Diacs
Re: Diacs
De diac's Elfa har i lager klarar 2A och har en tändspänning på runt 32V, största skillnaden verkar vara priset så ta DB3 elfa# 70-204-98 0,96kr + moms.
Glimlampor fungerar också men de är dyrare och har högre tändspänning (runt 50-60V).
Vet inte hur hög ström en glimlampa tål men som lampa begränsar man strömmen till någon mA.
Glimlampor fungerar också men de är dyrare och har högre tändspänning (runt 50-60V).
Vet inte hur hög ström en glimlampa tål men som lampa begränsar man strömmen till någon mA.
http://www.kjell.com/?item=63194&path=4 ... 000&view=1 har tips om lysrörsinkoppling...
Transformator är ju inte så vanligt ihop med lysrör om det inte är nåt switchat bygge.
Drosseln är till dels stömbegränsning och dels tändspänningsgenerering.
Tändspänningen tillverkas ihop med glimtändaren som gör kortslutning när den blir varm, så när den är kortsluten slutar den att glimma och kallnar, vilket delar på kortslutningen och skapar en spänningsspik från drosseln.
Glimtändaren glimmar utan drossel och gör kortslutnings strax efter den börjat glimma.
Drosseln är till dels stömbegränsning och dels tändspänningsgenerering.
Tändspänningen tillverkas ihop med glimtändaren som gör kortslutning när den blir varm, så när den är kortsluten slutar den att glimma och kallnar, vilket delar på kortslutningen och skapar en spänningsspik från drosseln.
Glimtändaren glimmar utan drossel och gör kortslutnings strax efter den börjat glimma.
De flesta reaktorer (dvs drosseln) kan hantera två seriekopplade lysrör eller ett lysrör med dubbla effekten.1802 skrev:Det är en liten ritning på "boxen" 2x20w eller 1x40w. Men det kanske inte finns 40w i rätt längd. Nu sitter det 2x18w om man skall vara noga.
Om man har två lysrör använder man en tändare för resp rör.
Så om du har en 40W drossel, kan du i de flesta fallen koppla in antingen ETT 40W(36W) lysrör eller TVÅ 20W(18W) lysrör, om man kopplar rätt.
Detta gäller naturligtvis inte för HF-Don eftersom dem är byggda antingen för ett eller två rör med samma effekt.
Men förstår uppriktigt inte vad det har med triacar och diacar att göra.
"boxen" är reaktorn/drosslen. Har en armatur för 2 st rör, men ena lysrörsfästet är mosat. Så jag funderar på att bygga om till ett rör. Får kolla om det finns "40W" rör i rätt längd. Lite OT blev det.
Tillbaka till ämnet nästan. Hur moddar man en glimtändare till
glimlampa? För att sedan prova den som diac ersättare.
Visst är glimlampor dyrare, men lättare att få tag i. Och finns de i glimtändare, så har jag ett par gratis till mig
Tillbaka till ämnet nästan. Hur moddar man en glimtändare till
glimlampa? För att sedan prova den som diac ersättare.
Visst är glimlampor dyrare, men lättare att få tag i. Och finns de i glimtändare, så har jag ett par gratis till mig

Du kan inte bygga om det till ett rör, Rörets effekt och längd följer varandra, följdaktligen är ett 36W rör nästan dubbelt så långt som ett 18W rör.
Om du nödvändigtvis inte vill byta ut den mosade sockeln så måste du byta reaktorn till en reaktor för ETT 18W rör, den befintliga reaktorn går inte att använda med bara ett 18W rör.
Du kan inte "modda" en glimtändare så att den fungerar som en glimlampa, det går inte.
Köp en DIAC eller ännu bättre köp en triac med inbyggd diac, betydligt enklare.
Om du nödvändigtvis inte vill byta ut den mosade sockeln så måste du byta reaktorn till en reaktor för ETT 18W rör, den befintliga reaktorn går inte att använda med bara ett 18W rör.
Du kan inte "modda" en glimtändare så att den fungerar som en glimlampa, det går inte.
Köp en DIAC eller ännu bättre köp en triac med inbyggd diac, betydligt enklare.