Högnivåutveckling i ARM, newlib eller inte newlib?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Diger_s
Kontakt:

Högnivåutveckling i ARM, newlib eller inte newlib?

Inlägg av Diger_s »

Hallå
Håller på med ett projekt där jag i slutändan ska skriva i text vad klockan är på en grafisk svartvit display.
Som font tänkte jag spara rasterbilder som jag laddar in från minneskort on request. Beroende på hur mycket text ska jag ha olika storlekar på fonterna och jag vill kunna byta ut dem utan att behöva programmera om klockan. Texten tänkte jag låta ett script generera på klockan så jag även där kan ändra beteendet utan att behöva programmera om uCn (tänkte använda PAWN alt. lua (någon som vet något bättre?)). Förutom det ska jag trycka in ethernet och en serieport (för felsökning).

Jag använder mig av en LPC2148 (ARM7 512kb rom och 32kb ram) och tänkte använda FreeRTOS som operativ.
Får jag inte plats i arbetsminnet med allt tänkte jag sköta det genom att starta program i sekvens för att kunna frigöra minne, ex när scriptet har kommit fram med en text frigör jag förs hela processen och sedan startar uppritningen av bilden.

Nu till mitt "problem". Ska jag använda newlib eller ska jag bygga allt från scratch? Jag har försökt hitta info om hur mycket minne newlib drar men tycker mig inte hitta något vettigt. Det jag behöver är egentligen bara enkel stränghantering och kanske lite mattematiska funktioner. Minneskortet funderade jag på att ev kasta in något lättare än FAT. Någon som har koll på hur mycket arbetsminne newlib tar i anspråk och hur tungrott det är? Är det bättre att skriva runt newlib så jag slipper det? Jag vill inte uppfinna hjulet på nytt. Någon som vet en lös samling funktioner som inte behöver dynamisk minnesallokering?

Eller ger det så lite prestandavinst så det inte är värt arbetet?