"Bomb"-Countdown (rekvisita till scoutäventyr)
"Bomb"-Countdown (rekvisita till scoutäventyr)
Tänkte bygga mig en nedräkning som räknar ner från 999 till 0 på tre 7-segements led-displayer,
sen ska det finnas en bunt sladdar som går ut från lådan, dessa ska sitta monterade i en skruvplint så dom är lätta att byta,
bland annat ska det finnas en röd och en blå sladd, om man klipper den blå sladden så ska nedräkningen stanna,
medans om man klipper av den röda ska nedräkningen skena.
Behöver inte vara exakta sekunder, tiden är inte exakt, det är effekten jag är ute efter.
När nedräkningen är klar ska nedräkningen frysas på noll
Det ska finnas ett 3,5mm jack som när man stoppar i en plugg stoppar nedräkningen,
och när man drar ut den så ska den börja räkna ner.
Funderar på vad enklaste lösningen är för att bygga detta _utan_ µC (pga att jag inte har tid att sätta mig in i det hela just nu...)
Tänkte mig någon form av krets som räknar ner siffra för siffra när den får pulser in från en 555a, sen får 555ans RC-del påverkas av
sladdarna i form av att man bryter motståndet när den blå sladden klipps och har en stor och en liten kondensator sittande parallellt,
och när man klipper den röda sladden så kopplar man bort den större kondensatorn och får därmed kretsen att "skena" i hastighet.
Tänker jag rätt?
sen ska det finnas en bunt sladdar som går ut från lådan, dessa ska sitta monterade i en skruvplint så dom är lätta att byta,
bland annat ska det finnas en röd och en blå sladd, om man klipper den blå sladden så ska nedräkningen stanna,
medans om man klipper av den röda ska nedräkningen skena.
Behöver inte vara exakta sekunder, tiden är inte exakt, det är effekten jag är ute efter.
När nedräkningen är klar ska nedräkningen frysas på noll
Det ska finnas ett 3,5mm jack som när man stoppar i en plugg stoppar nedräkningen,
och när man drar ut den så ska den börja räkna ner.
Funderar på vad enklaste lösningen är för att bygga detta _utan_ µC (pga att jag inte har tid att sätta mig in i det hela just nu...)
Tänkte mig någon form av krets som räknar ner siffra för siffra när den får pulser in från en 555a, sen får 555ans RC-del påverkas av
sladdarna i form av att man bryter motståndet när den blå sladden klipps och har en stor och en liten kondensator sittande parallellt,
och när man klipper den röda sladden så kopplar man bort den större kondensatorn och får därmed kretsen att "skena" i hastighet.
Tänker jag rätt?
Re: "Bomb"-Countdown (rekvisita till scoutäventyr)
Ja en 3-teckens BCD-räknare borde ju vara på rätt väg. Farsan byggde för 20--25 år sen en nedräkningstimer till båten (vi kappseglade) på liknande sätt.
Snabbt googlade hittar 4510. Tre såna alltså.
http://www.doctronics.co.uk/4510.htm
Sen behöver du ju då tre 7-segments avkodare/driver också.
Snabbt googlade hittar 4510. Tre såna alltså.
http://www.doctronics.co.uk/4510.htm
Sen behöver du ju då tre 7-segments avkodare/driver också.
Vore coolt med ett klick/pip för varje tick också.
- jonnorberg
Och rök vid 0 =)
Typ en glödtråd inlindad i nåt. Som på fångarna på fortet =)
Typ en glödtråd inlindad i nåt. Som på fångarna på fortet =)
en fullösning är en voltmätare , en konstantströmsgenerator och mäta över en lagom stor konding som laddas ur med konstantströmsgeneratorn
sedan ett par kilo hexogen några hundra meter bort
en annan fulvariant är att ha en uppräkning i binär form, 4040 , och ha lysdioderna som tecken ala predatorfilmerna
fast, taktiska kärnvapen är ju alltid kul i sammanhanget
sedan ett par kilo hexogen några hundra meter bort

en annan fulvariant är att ha en uppräkning i binär form, 4040 , och ha lysdioderna som tecken ala predatorfilmerna

fast, taktiska kärnvapen är ju alltid kul i sammanhanget

Någon måste ju ha gjort något sådant tidigare, men man vågar ju inte googla på det i dessa dagar.
Då kan man väl aldrig mer flyga igen efter det.
Då kan man väl aldrig mer flyga igen efter det.

- jonnorberg
Du kan ju kolla hos närmaste mobförråd ifall de har en truppmina över...
Jag har ett program till en PIC16F628A som scanner en 3-sifrig 7-segment samt räknar tid. Jag kan nog sponsra att göra om det om det är av intresse. Och att dra en utgång vid timeout är ju knappast ett problem. Att ha 2 ingångar som styr hastigheten är inget problem heller.
och en högtalare gömd som spelar upp en explosion 

Högtalare är inte bra nog, inte ens mina dubbla 18" kommer i närheten förutom inomhus, ska det vara explosioner ska det vara på riktigt...
Och för att inte ge någon några dumma idéer:
Man utlöser inte pyro nära människor från ett hemmabygge, sånt ska göras manuellt utav en person som har överblick
över området så man kan göra det på ett säkert sätt (och naturligtvis med rätt tillstånd)...
Icecap: Låter som att den lösningen skulle kunna vara ännu snyggare än min logiklösning, visst skulle det vara intressant om du har tid att fixa det!
(betalar naturligtvis delar (en pic och en kristall dvs, har ingen hemma, 7segementsdisplayer och allt annat lär jag dock ha) och frakt osv om så önskas)
Och för att inte ge någon några dumma idéer:
Man utlöser inte pyro nära människor från ett hemmabygge, sånt ska göras manuellt utav en person som har överblick
över området så man kan göra det på ett säkert sätt (och naturligtvis med rätt tillstånd)...
Icecap: Låter som att den lösningen skulle kunna vara ännu snyggare än min logiklösning, visst skulle det vara intressant om du har tid att fixa det!
(betalar naturligtvis delar (en pic och en kristall dvs, har ingen hemma, 7segementsdisplayer och allt annat lär jag dock ha) och frakt osv om så önskas)