LTspice fråga

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
slatte

LTspice fråga

Inlägg av slatte »

Jag har en fråga har precis börjat pilla i LTspice, men det jag tänkte fråga är det om det är möjligt att simulera en självresonanskrets.
Alltså jag tänkte bygga en slinga (sladd) som matas med en signal på kanske 40Khz. Sedan ska mottagarsidan kunna detektera slingan genom resonansfrekvensen på en konding och spole. Men går detta att simulera i LTspice ?

Jag kan ju bygga upp systemen var för sig men kan inte prova om mottagarsidan fungerar :-?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: LTspice fråga

Inlägg av psynoise »

Vad vill du se efter simuleringen, både TRAN (transient, tid) och AC (frekvenssvep) kan vara lämpligt?

Spice 3 User Manual.

Dock kanske LTspice bygger på spice 2 som Pspice, har inte använt någon av dom själv, men i dessa enkla sammanhang ska det nog inte spela någon roll.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag vill alltså att det första systemet (slingan) med frekvensen, ska kunna påverka resonanskretsen i mottagardelen!
Men hur kan jag testa detta i LTspice. (om det nu går) alltså det är ju ingen fysisk kontakt mellan dessa delar
Alltså om mottagren kommer närmare slingan så händer ju vissa saker i mottagardelen antar jag.
Kanske högre amplitud från resonanskretsen.
Bah kanske dåligt formulerat men vet inte hur jag kan förklara det tydligare :-(
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Snackar du om radiovåger eller är det jag som är trött?

Radiovågor kan du glömma att simulera i Spice, ända sättar är väl att sätta en spänninggenerator på antennen men en låg spänning kanske.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Alltså du lägger ut en slinga på golvet t.ex en sladd skickar där i en sinus eller en fyrkantsvåg på kanske 40Khz. men om du då närmar dig med en resonans krets spole + kondensator med en självresonansfrekvens på 40Khz så uppstår en resonansspäning i spolen. Reaktansen i kretsen ökar ialf!
Så har jag förstått att det hela fungerar! Tänkte om det går att labba på detta lite i Spice så kunde man förstå bättre hur det fungerar, har som du märker inte full koll på detta.
Detta har jag tänkt att använda till en robot som ska hålla sig inom ett visst område :-)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Reaktansen är just 0 vid resonans, det är ju det man brukar utgå ifrån när man räknar fram resonansen för en krets. Kör ett frekenssvep runt 40 kHz så ser du om du just får högst amplitud vid 40 kHz. Generellt i Spice använder man då AC, t.ex

Kod: Markera allt

AC lin 100 10k 100k
100 punkter från 10 kHz till 100 kHz.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag ska prova att göra som du säger om jag nu lyckas rita upp allt och lägga till nya komponenter mm
för övrigt borde jag nog ha specifierat mig lite bätre:)
parallellresonanskrets = hög reaktans
serieresonanskrets = låg reaktans
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

OT:
Sant, vid parallellresonans sätter man konduktansen till 0 från admittansen som är lättare att skriva upp än impedansen. Förresten blev lite osäker nu, om man både har parallell- och serieresonans i samma krets, räknar man då bara ut minimum för impedansen beroende av frekvensen?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nog går det där att simulera, men då måste du räkna ut spolarnas induktanser och kopplingsfaktorn.
xxargs

Inlägg av xxargs »

på låga frekvenenser så är det i stort sett bara magnetisk koppling som gäller - så antennspolarana kan du simulera med en trafo med kopplingsfaktorn typ 0.01 eller lägre, glöm dock inte att få med aktuella resistanserna i dina spolar på resp sida - dom kommer att ha stor inverkan på din resonanskrets och dess selektivitet.

för att få ut lämplig kompplingsfaktor så kanske du måste göra några fysiska expriment med verkliga spolar - men räkna inte med lägre än 40 - 50 dB dämpning mellan spolarna...
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Ok nu börjar jag komma in lite mer i det här programmet :-)
Men den stora frågan är fortfarande om jag kan simulera det fyskiska avståndet mellan mottagaren och slingan?
Det kanske är det som kimmen menar med "kopplingsfaktorn" ?
Jag har ju ingen aning om hur stor spänning som resonans kretsen ger (uV mv V) ingen aning om vilken storleksordning.
Detta behöver jag ju veta för att veta om jag behöver förstärka signalen.
Beror också på vad effekten är i slingan förstås, men hade varit roligt att kunna simulera detta.

Men ialf jag har fått en del inspiration ifrån denna tråden--> HÄR
Där diskuterar de att finns vissa spolar och kondingar som är bättre/sämre att kombinera med varandra, dock att man får samma resonansfreq? Vad bör man ha för riktlinjer jag tänkte att jag skulle ha en fekvens runt 50Khz.
Jag kanske kan kolla på detta i LTspice borde väll vara olika dämpningar på signalen eller?
Nu börjar denna tråden spåra över på nåågot annat men men :-)

tillbax till LTspice labbandet :-)
Skriv svar