Projekt Spänningsaggregat.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Projekt Spänningsaggregat.

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Har nu länge funderat på att bygga ett eget spänningsaggregat. Och har titta länge och väl på olika ritningar och schema.

Bestämde mig för en variabel 0-30 volt, 2.5 A. Men den går egntligen upp till 5 A. Enligt när jag testat så går den upp till nästan 5 A. Så det är väl helt ok.
Har också i samma aggregat valt att ha en fast utspänning på 13,8 volt. Variabel mellan 11-14.5 volt ca. Och med en utström på ca 10 A. Transformatorn ger ca 15A men strömbegränsning ligger på 12 A.

Den variabla bygger på tre stycken Operationsförstärkare medan den fasta utspänningen har en LM723 som sköter regleringen. Och vad jag kan se än så länge så verkar det hålla.

Har två stycken transformatorer i lådan. En för den variabla. Det är en ringkärna och en EI-kärna till den fasta utspänningen. Detta tar mer plats med jag kände att jag vill ha två separata så jag verkligen får de effkter jag vill ha.

Den fasta utspänningen på 13.8 volt har två stycken 2N3055. Ganska vanliga i dessa sammanhang. Men det funkr ypperligt med låga värmeförluster. Dock sitter de på en enorm kylprofil så detta hjälper. Den blev knappt ljummen vid max utström. Så det bådar gott.

Den variabla har en styck 2N3055. När jag belastade denna med 4,5 A så blev dem varm, men inte orimligt varm.
Har nu tyvärr lite okänslighet på inställningen då det är en envarvig potentiometer. Ska se om jag får tag i en 10-varvig pot så har man lättare att ställa in rätt värde.

Har länge funderat på hur jag ska bygga lådan. Som alla såg i köp och sälj så ville jag ha tag i en färdig låda men det visade sig kosta orimligt mycket i förhållande till vad jag ansåg jag ville lägga ut. Sen fanns inte de i det utseendet jag ville ha dem heller så.
Så jag frågade en på forumet om jag kunde köpa aluplåtar av honom.

Så ett stort tack till VIPER som sålde dem till mig, utklippta och sen frästa i kanterna. Perfekt passform och precision. Tackar så mycket för detta!

Så idag när plåtarna anlände i posten så blev det till att börja bygga. Ska nämnas att jag har haft mycket begränsat med verktyg då jag har min verkstad ca 22 mil härifrån så det har väl fått gå med det lilla jag har.

Har haft tillgång till en skruvdragare med 6 st borr. En bitsats, en sticksåg som nu nästan är trasig. Mycket dålig kvalitet på den tyvärr, men den gjorde det den skulle i ca 3 minuter. Har även haft en hålsåg i blandade storlekar. Plus vanliga tänger och avbitare såklart. Har dock haft mycket nytta av min lilla dremel, hade inte gått utan den.
Detta är dock allt jag haft tillgång till i min lägenhet, så därför är det lite snett på något ställe. En mätare sitter lite lågt och brytaren är något sned men det är något jag får leva med.

Dock måste jag säga att det blev relativt bra trots allt ändå. All elektronik fungerar kanon och inga som helst problem.

Nu har jag äntligen fått mitt egna hemmabyggda nätaggregat. Har ett hemma stående som är variablet mellan 0-30 volt, 3 A från kjell som jag också kommer att använda. Bra att ha många när man labbar men detta är något speciellt att ha ett som jag gjort själv. PLus att det är lite tidsfördriv mellan pluggandet.

Vet inte om jag vill behålla utseendet som det är eller om det ska målas men jag tror jag ska ha det som det är. Vissetligen en och annan repa men det är sånt jag får ta.

Så här kommer de obligatoriska bilderna. Hoppas det smakar.

Inledande bygge. Sågar till och borrar. Skruvar ihop lådan allt eftersom.
Bild

Olika vinklar.
Bild

Transistorer monterade med silikonplattor och skyddskåpor.
Bild

Insidan, Transistorer och likriktare på plats med.
Bild

Locket provmonterat. Blir rätt skapligt iaf.
Bild

Baksidan med hål för säkring och nätkabeln.
Bild

Sidan
Bild

Undersidan, med ett par gummitassar på så den står stabilt och inte repar borden.
Bild

Hjälpreda som ville hjälpa till med hela bygget. Suck, varför ska man ligga just på de saker som behövs.
Bild

Frontpanelen delsvis klar.
Bild

Elektroniken och transformatorer börjar komma på sin plats. Missat med att fota, var så inne i bygget.
Bild

MEr front.
Bild

Mer sladdar. Verkligen inte den snyggaste kabeldragningen men det ska ju inte beundras inuti, bara utsidan hehe.
Bild

Mer sladd.
Bild

Baksidan färdig.
Bild

Frontpanel klar och locket är pålagt.
Bild

Sidan
Bild

Andra sidan
Bild

Baksidan.
Bild

Front igen
Bild
elosh

Re: Projekt Spänningsaggregat.

Inlägg av elosh »

Mycket vackert och lagomt amatörmässigt bygge. Har du något schema på skönheten. Funderat på något liknande men inte kommit längre.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mycket Intressant, har också funderat en tid över ett liknande bygge Satt just och inventerade användbara delar igår. :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Huja, lite seriösare än mitt!

Vart har du fått tag på spännings- och ströminstrumenten? Och till vilket pris? Själv har jag VU-mätare från ett gammalt kassett-däck, och de fanskapen är ju inte ens linjära! :lol: Och dessutom egenhändigt och väldigt taffligt ritade skalor ... nåja.

För att lösa finjustering av spänning så satte jag en pot med litet värde i serie med den riktiga regler-poten så att säga, så jag har en grovjustering och en finjustering. Det får duga.

Edit: Jag använder 4st 2N3055 på en stor kylfläns för en utström på 7A. Tog ut en 3-4A på 7V och den blev duktigt varm, så har fläkt på den just nu.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe detta var ändå ett lite enklare projekt med tanke på de verktyg jag hade. Så det blev inte så bra som jag hoppats på egentligen men det är inga fel alls dock.

Jag köpte instrumenten på kjell o co. De kostade 90 kr/st om jag inte minns fel. Hehe ja nä en VU-meter är kanske int det bästa att använda kanske.

Ja jag har funderingar på att lösa det så, men jag vill ändå ha en mycket bättre pot, har dessutom fel värde på den eller så har jag av misstag satt dit en log. pot istället. Suck.

Ojdå, det låter konstigt? vad har du för reglering?? Vad har du för kapsel på trissorna och hur stor kylfläns?

Jag plockar ut 7A utan att flänsen ens blev varm alls.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Som sagt 2N3055, och de kommer bara i TO3-kapsel vad jag vet. :) Är en LM723 som är hjärtat i det hela. Du får tänka på att man dumpar en hel del effekt i i kylflänsen när man tar ut ström vid låg spänning. I mitt fall var det väl tal om en 50W kanske, minns inte exakt eftersom det var ett tag sen jag testade. Alltså den blev påtagligt varm efter en längre tid men inte så att man brände sig på den ... kanske en 40C eller så.

Och vid lägsta spänning och max ström så blir det en hel del mer effekt än så, 150W till 200W nånstans. :shock: Så att ja, fläkt behövs för min del. :)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Shysst bygge. Det är samma schema som jag byggde mitt aggregat från. Jag tog dock bort -5.6V spänningen och använda andra OP:ar. Fungerar riktigt bra.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja men det borde ju fungera ändå. Vad har du för utspänning? Vad har du för OP-förstärkare?

Bonecrime. Oj ja nä läste inte riktigt hela. Klart 2N3055 bara finns i TO-3. Bara ett läsfel. j nä helt klart. Det blir ju en del effekt i flänsen, får se hur långt jag klarar mig utan fläkt. Kanske sätter in en fläkt i ena sidan beroende på om det verkar behövas.
Blir den ändå så pass varm så bör du absolut köra med en fläkt.

Jag har testat att koppla in en 150 watts 12volt halogen nu ikväll. Jag kommer upp i ca 11A och spänningen håller sig på 12.9 volt. Nu blev flänsen lätt ljummen efter ca 2 minuter. Men mer än så var det faktiskt inte. Vet inte om det är normalt men det funkar så varöfr frågasätta hehe.

Jo hoppas bara det räcker med 2 st trissor är du säger att din blir så pass varm med 4 st trissor ändå.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Att använda 4st trissor som jag gör är i överkant kan jag tillägga. Men de är ju rätt billiga så då kan man lika gärna köra med både hängslen och livrem. :)

Jag misstänker att du inte har samma spänningsfall över trissorna som jag har. Så då blir det ju mindre effekt som ska bort som värme.

Om det funkar bra för dig så ... can't argue with results! ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det är ju inte direkt till en nackdel att använda fler trissor som du gör. Tvärtom, det är ju bara bra. Absolut.

Nä det verkar inte så. Men jag har som sagt bara belastat det med min lampa. Och vet ej hur det kommer bete sig sen med annan last.

Hoppas bara det räcker. Får kanske sätta på en fläkt, lär inte skada iaf.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Flera effekttrissor är ju bara bra.Jag brukar ibland klämma in några extra på fabriksbyggda aggregat.2N3055 är ju så billiga....Sätter man sedan kylflänsar vertikalt så får man ytterligare lite bättre kylning.Och helst också på utsidan av lådan för bästa luftgenomströmning.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja ok. Får se om det räcker. Orkar inte skruva isär det nu direkt haha.

Sätter nog en fläkt på insidan så det kyler ut luften från insidan.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Inga potton för strömbegr ? :humm:
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Härligt bygge må jag säga, måste vara lite snett här och där för att det ska vara ett riktigt hemma-bygge :tumupp: :)

Och jag förstår till 110% hur det är att ha en hårboll som hjälpreda, är det något man behöver ligger katten på det, bara att lyfta och plocka det man skall ha :)
Skriv svar