Kort puls vid frånslag av spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greger!

Kort puls vid frånslag av spänning

Inlägg av Greger! »

Skulle behöva få till en kort puls vid frånslag av spänning. Om jag förtydligar det hela så blir det så här: Jag har en spänning på ca 12V (10 till 15 för att vara exakt) vilket laddar upp en kondensator på ca 400mF. Det jag skulle vilja nu är att få laddningen i kondensatorn att trigga en extern utgång precis när den slutar laddas, inte tidigare.

Någon som har en simpel lösning på det hela?
blueint
Kontakt:

Re: Kort puls vid frånslag av spänning

Inlägg av blueint »

Som princip.. Låt kondensatorn driva någon transistor historia som öppnar när extern spänning går låg. I princip en inverter som drivs av kondensatorn, som tar laddspänningen inverterat kopplat till en transistor som öppnar förbindelse till kondensatorn.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men det blir svårt att göra om man inte skiljer på spänningen över kondensatorn och den inkommande (externa) spänningen. Vid jämvikt kommer ju det inte gå någon ström och när den externa strömkällan faller bort sker det ingen förändring av varken ström eller spänning. Om du kan ha en diod från den externa strömkällan till kondensatorn skulle det vara bra (men då förlorar du 0.4-0,7 volt beroende på diodens framspänning). Då kan du sätta en pnp-transistor (eller p-kanal mosfet) med emitter (source) på kondensatorns plus, basen (gate) vid den externa strömkällan och kollektor (drain) ger utsignal. Denna signal är då inte tidsbegränsad utan kommer att vara "on" hela tiden så länge extern spänning saknas. Detta går givetvis att fixa. Kanske enkelt med en kondensator och ett motstånd till jord, så får du en puls.

Vill du inte ha spänningsfallet över dioden så vet jag inte hur du ska göra? Förslag nån?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

aahhh, läste frågan igen och har givetvis missuppfattat den???

>precis när den slutar laddas, inte tidigare.
>vid frånslag av spänning

Dessa två händelser inträffar vid olika tidpunkt. Så när menar du egentligen att pulsen ska trigga?

Om du ansluter +12V till kondensatorn (ett strömbegränsande motstånd kanske är att rekommendera här) så laddas den ju upp en stund tills spänningen över kondensatorn blir samma som den pålagda spänningen. Då slutar ju strömmen att gå och kondensatorn slutar laddas, även om det fortfarande finns extern spänning ansluten?

Så - när vill du ha pulsen? När kondensatorn slutar laddas (dvs när spänningarna är lika) eller när den externa spänningen faller bort?

En följdfråga: Om det nu är så som jag antog först - dvs triggning ska ske när extern spänning faller bort - hur mycket ska spänningen understiga kondensatorns för att det ska räknas som bortfall? 0,1V, 1V, 5V eller 12V??? Spänningen kan ju variera mellan 10 och 15 volt, så risken är ju att triggning sker om den sjunker från t.ex. 14V till 12V under ett ögonblick (vid anslutning av annan last t.ex.)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mäter man när strömmen över ett seriemotstånd upphör, blir det väl både och.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Ska testa lite olika lösningar med PNP transistorer när jag kommer hem på torsdag...

Det som jag var ute efter var puls vid frånslag av extern spänning, det gör dock inget om pulsen är någon sekund lång.

Återkommer med mer senare...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kolla längst upp till höger på det här schemat.
När inspänningen är lika med eller högre än spänningen i kondingarna C1 och C2, går all ström genom schottky-dioden D5.
Så fort inspänningen är lägre än den i kondingarna, kommer ett spänningsfall ligga över R4. Detta har jag för att dumpa spänningen ur kondingarna fort.
När så sker, tänds lysdioden D6.
Funktionen låter i mina öron som exakt det du vill åstadkomma. Mindre konding, och R6-R9 byts ut mot något annat. 10k kanske.
Spänningen som kommer ut till R10 kommer vara V(konding) fr.o.m då inspänning slås av tills kondingen är urladdad så långt att transistorn inte kan hålla öppet längre.
Skriv svar