433MHz nexa repeater
433MHz nexa repeater
Finns det nåt för att förlänga räckvidden på nexa? Helst ingen olaglig effektökning.
Re: 433MHz nexa repeater
mcdanne82: Den har jag missat. Men risken är att jag får ha 2
Klarar den även andra prylar? Sträckan har både sändare/mottagare i bägge ändar, med det borde funka ändå?
Edit: 2 st "?"

Edit: 2 st "?"
Senast redigerad av 1802 20 april 2009, 13:44:48, redigerad totalt 1 gång.
Om du hade nån fråga i det sista du skrev så se till och använd frågetecken, blir obegripligt annars.
Varför behöver du två? För lång sträcka?
Utan att ha läst mer om den än att den inte klarar av dimmerfunktioner kan man misstänka att den reläar meddelanden med en liten fördröjning, annars stör den ut sig själv. Att då ha två såna enheter skulle kunna ställa till med problem om meddelanden studsar fram och tillbaka, men kanske har dom skydd mot det, jag vet iaf inte
Varför behöver du två? För lång sträcka?
Utan att ha läst mer om den än att den inte klarar av dimmerfunktioner kan man misstänka att den reläar meddelanden med en liten fördröjning, annars stör den ut sig själv. Att då ha två såna enheter skulle kunna ställa till med problem om meddelanden studsar fram och tillbaka, men kanske har dom skydd mot det, jag vet iaf inte

Skall en våning ner med nexa(ej dimmer). Och en upp med "stektermometer". Kan räcka med en repeter, bara jag hittar rätt placering. Betong, tegel m.m i källaren ställer till problem. Stekisen (mottagare) når nästan fram(upp), ibland får jag flytta den 1m i rummet. Nexa fjärren går inte als ibland(ner). Köper nog kjellco's i slutet på veckan. Är det en pryl lönt att bygga? För då kan man ha en bit tråd mellan mottagare och sändare.
Är stektermometern verkligen nexa? Den repeatern lär inte klara något annat än nexa då jag hoppas att den öppnar när den tar emot en korrekt nexa-signal och inget annat.
Stektermometern är inte nexa. Men den funkar skapligt. Så den måste inte reläas. Värre är det med nexa fjärren. Lyxvarianten med timer 

Nexa's repeter inköpt. Den har 6 kanaler som begränsning. Jag har fått placera den i samma rum som mottagaren, för att den skall gå fram. Kanske är det mottagaren som blivit skruttig? Men än så länge funkar det. Nytt rekord i småskruvar på batterilucka 8 st. Där fick man för man inte gillar plastflikar
Den är också lite långsam. Slår man snabbt av och på, så slår repetern på igen. Men trots att det i stort sett funkar nu, skulle det vara kul med ett hembygge. Kan pman använda 433 moduler?