jag en Hermle med iTNC 530 och det är nog bland det bästa jag pillat i förutom Siemens 840 system.
Men just det här att ha en skärm som är vettig att läsa på och ett standard tangentbord att skriva program på med skönt dialog system som Heidenhain är guld värt. Dock hade jag inte haft något emot en sådan maskin du har att greja med. Skolan jag gick på sålde ut sina för några månader sedan och var då inne på att köpa en men var någon maskinfirma där och köpte upp 5st maskiner på direkten så blev inget kvar till mig.
Gratulerar till köpet och säg till om du vill ha någon hjälp med programmering eller annat så kan jag försöka svara, finns ju även många andra här med goda kunskaper som gärna hjälper till! Och du nya hållare är då inte billiga tycker jag, vi frågade om priset på en ER32 hållare och den kostade strax över 17000 kr så är man privatperson anser jag inte att 17000 kr ex moms är så billigt.

Men nu skall jag självklart även säga hela sanningen att vi köpte inte den för det löjliga priset, anledningen till priset skulle vara den extrema rundgången och uppspännings noggrannheten 17000 kr för en hållare är ju löjligt iaf när det inte gäller någon super avancerad och större pryl eller infästning i spindeln.
Mvh,
Viper