Laddningsregulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Laddningsregulator

Inlägg av DeeJayPA »

Tjenare.. Har problem med en laddningsregulator från en skoter.
Problemet med den är att den laddade inte så jag tänkte dn där måste ju gå att fixa. Lättare sagt än gjort, kapslad i en aluminum kapsel fylld med gjutharts. Nåja effter en rejäl insats så var kretskortet frilagat från denna gjutmassa från HELVETET. Efter lite komponent byte och klurande så var det dags för provkörning, när jag vred upp spänningen till 13,8V så kortslöt den ner inkommande spänning för att därefter låta spänningen flyta igenom när jag slog av och vred ner spänningen under 13.8V. Kan det vara så den ska arbeta?
misstänker dock att en TO220 trasistor(?) som sitter på kortet är trasig.
men eftersom det inte finns någon märkning på den TO220 kapsling så har jag ingen aning om va det kan vara.
Så min fråga är ska den arbeta på detta sätt att kortsluta ner inspänningen..(tror intde det)
Är det någon som har en bra lösning på hur man kan göra en enkel laddnings regulator(spänningsregulator). i den här konstruktionen så är den kraftigaste komponenten en to220 kapsling som jag inte vet vad den gör.men det är ingen kraftig elektronik.
Har gjort ett schema av den men vet ej hur jag ska kunna visa den bilden här.

[/img]
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Har du lagt upp bilden på en server? Isf [*img]Länk till bilden[/img] (utan *)

Har du inte lagt upp den gör du det på valfri sida eller skickar den i ett e-mail till mig(msn funkar det med). axelsvensson@hotmail.com

ang. din riktiga fråga, TO220 är en typ av kapsel för kretsar, det står verkligen ingenting mer på den?
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Det är en TO220 kapsel men där märkningen ska stå är det en liten skada.
Det enda jag kan se är bokstaven S högt upp till vänster.
Och ovanför pin1 en symbol som ser ut som ett tjockt T och ovanför pin3 står det K5 alltså inget vettigt..

Sickar bilden med ett E Mejl till dig.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Bild
(Borde börja ta betalt för bild och film -host)
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

TACK zeus!
Hadde jag haft en scaner hadde jag scanat in en 50lapp och mejlat till dig :wink:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den funktionen på laddreräer förekommer på motorcyklar. Jag tror att det finns något tråd i ämnet.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

den där 100uF kondingen ... inte riktigt ritat i schemat som det är i verkligheten va? (eller ÄR den kortsluten i verkligheten oxå :wink:
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Jo jag hade lite strul med laddningsregulatorn på min hoj precis efter jag köpt den.

Plockade också isär den och frilade komponenterna. Felet då var väldigt lätt att lokalisera. Det finns nämligen olika typer av laddningsregulatorer, dej ag har stött på har haft två elle tre kablar. Har man två kablar är det enkelt, plus och minus, referensen för laddning tas således direkt från batteriet. Sen finns de med tre kablar, då kan det vara plus och minus plus en tredje som mäter spänningen i systemet och på så sätt justerar laddningen. Dock finns det undantag, vissa laddningsregulatorer med tre kablar kör enligt principen för de med två kablar och den tredje är direktkopplad till generatorn för att förse lampor på fordonet med växelström.

Det var detta som var felet på min hoj, nån tjomme hade satt dit denna som han kallade "extra heavy duty" för att den första brann... problemet var dock att där den gamla mätte referensspänning matade den nya in växelström i systemet och fick till följd en massa lustiga fel. (Tog ett tag att reda ut det).

Sen har jag läst mig till att på äldre generatorer kan lackskyddet på koppartråden bli dåligt vilket får till följd att det blir färre antal lindningar då det blir kortis mellan vissa. Detta får till följd att spänningen (eller strömmen eller hur det nu var ;) ) höjs och laddningsregulatorn får ta mer stryk. Jag har monterat min nya regulator på utsidan av hojen för bättre kylning, originalplacerigen var inklämd mellan cylinder och grenrör utan någon som helst ventilation, långt ifrån optimalt för något som är i behov av kylning.
Senast redigerad av frejo 19 december 2004, 20:36:27, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Xyzzy Nä kondingen ska inte vara kortsluten + ska bara gå till basen=)
Rita det lite sent igår så=) säkert mer som är lite knasigt

frejo den här regulatorn är kopplad med 4 kablar .men en är ju onödig för det är ju bara jord som även är i chassit på regulatorn.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Ofta på skotrar så är det som tidigare nämnt lindningen som gett sig. Tyvärr så kostar ofta det apa och lite mera ändå. En arbetskompis lindade om sin platta för det var billigast så och det kostade några tusen.


Mikael
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan väl inte vara så svårt att linda om det själv?
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Okej det kan var den sk ljusspolen men det är inte den. det är jag rätt säker på troligtvis så har regulatorn varit fel kopplad så den har jordat + utgången och pajat diod bryggan och tagit med sig troligvis en transistor också. har sökt på internet efter en ritning på någon liknande konstruktion men inte hittat, så om någon har en aning om hur man kan göra en enkel spännings regulator eller laddningsregulator. i det här fallet handlar det ju om att den ska hålla nere spänningen till ca 13.8V . enda lösningarna som jag har sett bygger ju på en serie reglering men det kräver ju att halvledarna ska klara effekt och det kan ju bli en rätt klumpig lösning. men i nödfall får det duga.
Jag vet att nån där ute har den ultimata lösning för mig.. eller?? :D
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Är du helt hundra på att du har reverseengineerat rätt... ser lustigt ut... eller så är jag helt ute och hojjar :)
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Tjena det ser fel ut för att det är fel=) har nu fått till det.
TO220 kapslingen ska vara en Tyristor gaten på pin3 Över pin1 och 2 ska generatorlindningen ligga. den bruna tråden till pin2 ska byta plats med den gula till dioden. själva elektroniken är nog fel ritad men på ett ungefär rätt=) Den här regulatorn jobbar så att den kortsluter ner inkomande växelspänning från generatorn när den stiger över 13.8v (Shunt regulator)

Vad betyder reverseengineerat ?? :shock:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2490
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

"reverseengineering" är när man går bakvägen för att lösa ngt.

Tex när man får en färdig produkt och skall få fram ett kopplinsschema. Man får alltså sätta sig och kolla vilka komponenter som är anslutna vart o därigenom komma på funktionen mm.

Ett annat exempel är xboxen. MS släppte ju inte precis bootrutinerna, utan en mycket kunnig persson lödde in sig på bussen vid nordbryggan och avlyssnade den på all data för att sedan ta reda på vad som skickades och hur den skulle manipuleras för att kunna starta boxen utan signerings-kontroll.
Skriv svar