Har nu länge funderat på att bygga ett eget spänningsaggregat. Och har titta länge och väl på olika ritningar och schema.
Bestämde mig för en variabel 0-30 volt, 2.5 A. Men den går egntligen upp till 5 A. Enligt när jag testat så går den upp till nästan 5 A. Så det är väl helt ok.
Har också i samma aggregat valt att ha en fast utspänning på 13,8 volt. Variabel mellan 11-14.5 volt ca. Och med en utström på ca 10 A. Transformatorn ger ca 15A men strömbegränsning ligger på 12 A.
Den variabla bygger på tre stycken Operationsförstärkare medan den fasta utspänningen har en LM723 som sköter regleringen. Och vad jag kan se än så länge så verkar det hålla.
Har två stycken transformatorer i lådan. En för den variabla. Det är en ringkärna och en EI-kärna till den fasta utspänningen. Detta tar mer plats med jag kände att jag vill ha två separata så jag verkligen får de effkter jag vill ha.
Den fasta utspänningen på 13.8 volt har två stycken 2N3055. Ganska vanliga i dessa sammanhang. Men det funkr ypperligt med låga värmeförluster. Dock sitter de på en enorm kylprofil så detta hjälper. Den blev knappt ljummen vid max utström. Så det bådar gott.
Den variabla har en styck 2N3055. När jag belastade denna med 4,5 A så blev dem varm, men inte orimligt varm.
Har nu tyvärr lite okänslighet på inställningen då det är en envarvig potentiometer. Ska se om jag får tag i en 10-varvig pot så har man lättare att ställa in rätt värde.
Har länge funderat på hur jag ska bygga lådan. Som alla såg i köp och sälj så ville jag ha tag i en färdig låda men det visade sig kosta orimligt mycket i förhållande till vad jag ansåg jag ville lägga ut. Sen fanns inte de i det utseendet jag ville ha dem heller så.
Så jag frågade en på forumet om jag kunde köpa aluplåtar av honom.
Så ett stort tack till VIPER som sålde dem till mig, utklippta och sen frästa i kanterna. Perfekt passform och precision. Tackar så mycket för detta!
Så idag när plåtarna anlände i posten så blev det till att börja bygga. Ska nämnas att jag har haft mycket begränsat med verktyg då jag har min verkstad ca 22 mil härifrån så det har väl fått gå med det lilla jag har.
Har haft tillgång till en skruvdragare med 6 st borr. En bitsats, en sticksåg som nu nästan är trasig. Mycket dålig kvalitet på den tyvärr, men den gjorde det den skulle i ca 3 minuter. Har även haft en hålsåg i blandade storlekar. Plus vanliga tänger och avbitare såklart. Har dock haft mycket nytta av min lilla dremel, hade inte gått utan den.
Detta är dock allt jag haft tillgång till i min lägenhet, så därför är det lite snett på något ställe. En mätare sitter lite lågt och brytaren är något sned men det är något jag får leva med.
Dock måste jag säga att det blev relativt bra trots allt ändå. All elektronik fungerar kanon och inga som helst problem.
Nu har jag äntligen fått mitt egna hemmabyggda nätaggregat. Har ett hemma stående som är variablet mellan 0-30 volt, 3 A från kjell som jag också kommer att använda. Bra att ha många när man labbar men detta är något speciellt att ha ett som jag gjort själv. PLus att det är lite tidsfördriv mellan pluggandet.
Vet inte om jag vill behålla utseendet som det är eller om det ska målas men jag tror jag ska ha det som det är. Vissetligen en och annan repa men det är sånt jag får ta.
Så här kommer de obligatoriska bilderna. Hoppas det smakar.
Inledande bygge. Sågar till och borrar. Skruvar ihop lådan allt eftersom.

Olika vinklar.

Transistorer monterade med silikonplattor och skyddskåpor.

Insidan, Transistorer och likriktare på plats med.

Locket provmonterat. Blir rätt skapligt iaf.

Baksidan med hål för säkring och nätkabeln.

Sidan

Undersidan, med ett par gummitassar på så den står stabilt och inte repar borden.

Hjälpreda som ville hjälpa till med hela bygget. Suck, varför ska man ligga just på de saker som behövs.

Frontpanelen delsvis klar.

Elektroniken och transformatorer börjar komma på sin plats. Missat med att fota, var så inne i bygget.

MEr front.

Mer sladdar. Verkligen inte den snyggaste kabeldragningen men det ska ju inte beundras inuti, bara utsidan hehe.

Mer sladd.

Baksidan färdig.

Frontpanel klar och locket är pålagt.

Sidan

Andra sidan

Baksidan.

Front igen