Rörförstärkare: "Homegrown" Fender 5F1:a

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Rörförstärkare: "Homegrown" Fender 5F1:a

Inlägg av Stuggi »

Jag har helt enkelt tröttnat på min gamla Session (en intressant förstärkare i sig, en mosfet förstärkare som är byggd exakt som en rörförstärkare, bortsett från B+ spänningen) och vill testa nåt nytt, så jag tänkte att jag skulle bygga en 5F1:a istället. Problemet är bara att detta isf blir mitt första förstärkarbygge, så jag har ingen aning om hur man skall få tag på trafon etc... Jag tänkte också bygga den med en liktriktarbrygga istället för ett likriktarrör, eftersom det helt enkelt blir lättare på det viset (plus ett rör mindre att bry sig i).

Det här är schemat jag hittat, tänkte bygga det inne i skalet på en gammal SLO 1000 (nån telefon mojäng, om nån är intresserad kan de säkert få köpa innehållet billigt).

Så, nu skulle jag alltså bara behöva lite hjälp med att hitta trafona online, samt designa power-supplien. Jag tänkte mig helt enkelt en likriktar-brygga rakt på den stora sekundär-lindningen, samt en fet kondensator för att städa upp efter bryggan, men de är ungefär så långt jag kommit... :D

Edit: Rubrik / blueint
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Re: "Homegrown" Fender 5F1:a

Inlägg av Stuggi »

Okej, hittade trafon ganska snabbt, Klicka!

Vore det en bra idé att göra nån sorts input switch så man kan koppla om allt efter inkommande spänning, eller har 220V-240V allt för liten betydelse?
Användarvisningsbild
Oskar

Re: "Homegrown" Fender 5F1:a

Inlägg av Oskar »

Om du sätter en brygga på den trafon du hittat, som är gjord för den typ av likriktare som jag länkat till i exemplet, kommer du att få alldeles för hög spänning. Om du skall använda kisel i nätdelen, använd två dioder ist för en helbrygga. Exempel helvågslikriktning

Men varför inte använda ett propert likriktarrör troget orginalet? De är inte speciellt dyra, och din förstärkare ser coolare ut med fler rör! Ralf i Uttersjöbäcken har massor med rör

Ang. omkoppling av spänning. Vi har ju 230V Sverige och det fanns uttag på trafon för det, skall du ut och resa med din förstärkare? :) Annars hade jag låtit bli att bry mig om spänningsomkopplare. Man skall inte krångla till det i onödan. Rörkopplingar är välldigt förlåtande för varierande spänning så om du kopplar trafon för 230V skall det inte vara något problem.

EDIT:
Stavning

/oskar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Rör-Förstärkare: "Homegrown" Fender 5F1:a

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Stuggimannen: Kolla www.die-wuestens.de (Frag Jan Zuerst), www.welter-electronic.de och www.roeherentechnik.de. Där har du betydligt billigare trafar! www.svebry.se lindar också ipp special billigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Håller på att planera ett bygge av en Marchall 18W-klon, du kan ju kika på min tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=32008
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Soundbrigade:
En av dina länkar blev tyvärr felstavade:
http://www.roehrentechnik.de/

/oskar
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Re: Rörförstärkare: "Homegrown" Fender 5F1:a

Inlägg av Stuggi »

Låter " 250-0-250V 250mA - 6,3V 6A" som en vettig trafo? Iaf billig....
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Alltså, vad behöver jag riktigt för spänning och strömtålighet på trafon? Försöker hitta info, men det är lite dåligt med det. Och var kan jag hitta en formel för att räkna ut värdet på motståndet i helvågslikriktaren?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Tror kanske att den här skulle vara mera lämplig och kostnadseffektiv...
TRA0201
http://www.die-wuestens.de/trafo.htm
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Om du menar motståndet på utgången av likriktaren i exemplet jag länkade till så är det bara en illustration av lasten. Alltså inget man i verkligheten använder.

Det står ju inget i ditt schema om vilken spänning eller ström nätdelen skall ge, lite typiskt för "fabrikscheman tror jag. Du får egentligen mer info från byggen som är gjorda från grunden av hemmapulare. Rördatat för slutröret kan ge alla svar på vilka strömmar och spänningar du behöver.

Utan att kolla datablad gissar jag på att 300V är lämpligt för 6V6an. 250 - 0 - 250 bör fungera alldeles utmärkt. 100mA eller strax över räcker gott och väl till anodlindningen. 250mA är definitivt för mycket för dina behov.

/Oskar
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Den där senare trafon ger följande, så av ditt svar skulle jag gissa att den funkar...

2*230 V 0,1 A ; 6,3 V 1,2 A ; 6,3 V 3 A
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Funderar på att lägga till en EQ i stacken (set/eq switch kanske?) samt standby för rören... Skulle måsta börja påta ihop ett schema på hela skiten snart...
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Den trafon fungerar säkert bra! Den extra glödlindningen kan du ju använda till ett 6X5G om du vill lyxa till det. Annars är ju kisel i nätdelen en enkel lösning.

Du får gärna förklara för mig som är oinvigd i gitarrstärkare vad stacken är för något! :)
Jag vet att det brukar bli overflow i stacken när jag programmerar, men här gäller det något annat va? :wink:

Sorry .. kunde inte låta bli ..

/Oskar
JohanF

Inlägg av JohanF »

Tänkte bara tipsa om den här sidan som har rätt mycket scheman på gitarrstärkare:
http://www.drtube.com/guitamp.htm#Fender

Har både ditt schema och en PTP layout för Fender Champ. Tyvärr inga spänningar, men är det inte höga anodspänningar som är fenders kännetecken? Den här tex har 325-0-325 på nättrafon.
http://www.beyondeleven.com/ProductDeta ... M&CartID=1

oskar: Tonestack brukar man kalla eq-delen i en gitarrförstärkare. Champ har ingen egentligen. 3-bands är rätt vanlig annars.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Na, en stack e bara den del som fixar soundet, EQ eller fast. Är därför lite sugen på att klämma in en switch för att koppla mellan en 3-bands och den interna, så man får mera sounds.
Skriv svar