IR mottagare till datorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henke_
Kontakt:

IR mottagare till datorn

Inlägg av Henke_ »

Hej, jag har byggt en IR mottagare till datorn enligt denna ritning
http://www.zux.nu/stolux/pim/hardvaran.asp
men det är så att den inte fonkar riktigt som den ska.
Den kan läsa in mina knapptryckningar å reagerar på dessa men den kan inte identifiera att det är samma knapp jag trycker på.

Använder mej nu av PC Remotcontroll och tyckte att det verkade vara det vettigaste programet, har provat winlirc m.m. men gillar inte dessa.

Vad är det som kan vara fel, nån som varit med om nått liknande.

//Henke
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har 5 fjärrkontroller av varierande ålder, och av dem är det bara en enda som funkar till IR-mottagaren, då de andra är av "repeterande funktion utan repetitionskod". Såna fjärrar kan man inte använda. De som funkar är de som inte repeterar sin kod, eller såna som repeterar, OCH har repetitionskod mellan signalerna.
Henke_
Kontakt:

Inlägg av Henke_ »

Okej, men hur vet man det då,, bara prova sig fram eller.
Men om det är som du säger att de har "repeterande funktion utan repetitionskod" så kommer den känna av fjärrkontrollen men aldrig veta vilken knapp jag trycker på, typ.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Du kommer märka när du ska kalibrera den med proget, det kommer så nå att de vart nå fel o att du ska trycka igen, minns inte riktigt. Har en fjärr från en D8 kamera o inspelningknsppen på den funkar inte att använda bara dom andra knapparna...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag får inte heller det programmet att fungera, tror att det måste vara någon inställning. Har du provat uICE http://www.mediatexx.com/ det fungerar bra och är lättanvändt.
Henke_
Kontakt:

Inlägg av Henke_ »

Men hur blir det för dej då, om du tar testa källa, visar den nå siffror då över huvudtaget. För mej fonkar det.

Jag har dessutom provat sex fjärrkontroller å ingen av dom har fonkat riktigt.... skumt...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jo siffor visar den och den regisrerar att man trycker, men den vill inte kännaigen träffarna när man läggertill nytt komando, har provat att pilla på inställnigarna och fick den då att aceptera trycknigarna fast då spelade det ingen roll vilken knapp på fjärrkontrollen man tryckte .
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

När jag skulle lära programmet knapptryckningar, så ville den ha en tryckning igen, och igen, och igen, och igen, för att till slut säga att den här fjärrkontrollen använder repeterande kod utan repetitionskod. På engelska då. Och sen att det skulel behövs runt 20 inlärningar per knapp och att man skulle minska feltoleransen. Men det gick som sagt inte alls.
Henke_
Kontakt:

Inlägg av Henke_ »

Ok bara att prova sig fram med nya dosor då tills man hittar en som fungerar...
Skriv svar