Tänkte sno ihop ett litet USB-oscilloskop. Tanken är att det ska vara en kanal och mycket enkelt. Det jag funderar lite över är hur ingången ska se ut.
Det enklaste som jag funderat på är en OP som omvandlar säg +-25V till 0..5V och sen rätt in på en PIC med USB. Mycket enkelt, men mätjord blir samma som USB/datorjord.
Ett annat alternativ är att låta OP:n mäta differentiellt för att få loss jorden från mätobjektet, men då tror jag man behöver dubbel matningsspänning till första OP:n, eller vet nån om man kan åstadkomma differentiell mätning och nivåskift i samma OP? Klart man kan fixa negativ spänning med PICens PWM och några kondingar och dioder men man behöver en extra OP för nivåskift också och det hela blir lite mer komplext.
Ett tredje alternativ är att isolera med en krets typ ADUMxxxx (digital isolationskrets med integrerad on-chip DC/DC isolator), men då behöver man en PIC på varje sida om isolatorn alternativt en PIC på ena sidan och en USB-UART-krets typ FT232 på andra sidan.
Simpelt USB-oscilloskop
-
Re: Simpelt USB-oscilloskop
På den här sidan ser du hur han löst - problematiken på ingången utan minusspänning.
Enklare än så kan det inte bli. Ingen högprestanda precis, men det var väl inte det du var ute efter heller!
Isoleringen blir knepigare. Det enklaste må vara en optokopplare och sedan en åtta pinnars MCU som får agera USB-interface. Eller opto mellan RS232/USB-omvandlare. Matning via USB till USB-delen, Batteri till andra delen, eller en switchad som ger isolation.
Oops, glömde länken!
http://www.serasidis.gr/circuits/AVR_os ... oscope.htm

Enklare än så kan det inte bli. Ingen högprestanda precis, men det var väl inte det du var ute efter heller!
Isoleringen blir knepigare. Det enklaste må vara en optokopplare och sedan en åtta pinnars MCU som får agera USB-interface. Eller opto mellan RS232/USB-omvandlare. Matning via USB till USB-delen, Batteri till andra delen, eller en switchad som ger isolation.
Oops, glömde länken!
http://www.serasidis.gr/circuits/AVR_os ... oscope.htm