Hjälp att börja programmera pic igen

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Hjälp att börja programmera pic igen

Inlägg av MaxMartin18 »

Hejsan. Nu var det dags att börja med digitalteknik lite smått igen.
Jag har gott Digitalteknik A och lite annat i den rikningen.
Vad jag minns så byggde vi våra egna programmerare o sedan kopplade
vi in en interface så gick det via usb på datorn. Sedan hade vi en
kopplings platta o gjorde olika labbar med. Nu är det så att jag gick
åt ett annat håll med det elektriska(elektriker). Jag saknar det där fin
liret med programmering o elektroniken. Och vill bara tillbaka :)

Jag skulle vilja ha hjälp med:

*Att hitta en bra programmerare utan en massa krimskrans. Frågan är
den om man inte ska ta fram dom gammla ritningarna på dom vi byggde?

*Vi programmerade i basic vet jag. Tror ni det är någon ide o ge sig in
i det igen eller är det bättre o bytta till ett mer passande språk till pic?
Jag har mycket programmerings vana!

*Jag skulle gärna vilja ha någon slags litteratur, bok, guide på nätet om just pic programmering.
Var tror ni jag kan hitta sådant ?

Det skulle uppskattas om jag fick svar snabbt så man kan köpa prylarna till nästa helg :roll:
Mvh: Martin. :tumupp:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Hjälp att börja programmera pic igen

Inlägg av vfr »

Två bra programmerare är PICKit2 från Microchip själva och Wisp som säljs av Sodjan här på forumet. Wispen går på serieport, men funkar utmärkt med en USB-omvandlare, PICKit kör USB direkt. Det står massor av bra information om du letar lite här på forumet. Både om programmerare, dokumentation och språk. Vad är det för prorammeringsvana du har?

Det är ett lite annorlunda tankesätt att programmera mikrokontroller, och ett av dom bästa sätten att lära sig är att börja med assembler. Då får man "automatiskt" den kontrollen på lågnivå som man ändå måste ha oavsett programmeringsspråk. Däremot kan det ju klart vara en fördel att vara van vid själva språket sedan tidigare. Dock måste man lära sig att tänka om lite.

Mina språkpreferenser ligger definitivt åt assembler och C. BASIC är jag inte så förtjust i. Det är ostandardiserat och man måste lära om en del på nytt för varje miljö man byter till. Det är också svårt att flytta saker från en kompilator till en annan. C är väldigt bra på det sättet. En kontroller vi kör på jobbet är till stora delar skriven i ANSI-C och kan kompileras på allt från mikrokontroller till PC. Mycket behändigt när man skall felsöka. Då bygger man sig en miljö på PC:n som kan simulera dom delar som inte tillhör själva mikrokontrollern och sedan har man en miljö som ofta är mer lättjobbad än i mikrokontrollern.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Svaret finns också i många trådar på forumet. Sök igenom trådarna som handlar om PIC /wisp osv och där finns svaret på alla dina frågor. Det finns även exempel på programmering relocatable code osv. Det är bra att använda den kunskapsbank som finns.

I övrigt så börja med assembler du kommer aldrig ångra att du byggde grunden på huset först ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vfr skrev: Mina språkpreferenser ligger definitivt åt assembler och C. BASIC är jag inte så förtjust i. Det är ostandardiserat och man måste lära om en del på nytt för varje miljö man byter till. Det är också svårt att flytta saker från en kompilator till en annan. C är väldigt bra på det sättet. En kontroller vi kör på jobbet är till stora delar skriven i ANSI-C och kan kompileras på allt från mikrokontroller till PC.
Det är väl ungefär lika mycket skillnader mellan olika C-dialekter som olika BASIC-dialekter iofs.

Jag råkade springa på en kille som kodade BASCOM mot AVR och det verkade otroligt likt PBP för PIC som jag kör, tror jag utan problem hade kunnat porta det mesta jag gjort till BASCOM utan större problem, eller det han hade gjort i BASCOM till PBP.

Men man ska väl ta det man är bekvämast med, men jag tvivlar på att det finns nåt som är lättare att komma igång med än just basic, skulle möjligen vara spin då men det är väl nån avart av basic.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Kolla på min hemsida.
Skriv svar