Program för plåt bockning etc?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Viper

Program för plåt bockning etc?

Inlägg av Viper »

Tjenare!

Jag skall börja fabricera en del saker i 1-2mm stålplåt, aluminium samt eventuellt en del rostfritt osv och har varit på jakt efter ett program där jag kan rita upp mina detaljer enkelt i 3D (2.5D) och ange mått osv och sedan skall programmet hjälpa mig ta fram hur mycket material jag behöver klippa ut, hur det skall klippas och lämpliga bocknings linjer.

Har googlat en bra stund men inte funnit något som passar mig väldigt bra, dom flesta jag kommit över verkar bara vara typ plugins till AutoCad eller SolidWorks osv, skulle vilja ha ett fristående program helst.

Så vet ni något får ni gärna tipsa! Om det kostar eller inget gör mig inget, behöver ha fram några alternativ åtminstone!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Program för plåt bockning etc?

Inlägg av Krille Krokodil »

"sheetmetal design" finns väl med i både SW och Inventor?
Viper

Inlägg av Viper »

Hej,

Jo jag tror det finns i Solidworks men då jag inte använder det och helst vill slippa installera detta enligt mig onödigt tunga program, den datorn jag tänkt köra det på är inte av modernaste sort samt bärbar och har testat SW på den men den går på knäna då så att säga.
Skulle vilja ha något lätt och smidigt program istället för hela SW då det känns lite i överkant för något sådan här hyffsat simpelt, eller är det inte det kanske?

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Lätt är det visserligen inte i början, men jag tror inte du hittar något program som det är smidigare att göra plåtutbredning i när du väl har lärt dig grunderna. För kommande projekt tror jag också att det kommer att vara väl investerad tid, på nästa projekt kommer du igång och ritar direkt istället för att leta programvara.

Testa någon version från 2005 eller liknande.
Skriv svar