mediahubb med lysdioder?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
berra200

mediahubb med lysdioder?

Inlägg av berra200 »

Hej!

jag skulle vilja göra en mediahubb i plexi. jag har redan en mediahubb så det är mer att jag vill ha lampor för varje utgång som lyser när man använder/aktiverar den utgången. problemet är då att när man aktiverar ljudet så kan man inte ta strömmen från ljud utgångarna så då får man dra någon sorts usb sladd eller firewire men då jag vill att ljuset ska pulsa i takt med ljudet så kan man kanske göra någon rolig lösning med några transistorer och styra strömmen till dioderna med den som går till hörlurarna/högtalarna.

eller finns det någon annan lösning på det?

M.V.H.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: mediahubb med lysdioder?

Inlägg av Stolleman »

Du skulle kunna ha microbrytare eller dylikt på något vänster som slås på när en kabel är ansluten, bara ett litet förslag..

EDIT:
Till ljudet kan du ha en VU-meter, finns ganska många scheman om hur du bygger det och byggsatser också.
berra200

Re: mediahubb med lysdioder?

Inlägg av berra200 »

jo det skulle man kunna ha men om man styr strömmen till dioden med den strömmen som går till headset/högtalare så skulle ljuset pulsera i takt med ev.musik. men mediahubben är ingen förgrenare heller för att jag trycker på en knapp så kan jag skifta mellan headset och högtalare så jag vill bara att det ska lysa när just den enheten är ansluten. inte duktig alls på det här men finns det någon typ av knapp eller något som kan sätta på/stänga av två enheter samtidigt för då skulle jag kunna ha något i den stilen och styra diod på ena och ljudet på den andra. men transistorer som sagt styr ju en stor ström med en liten och det borde väll funka eller? om isåfall skulle någon vilja skicka ett chema på det?

jag har också en elektriker i familjen men han håller mäst på med starkström så han är inte så tränad på svag ströms området:):)

M.V.H.
Skriv svar