Kan man snatta från PT100 slinga?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Kan man snatta från PT100 slinga?

Inlägg av v-g »

En enkel fråga som kom upp för mig.

Bakgrund:
Jag har alltså tre sensorer till solfångaranläggningen som är av typen PT100 med två kablar till varje. Två av dessa sitter i källaren och dessa behöver jag ej läsa av. MEN en sitter på taket i solfångaren(härefter SF) och för att ersätta denna med tex en DS1820 måste jag upp med glaset på SF vilket jag helst inte gör. Dessutom är det relativt lång kabel som går genom skorstenen osv., mao rätt träligt att fixa.

Kan man på något sätt "sno" signalen och omvandla till mätbart resultat utan att påverka originalkretsen allt för mycket?

SF-styrningen mäter kontinuerligt av denna slinga för att känna av när det är dags att slå igång pumpen.
Norpan

Re: Kan man snatta från PT100 slinga?

Inlägg av Norpan »

Det borde väl gå att ta reda på mätströmmen, som i mitt tycke borde vara hyfsat konstant.
Och sen mäta spänningen och räkna ut aktuell resistans med hjälp av det, och sen lite mer matematik för att få det till temperatur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla med så inte signalen är multiplexad, har det på jobbet på pt100, där mäter modulen bara 1/10 av tiden på ett ungefär,
jobbigt att felsöka med multimeter

men det har fördelar, man kan annvända högre mätström och ändå inte värma givaren med mätströmmen
Norpan

Inlägg av Norpan »

Borde ju gå att stjäla lite spänning iallafall, bara man synkar mätningen mot strömpulserna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är så otroligt liten strömändring i trådarna till givaren att det inte är lätt att få ut något av att snatta. Jag skulle hellre koppla in mig i mätbryggans mittpunkt för att ha större chans att få ut något vettigt, utan att påverka för mycket.

Låter härligt med multiplex. Har aldrig stöt på det, är det vanligt numera?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tog och slet upp inkromet på styrenheten och fotade, men jag blir fanimej inte mycket klokare. Det är få kretsar och i stort sett är den enda IC:n förrutom µc:n (som jag inte vet vad det är) en LM324 Sen är det en CA3161E men det är för displayen som består av tre 7-segmentare.

Bilderna är här nedan för den intresserade (klicka för större):

Bild Bild Bild

Bild Bild

Inkommande kablar (för tempsensorer) är på de två första bilderna de svarta plupparna i överkant och på de andra ser man de två gråa samt en st vit kabel.

Bild nr 4 är displayen för den intresserade ;)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kan ju mäta på utgångarna på 324:an samtidigt som du ändrar temperaturen på tempgivaren.
Med lite tur och tålamod går det nog att få fram temperatur till spänningsförhållandet så man kan räkna på det.
Skriv svar