då var det dax.. ingen lillasyster men dock cnc porr..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JJ-Kustom

då var det dax.. ingen lillasyster men dock cnc porr..

Inlägg av JJ-Kustom »

Då var det dax för mej.. har länge funderat på att köpa cnc maskin... kollat lite på storebro kombi mill.. men sen blev det mer åt modig hållet.. så slutade med en modig md7200.. med hh tnc-355 15000rpm och så vidare.
har inte fått hem henne ännu men kommer den 1maj!
lite bilder..
har inte nån direkt kunnskap om cam och nc men kan lära mej! så behöver lite hjälp sen med postprocessor och så vidare..
har jobbar lite med el under några år när jag jobbade som elektriker på koenigsegg. Så att fräsen införskaffades är väl för att jag har ett stort intresse för bilar..

här kommer lite bilder, kommer fler när den e hemma och genomgången och rengjord!!
mvh jonas

Bild

Bild

inte så grann på bilderna men ska få sej en rejäl upprustning!!
Fräsen

Re: då var det dax.. ingen lillasyster men dock cnc porr..

Inlägg av Fräsen »

Hur mycket gick kalaset på? Fick du med verktyg?
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

vet inte om jag vill säga... under 50ink moms.
fick med 13st olika hållare. men i dagens läge så är ju helt nya hållare inte direkt dyra.. inte ens till iso40 växlare. är 24 verktygs växlare i den.

har även pratat med modig sverige och de har alla scheman och sprängskisser på den och även en skätt färg så man kan fräscha på den ordentligt!
och för er som undrar så är detta en hobby maskin.. har 220kvm hobby garage och håller på att gjuta platta till 80.. med allt från ac/dc tig till plasma skärare travers i taket två pelarlyft osv osv! tanken är väl att kanske köra igång lite verksamhet i framtiden men det visar sej!

mvh jonas
pinussen

Inlägg av pinussen »

Oj, en sånn skulle man ha plats för. Den är nästan lika stor som min verkstad :D
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Hobbygarage? HOBBY?! 220kvm +snart 80 till!!! Tig, plasma, travers, lyft och nu då CNC!
*gråter* :verysad:

En gång när jag blir stor... så har jag antagligen fortafarande inte ett sånt paradis...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hobbygarage på 300kvm... typ drömmen ju :)
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Trevligt!

Själv är jag ju oxå bilnörd och simmar för fullt i CNC-träsket.
Men en så pass stor/vass maskin skulle det förvåna mig om jag tillslut slog till på.
Jag har ju bara 129kvm hobbyrum som jag precis ska flytta in i och egentligen borde jag fokusera på ett för dåligt golv och att få upp tvåpelarlyften jag oxå. Men det är ju så kul att drömma om leksaker. :roll: :wink:

Ska bli kul att se mer av denna maskin, vad du petar ut ur den samt resten av verkstan.
Har nga gammla kompisar som arbetat på Äggfabriken och samtliga håller sjukt bra puts på sina byggen och saker. :tumupp:
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

ska tilläggas att jag inte har några rika föräldrar eller liknande utan har jobbat mej till min lekstuga! är 24år idag och har inställningen att jag kan allt!!

så e det nån som behöver hjälp med nått så finns jag i halmstad trakten...
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

här e några andra leksaker!

nissan skyline byggd enligt konstens alla regler!
Bild

givetvis en bm t24 i gott skick!
Bild
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Bara att grattulera JJ-Kustom. Vad kräver en sådan maskin för säkringar, klarar du dej på 63 amp?
Kanske inte rätt forum med traktorbilder men den gillar jag, ser välrenoverad ut.
Då väntar vi på lite mer info när du har pôttat in den i "hobby lokalen"

DW
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

traktorn e ju 6v volt i allafall... inte så mycket elektronik men men..
pratade med hh idag och de skickar en 450sidor tjock manual på tnc-355.. på svenska..

och ang säkring så har de som kört den innan haft 25amp på den och det e ju vad jag har in i garaget så hoppas det räcker... får ge f*n i att fresta prylarna.. he he!

åter kommer med mer bilder och info när den e hemma!

mvh jonas
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Du får se till att skaffa en gammal skrotad elmätare och fixa ett interface som läser av blinkningarna på lysdiodern så du kan få fram aktuell förbrukning. :)

I vilken del av sverige bor du? Möjligtvis inte runt 08? :) (med tanke på vad du har för lokal så är väl allt runt en större stad uteslutet :( )
Viper

Inlägg av Viper »

Väcker minnen den där maskinen, sådana man fick lära sig på i skolan dock hatar jag TNC-355 eller ja allt som har med TNC-3XX att göra då jag anser det vara ett av Heidenhains sorgebarn lite som Windows ME om man skall jämföra äpplen och päron. :)

Tror våra maskiner inte var 7200 utan bara 7000 dock på skolan och med TNC-155 som är rätt föråldrat men det är ack så simpelt, stabilt och lätt arbetat kör fortfarande maskiner på jobbet med TNC-155 ibland när man har lite privata och enklare projekt på gång. Till vardags kör jag en Hermle med iTNC 530 och det är nog bland det bästa jag pillat i förutom Siemens 840 system.

Men just det här att ha en skärm som är vettig att läsa på och ett standard tangentbord att skriva program på med skönt dialog system som Heidenhain är guld värt. Dock hade jag inte haft något emot en sådan maskin du har att greja med. Skolan jag gick på sålde ut sina för några månader sedan och var då inne på att köpa en men var någon maskinfirma där och köpte upp 5st maskiner på direkten så blev inget kvar till mig. :(

Gratulerar till köpet och säg till om du vill ha någon hjälp med programmering eller annat så kan jag försöka svara, finns ju även många andra här med goda kunskaper som gärna hjälper till! Och du nya hållare är då inte billiga tycker jag, vi frågade om priset på en ER32 hållare och den kostade strax över 17000 kr så är man privatperson anser jag inte att 17000 kr ex moms är så billigt. ;)
Men nu skall jag självklart även säga hela sanningen att vi köpte inte den för det löjliga priset, anledningen till priset skulle vara den extrema rundgången och uppspännings noggrannheten 17000 kr för en hållare är ju löjligt iaf när det inte gäller någon super avancerad och större pryl eller infästning i spindeln.

Mvh,
Viper
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

bor inte i 08 området men dock ändå lite utanför halmstad som ändå inte är en liten håla..
kul att höra att det e någon som användt sej av modig innan... och ganska nöjd.. synd att du inte gillade tnc355 bara.. vet ju inte bättre... och så var det till rätt pengar... jag kan ju behöva lite hjälp med cam och överföring och lite sånt men det kan man ta framåt! nu e det snart fredag då ska hon hämtas!!

och vad det gäller hållare så kostar en vanlig ER32 hållare till vanlig iso växlare 580kr plus moms på elandsson och hjort, och 710plus moms på gnosjö maskin. princip samma pengar på hållare till planfräsdon och weldon och borrdon
måste vart någon uber hållare ni kollat på... kollade precis i shuckhart katalogen där kostar ett ER32 kitt med 15 olika storlekar på hållare 2650plus moms....
JJ-Kustom

Inlägg av JJ-Kustom »

sen tillkommer visst typ 40kr styck för dragbult! 8)
Skriv svar