Solcellsdrivna lysdioder
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Solcellsdrivna lysdioder
Lite funderingar i spåren av samköpet av solceller.
Funderar på att använda ett par paneler till att driva några lysdioder på balkongen. Naurligtvis ska de inte lysa när det är ljust utan bara när det är mörkt, så tanken är att använda några NiMH-batterier som buffert. Jag har spanat en del på nätet och hittat en del intressant, men nite fått ihop hela konstruktionen än, några frågetecken återstår. Det största av dessa rör laddningen av batterierna. Man kan ladda med allt från C/10 i 14 timmar till kanske 1C under en kort tid, men då gäller det att ha koll på värmeutvecklingen. Tveksamt om solcellerna kan ge den ström som krävs också (visst känns siffrorna i Ebay-annonsen lite väl optimistiska?). Dessutom kommer laddningsströmmen att variera mycket från dag till dag, så det kommer att bli svårt att veta när batterierna är fulladdade.
En tanke jag har nu är att mäta laddströmmen och med hjälp av en Pic räkna ut när batterierna fått tillräckligt med ström.
Tänker mig att använda 2-3 solceller i serie och en stepup-regulator.
Intressant länk:
Harnessing Solar Power with Smart Power-Conversion Techniques
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/484
Funderar på att använda ett par paneler till att driva några lysdioder på balkongen. Naurligtvis ska de inte lysa när det är ljust utan bara när det är mörkt, så tanken är att använda några NiMH-batterier som buffert. Jag har spanat en del på nätet och hittat en del intressant, men nite fått ihop hela konstruktionen än, några frågetecken återstår. Det största av dessa rör laddningen av batterierna. Man kan ladda med allt från C/10 i 14 timmar till kanske 1C under en kort tid, men då gäller det att ha koll på värmeutvecklingen. Tveksamt om solcellerna kan ge den ström som krävs också (visst känns siffrorna i Ebay-annonsen lite väl optimistiska?). Dessutom kommer laddningsströmmen att variera mycket från dag till dag, så det kommer att bli svårt att veta när batterierna är fulladdade.
En tanke jag har nu är att mäta laddströmmen och med hjälp av en Pic räkna ut när batterierna fått tillräckligt med ström.
Tänker mig att använda 2-3 solceller i serie och en stepup-regulator.
Intressant länk:
Harnessing Solar Power with Smart Power-Conversion Techniques
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/484
Re: Solcellsdrivna lysdioder
jag hade funderingar på nåt liknande, men tänkte isåfall använda en kondensator på några farad just för att batterier inte brukar bli så glada om dom laddas i och ur lite odefinerat sådär.
Nästan bättre att använda NiCd eller Blybatterier då dom är lite snällare än Nimh på det där med att laddas...
-
Tror också på konding! Inga bekymmer med överladdning där inte.
Med batteri kan du nog hålla reda på hur mycket du laddat. Problemet är att veta hur mycket du hade kvar i batteriet när du började ladda. Så att ladda på tid eller energi går inte utan du måste kunna känna när batteriet är fulladdat.
Med batteri kan du nog hålla reda på hur mycket du laddat. Problemet är att veta hur mycket du hade kvar i batteriet när du började ladda. Så att ladda på tid eller energi går inte utan du måste kunna känna när batteriet är fulladdat.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
En kondensator även om den är på några farad kommer inte att räcka särskilt långt...
Swech
Swech
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hittade en uträkning som säger att strömmen gånger önskad tid delat med max spänningsfall ger kapacitansen ( (I*t)/V ).
Sätter man strömmen till 10mA, tiden till 3600s och max spänningsfall till 0,5V så behövs en kondensator på 72F. Så nja, får nog bli batteri ändå, ska det lysa en hel vinternatt efter en grå dag så blir det en fet kondensator.
Sätter man strömmen till 10mA, tiden till 3600s och max spänningsfall till 0,5V så behövs en kondensator på 72F. Så nja, får nog bli batteri ändå, ska det lysa en hel vinternatt efter en grå dag så blir det en fet kondensator.
det beror ju helt på hur mycket man vill att det ska lysa.
..Och det blir inte mycket till lyse efter en grå dag ändå om natten är lång.. bara för att batteriet kan laddas mera så betyder det ju inte att solcellen ger mer energi, isåfall måste man ju se till att ladda på anant sätt eller att alla tidigare dagar är väldigt soliga.
..Och det blir inte mycket till lyse efter en grå dag ändå om natten är lång.. bara för att batteriet kan laddas mera så betyder det ju inte att solcellen ger mer energi, isåfall måste man ju se till att ladda på anant sätt eller att alla tidigare dagar är väldigt soliga.
-
Ajdå, blir det så mycket.
Det klart, 10mAh blir en hel del As. Man ska räkna först!
Det klart, 10mAh blir en hel del As. Man ska räkna först!

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så en kondensator räcker inte, NiMH är tjurigt att ladda. NiCD är inte miljövänligt, bly är klumpigt & tungt. Hur är det med LiPo och liknande?
Svagt balkongräcke?PHermansson skrev: bly är klumpigt & tungt

LiPo laddas med konstant spänning och strömbegränsning så att de inte tar för mycket ström från början har jag för mig.
Se till att du inte laddar med mer än 1/10C så är problemet löst, har för mig att de tål den strömmen hur länge som helst. Hm, eller minns jag fel nu...?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
_Nästan_ hur länge som helst har jag för mig. Problemet där är väl att det tar 14h att ladda fullt, blir nog svårt att hinna med det på en dag.
Ska kolla LiPo lite mer, och det där LiPo4 eller vad de heter.
Ett blybatteri behöver ju så sett inte vara så stort, men kanske min idé att använda 2-3 celler faller? Blir ju mkt att steppa upp, och frågan är hur stor laddström man kan få ut då...
Ska kolla LiPo lite mer, och det där LiPo4 eller vad de heter.
Ett blybatteri behöver ju så sett inte vara så stort, men kanske min idé att använda 2-3 celler faller? Blir ju mkt att steppa upp, och frågan är hur stor laddström man kan få ut då...
jag skall med försöka mig på solceller med lysdioder för nattbruk, mat belysning

kommer ha stepupp, kraftigt blybatteri och räknar med att slippa ta hem och ladda det så ofta istället

kommer ha stepupp, kraftigt blybatteri och räknar med att slippa ta hem och ladda det så ofta istället
Gör väl inget om det tar två, tre eller sju dagar innan det blir helt fullt, se bara till att du stoppar i mer på dagen än du tar ut på natten.PHermansson skrev:_Nästan_ hur länge som helst har jag för mig. Problemet där är väl att det tar 14h att ladda fullt, blir nog svårt att hinna med det på en dag.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo iofs... men risken är väl då att det aldrig blir fullt?
LiPo låter lite intressant, läste lite här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=lithium
Om man steppar upp till 4.1V så kan batteriet inte överladdas. Frågan är bara vilken ström solcellerna kan ge som mest, måste nog veta det för att komma vidare med detta...
LiPo låter lite intressant, läste lite här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=lithium
Om man steppar upp till 4.1V så kan batteriet inte överladdas. Frågan är bara vilken ström solcellerna kan ge som mest, måste nog veta det för att komma vidare med detta...