Blomvattnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Christian

Blomvattnare

Inlägg av Christian »

Hej! Försöker snickra ihop en automatisk blomvattnare genom principen att en NE555 ger en viss frekvens ut beroende på resistansen (konductiviteten) i jorden mellan två rostfria skruvar, denna signalen ges till en LM2907-8 (frekvens-spänningsomvandlare), som driver en vattenpump. Jag är inget vidare på att läsa datablad och har surfat runt på diverse forum om information om denna kretsen.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 312705.pdf

Frågan är om LM2907 kan känna av signalen från NE555:an som ska ge en puls mellan 0-5 V..?
Någon som kan hjälpa?

Funktionen som ska efterliknas blir ungefär såhär Bild
Där 555:an går in som signalkälla, och load är vattenpumpen.
mvh / Christian
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: blomvattnare

Inlägg av vfr »

Din bild syns inte...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Försök att använda kapacitativ mätning istället. Mindre problem med rost och galvanisk kontakt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter som en både bra och kul ide med automatisk bevattning, hoppas det blir ett fint projekt. Nu när det bara är en idé bör tråden flyttas till just "idébanken" eftersom projekttråden främst är till för projekt som kommit lite längre än planerings- och underssökningsstadiet :wink:
Larsson90

Re: Blomvattnare

Inlägg av Larsson90 »

Var några som gjorde en blomvattengivare på min skola som projekt. Dem använde sig av en darlington transistor för att kunna mäta om jorden var torr eller ej.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Re: Blomvattnare

Inlägg av persika »

Att mäta resistansen i jorden med två metallpinnar och likström, det funkar fint... ett tag, tills den ena pinnen blir uppäten av strömmen.
Jag har provat med cykel-ekrar, den ena var spåårlöst försvunnen efter nåt halvår. Så, det måste vara kapacitiv avkänning som tidigare nämnts i denna tråd.
Skriv svar