Omlindning startmotor

Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Omlindning startmotor

Inlägg av Walle »

Jag har en gammal Lucas 24V slungstartmotor som behöver lindas om. Finns det någon på forumet som lindarsom skulle kunna hjälpa mig mot en skälig ersättning?

Startmotorn ska sitta i min Land Rover 88" serie-III Half Ton FFR (Fitted for radio), som jag håller på och renoverar upp till användbart skick. Det är altså en otroligt udda bil, troligen den enda i sitt slag i sverige. Att få tag på en ny startmotor verkar omöjligt, därför är omlindning enda möjligheten.

Jag har även en tvåväxlad trefas kallkap som skulle behöva lindas om, ifall intresse finns att hjälpa även med det.
peter555

Re: Omlindning startmotor

Inlägg av peter555 »

Du kan kolla med den här firman, de lindar om motorer.

Pontells Elverktyg Service AB. Tel. 08 - 730 00 57
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tackar, jag ska kolla med dom!
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Har en bekant som gör lite sådant där.
Även han bor i kristinehamn så det kan väll kanske bli lite dyrt med frakt.

Blir det blodigt eller att du inte hittar någon som vill/kan så kan jag fråga vad han vill ha.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du får jättegärna kolla med honom!

Mvh Walle
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vi åker bil Stockholm-Karlstad/Arvika då och då så en motor skulle ju kunna få åka med nån gång om det behövs!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Får man fråga varför och vad som ska lindas om, det är ju inget direkt vanligt göromål på en start.
Frågan är om det ens är möjligt på vissa av dem.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är klart att det går. Varför skulle det inte det?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Går gör det ju uppenbarligen, tyvärr vill ju även tillverkarna av startmotorer spara pengar, så det är idel nitar och pressningar för hopsättningen.
Vad gäller ankaret brukar de ofta vara lindade med fasontråd och på äldre startar ofta trädda igenom eftersom spåren inte går hela vägen ut, och det är maskingjort, eller åtminstone fixtur, med diverse noga gjorda vikningar på trådarna för att det ska få plats och vara i balans.
Kollektorn kan behöva tas bort för att komma åt och de brukar inte trivas ihop med demontering.
Isoleringen i ändarna av ankaret brukar vara nån form av fenolpapp som desintegrerar med tiden och göra två såna som passar är inte helt lätt, spårisolationen är ganska enkel om spåren är öppna, desto värre om de inte är det, om det nu är mer isolation än det som är på tråden.
Fältlindningarna är vanligtvis även de gjorda av fasontråd och relativt enkla att linda, om polskorna går att ta loss utan att ha sönder dem, de är vanligtvis nitade med en inte alltför klen nit som tyvärr inte alltid går att byta utan är av samma material som polskon.
Skarvarna till fältet är svetsade, och det är iofs inget konstigt, problemet är att göra det på plats i statorn eftersom det inte kommer att få plats annars.
Största problemen kan väl egentligen samlas ihop till att trådarna är tjocka och därmed styva så det går inte att jämföra med att linda om nåt med normal trådtjocklek, och platsbrist.

Nu vill jag ju inte med detta säga att det inte går att linda om just Walles start, men det är väldigt mycket upp till hur startmotorn är gjord.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Bra synpunkter Norpan.
Det är därför man endast ska be de som har varit med och utvecklat/lindat på
professionell nivå. :) Om man nu är rädd om grejerna förstås.
Annars kan man ju testa själv. :vissla:

Jag ska höra med snubben imorgon får vi se vad han säger.

/ Tompa
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Anledningen till omlindning är helt enkelt att det verkar vara omöjligt att få tag i en passande startmotor i sverige, och jag vill ha bilen i bruksskick.

Bilen är som sagt en 24-volts bensinare, en lättviktsmodell tillverkad för att lyftas med helikopter. 24-voltssystem har den för att det är en radobil. Den är altså ytterst ovanlig, och jag vågar påstå att den är den enda i sitt slag i Sverige.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du kollat om det finns CARGO nya ankaren. Dom har skapligt utbud. Där köper du ett nytt ankare för bråkdelen av vad en omlindning kostar.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Yourex kan kanske fixa, jag kollade lite snabbt på vad de har på internätet och de hade en, vad jag tror du menar med slungstart, till en 88 Landrover men den var tyvärr 12V.
Men de är duktiga på att hitta även äldre grejor, tyvärr är inte hemsidan speciellt bra.
Å andra sidan kan det gå med den iallafall om den passar fysiskt, vet iallafall många som byggt om från 6 till 12V och inte brytt sig om starten.
Å tredje sidan tror jag ju inte att de har uppfunnit en start som bara finns på din modell och märke så det kanske går att hitta en annan.
Å fjärde sidan är den militär så man vet ju aldrig. :roll:

Men du skrev ju inte vad och varför den behöver lindas. :vissla:
Somsagt är det inte speciellt vanligt att linda om startar.
Är den helt urbränd, kortslutning, fälten brända, kollektorn kass, sönderrostad?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja går det att få tag i en ny(renoverad), eller nytt ankare, så vore det ju toppen.

Tyvärr vet jag i dagsläget inte exakt vad det är som är fel med den. Det jag vet är att den inte är helt utbränd, den går i.a.f. fortfarande, men inte länge till enligt killen som har den. Från början var bara tanken att byta solenoid, för den är helt död.

Norpan, menar du att det skulle gå att köra 12-voltsmotorn på 24-volt rakt av? Är det inte stor risk att den blir väldigt kortlivad då? Om inte skulle det ju kunna funka.

Jag ska ringa och prata med Yourex, ska även kolla upp CARGO! :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är inte så att din LandRover har fått smaka på lite offroad?
Vet inte hur många Volvo startmotorer jag har "renoverat" efter jag (och andra) har badat valpar lite för vårdslöst.

En isärplockning och rengörning har gjort underverk! Men de stegen kanske du redan har provat?
Skriv svar