Laddningsregulator
Laddningsregulator
Tjenare.. Har problem med en laddningsregulator från en skoter.
Problemet med den är att den laddade inte så jag tänkte dn där måste ju gå att fixa. Lättare sagt än gjort, kapslad i en aluminum kapsel fylld med gjutharts. Nåja effter en rejäl insats så var kretskortet frilagat från denna gjutmassa från HELVETET. Efter lite komponent byte och klurande så var det dags för provkörning, när jag vred upp spänningen till 13,8V så kortslöt den ner inkommande spänning för att därefter låta spänningen flyta igenom när jag slog av och vred ner spänningen under 13.8V. Kan det vara så den ska arbeta?
misstänker dock att en TO220 trasistor(?) som sitter på kortet är trasig.
men eftersom det inte finns någon märkning på den TO220 kapsling så har jag ingen aning om va det kan vara.
Så min fråga är ska den arbeta på detta sätt att kortsluta ner inspänningen..(tror intde det)
Är det någon som har en bra lösning på hur man kan göra en enkel laddnings regulator(spänningsregulator). i den här konstruktionen så är den kraftigaste komponenten en to220 kapsling som jag inte vet vad den gör.men det är ingen kraftig elektronik.
Har gjort ett schema av den men vet ej hur jag ska kunna visa den bilden här.
[/img]
Problemet med den är att den laddade inte så jag tänkte dn där måste ju gå att fixa. Lättare sagt än gjort, kapslad i en aluminum kapsel fylld med gjutharts. Nåja effter en rejäl insats så var kretskortet frilagat från denna gjutmassa från HELVETET. Efter lite komponent byte och klurande så var det dags för provkörning, när jag vred upp spänningen till 13,8V så kortslöt den ner inkommande spänning för att därefter låta spänningen flyta igenom när jag slog av och vred ner spänningen under 13.8V. Kan det vara så den ska arbeta?
misstänker dock att en TO220 trasistor(?) som sitter på kortet är trasig.
men eftersom det inte finns någon märkning på den TO220 kapsling så har jag ingen aning om va det kan vara.
Så min fråga är ska den arbeta på detta sätt att kortsluta ner inspänningen..(tror intde det)
Är det någon som har en bra lösning på hur man kan göra en enkel laddnings regulator(spänningsregulator). i den här konstruktionen så är den kraftigaste komponenten en to220 kapsling som jag inte vet vad den gör.men det är ingen kraftig elektronik.
Har gjort ett schema av den men vet ej hur jag ska kunna visa den bilden här.
[/img]
Har du lagt upp bilden på en server? Isf [*img]Länk till bilden[/img] (utan *)
Har du inte lagt upp den gör du det på valfri sida eller skickar den i ett e-mail till mig(msn funkar det med). axelsvensson@hotmail.com
ang. din riktiga fråga, TO220 är en typ av kapsel för kretsar, det står verkligen ingenting mer på den?
Har du inte lagt upp den gör du det på valfri sida eller skickar den i ett e-mail till mig(msn funkar det med). axelsvensson@hotmail.com
ang. din riktiga fråga, TO220 är en typ av kapsel för kretsar, det står verkligen ingenting mer på den?
Jo jag hade lite strul med laddningsregulatorn på min hoj precis efter jag köpt den.
Plockade också isär den och frilade komponenterna. Felet då var väldigt lätt att lokalisera. Det finns nämligen olika typer av laddningsregulatorer, dej ag har stött på har haft två elle tre kablar. Har man två kablar är det enkelt, plus och minus, referensen för laddning tas således direkt från batteriet. Sen finns de med tre kablar, då kan det vara plus och minus plus en tredje som mäter spänningen i systemet och på så sätt justerar laddningen. Dock finns det undantag, vissa laddningsregulatorer med tre kablar kör enligt principen för de med två kablar och den tredje är direktkopplad till generatorn för att förse lampor på fordonet med växelström.
Det var detta som var felet på min hoj, nån tjomme hade satt dit denna som han kallade "extra heavy duty" för att den första brann... problemet var dock att där den gamla mätte referensspänning matade den nya in växelström i systemet och fick till följd en massa lustiga fel. (Tog ett tag att reda ut det).
Sen har jag läst mig till att på äldre generatorer kan lackskyddet på koppartråden bli dåligt vilket får till följd att det blir färre antal lindningar då det blir kortis mellan vissa. Detta får till följd att spänningen (eller strömmen eller hur det nu var
) höjs och laddningsregulatorn får ta mer stryk. Jag har monterat min nya regulator på utsidan av hojen för bättre kylning, originalplacerigen var inklämd mellan cylinder och grenrör utan någon som helst ventilation, långt ifrån optimalt för något som är i behov av kylning.
Plockade också isär den och frilade komponenterna. Felet då var väldigt lätt att lokalisera. Det finns nämligen olika typer av laddningsregulatorer, dej ag har stött på har haft två elle tre kablar. Har man två kablar är det enkelt, plus och minus, referensen för laddning tas således direkt från batteriet. Sen finns de med tre kablar, då kan det vara plus och minus plus en tredje som mäter spänningen i systemet och på så sätt justerar laddningen. Dock finns det undantag, vissa laddningsregulatorer med tre kablar kör enligt principen för de med två kablar och den tredje är direktkopplad till generatorn för att förse lampor på fordonet med växelström.
Det var detta som var felet på min hoj, nån tjomme hade satt dit denna som han kallade "extra heavy duty" för att den första brann... problemet var dock att där den gamla mätte referensspänning matade den nya in växelström i systemet och fick till följd en massa lustiga fel. (Tog ett tag att reda ut det).
Sen har jag läst mig till att på äldre generatorer kan lackskyddet på koppartråden bli dåligt vilket får till följd att det blir färre antal lindningar då det blir kortis mellan vissa. Detta får till följd att spänningen (eller strömmen eller hur det nu var
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Senast redigerad av frejo 19 december 2004, 20:36:27, redigerad totalt 1 gång.
Okej det kan var den sk ljusspolen men det är inte den. det är jag rätt säker på troligtvis så har regulatorn varit fel kopplad så den har jordat + utgången och pajat diod bryggan och tagit med sig troligvis en transistor också. har sökt på internet efter en ritning på någon liknande konstruktion men inte hittat, så om någon har en aning om hur man kan göra en enkel spännings regulator eller laddningsregulator. i det här fallet handlar det ju om att den ska hålla nere spänningen till ca 13.8V . enda lösningarna som jag har sett bygger ju på en serie reglering men det kräver ju att halvledarna ska klara effekt och det kan ju bli en rätt klumpig lösning. men i nödfall får det duga.
Jag vet att nån där ute har den ultimata lösning för mig.. eller??![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Jag vet att nån där ute har den ultimata lösning för mig.. eller??
![Very Happy :D](./images/smilies/biggrin.gif)
Tjena det ser fel ut för att det är fel=) har nu fått till det.
TO220 kapslingen ska vara en Tyristor gaten på pin3 Över pin1 och 2 ska generatorlindningen ligga. den bruna tråden till pin2 ska byta plats med den gula till dioden. själva elektroniken är nog fel ritad men på ett ungefär rätt=) Den här regulatorn jobbar så att den kortsluter ner inkomande växelspänning från generatorn när den stiger över 13.8v (Shunt regulator)
Vad betyder reverseengineerat ??![Shock :shock:](./images/smilies/26.gif)
TO220 kapslingen ska vara en Tyristor gaten på pin3 Över pin1 och 2 ska generatorlindningen ligga. den bruna tråden till pin2 ska byta plats med den gula till dioden. själva elektroniken är nog fel ritad men på ett ungefär rätt=) Den här regulatorn jobbar så att den kortsluter ner inkomande växelspänning från generatorn när den stiger över 13.8v (Shunt regulator)
Vad betyder reverseengineerat ??
![Shock :shock:](./images/smilies/26.gif)
"reverseengineering" är när man går bakvägen för att lösa ngt.
Tex när man får en färdig produkt och skall få fram ett kopplinsschema. Man får alltså sätta sig och kolla vilka komponenter som är anslutna vart o därigenom komma på funktionen mm.
Ett annat exempel är xboxen. MS släppte ju inte precis bootrutinerna, utan en mycket kunnig persson lödde in sig på bussen vid nordbryggan och avlyssnade den på all data för att sedan ta reda på vad som skickades och hur den skulle manipuleras för att kunna starta boxen utan signerings-kontroll.
Tex när man får en färdig produkt och skall få fram ett kopplinsschema. Man får alltså sätta sig och kolla vilka komponenter som är anslutna vart o därigenom komma på funktionen mm.
Ett annat exempel är xboxen. MS släppte ju inte precis bootrutinerna, utan en mycket kunnig persson lödde in sig på bussen vid nordbryggan och avlyssnade den på all data för att sedan ta reda på vad som skickades och hur den skulle manipuleras för att kunna starta boxen utan signerings-kontroll.