DJ Midi-kontroller

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cyprox

DJ Midi-kontroller

Inlägg av cyprox »

Ok, jag har varit lite dålig på att fullfölja mina åtaganden att uppdatera med bilder och info på mina tidigare projekt. På sistone har jag inte heller varit så duktig på att en driva några egna projekt... har varit upptagen med exjobb (som redovisades i torsdags, yay). Lägger kanske ut lite om det på projektdelen, efter att jag kollat om det är ok med företaget.

Nu tänkte jag iaf så smått börja med ett nytt projekt och den här gången hålla er uppdaterade och upptagna med bilder och funderingar. Jag har inte ens kommit till förstudie/planerings-fasen, så det blir ingen projekttråd än på ett litet tag, men tänkte ändå ge er en försmak av vad som förhoppningsvis kommer redan nu.

Så vad gäller det då?
Här om dagen blev jag "utmanad" av en kompis som är DJ på fritiden att bygga en DJ Midi-kontroller. Han har tröttnat på att släpa runt på två skivspelare, mixer och dator överallt där han ska DJ:a och ville nu ha en konsol att koppla till datorn där han har nån slags DJ- mjukvara som han vill kunna styra.
Misstänker att det är något liknande det här han vill ha, fast modell "inte lika flashigt, men istället mysigt hemmabyggt".
Bild
Har jag tur kan jag få den lite, lite billigare också... har fått för mig att saker som dessa ibland har större vinstmarginal än andra elektronikprodukter. Den på bilden kostar € 407 (ca 4740 kr) på tyska Thomann, som generellt sett brukar vara ganska billiga.

Jag antog utmaningen och vi ska träffas nån gång framöver och diskutera vad han vill ha. Själv kan jag ingenting om DJ:ing, MIDI eller såna saker, så han kommer få styra rätt mycket eftersom han vet vad han vill kontrollera och så. Jag kommer få lära mig mycket nytt.

Har börjat titta lite på MIDI-protokollet. Verkar ganska straight forward. Jag såg också att MIDI-specifikationen kostar nästan 700 kr. Finns massa hemsidor som sammanfattar vissa delar av specen, men dessa har saknat mycket information. Jag kommer gräva vidare men kommer nog behöva er hjälp där lite grann. Har ju sett att vissa av er bygger MIDI-kontrollers titt som tätt.

En första fråga. Finns det någon som kan rekommendera någon bra bok eller hemsida om MIDI on top of your head så att säga, som kan vara nyttig när man vill bygga en egen MIDI-kontroller?

På återseende!

Edit: Fixade till bildlänken.
Användarvisningsbild
dar303

Re: DJ Midi-kontroller

Inlägg av dar303 »

Allt du behöver veta, inkl. länkar till färdiga kort och komponentsatser finns på http://midibox.org/
För några år sedan var detta en komplicerad grej att göra men sen kom midibox som är ett open source skalbart midikontrollersystem.
på siten finns länk till ett forum med svar på alla frågor du kan tänkas ha och här på EF har vi ett par midibox-byggare, bland annat Foona som byggt en fantastisk kontroller!
Sök på "midibox traktor controller" eller likande, Traktor är ett av de främsta dj-mjukvarorna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

På TomasLs hemisda www.ebaman.com har jag laddat upp en spegling av Midi Technical Fanatics Brainwashing Center hemsidan som varit offline nu ett tag tyvärr. Den ska innehålla hela midi-specifikationen enligt författaren. Du hittar den via Electronic design -> Midi files.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Håller själv på med ett segdraget MIDI Traktor projekt, började för tre år sedan, ligger lite på is titt som tätt... Det är baserat på MIDIBOX konceptet som är väldigt lättarbetat.
Här kommer en länk till projekttråden:
Länk till forumtråd på midibox forum
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En ide är att skaffa en gammal dj-cd-spelare och avkoda fjärrkontrollen så har man redan snygga knappar, kanske kan man tom styra informationen på displayn. Modeller som kan tänkas vara billiga: Denon 2000f (mk2 ännu billigare) och Denon 2500f.
pern

Inlägg av pern »

Att använda MIDIBOX är väl det enklaste, dock måste datorn ha en MIDI port.

Ett annat sätt är att använda ett IO-kort och sedan generera MIDI-signalerna i datorn direkt.
Jag har själv gort 2 mindre såndana projekt för att styra saker i programmet Virtual DJ via MIDI.

- GAMEPAD till MIDI.
Skrev ett program i C# för att läsa av en Gamepad och generera MIDI-signaler
till VDJ. Detta var mest på skoj för att lära mig.

- VELLEMAN P8055 baserad kontroller.
Gjorde en MIDI kontroller på samma sätt som ovan för att styra effekter i VDJ. Velleman
kortet är lite för långsamt för att kunna hantera "Jog-wheels" på ett bra sätt.

Skissar lite på en ny kontroller, men denna tänkte jag basera på PoKeys55.
Bild

Det svåraste med att bygga en egen kontroller tycker jag är att få ett snyggt och bra "Jog-wheel",
dessutom skall den helst vara beröringskänslig för att få en bra SCRATCH funktionalitet.
Grunden för detta är en högkvalitativ encoder. US Digital gör riktigt bra sådana och
används bl.a. i XP10 från EKS

Denna används i XP10: http://www.usdigital.com/products/e5

XP10:
Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Encoders är ute :), kolla in DaScratch på SonicState.
cyprox

Inlägg av cyprox »

Tack för alla länktips!

Midibox var ju väldigt intressant, men...
I snacket med kompisen kom det även på tal att det skulle vara kul att börja sälja om/när vi lyckas få till nåt bra som vi tror folk kan vilja ha. Nu talar jag inte om nåt vi ska leva på direkt utan mer som en hobbygrej vid sidan av våra riktiga arbeten. Säljer vi inte en enda så är det liksom också ok, för alla kostnader kommer vara rörliga ändå.

Efter att ha tittat på hemsidan så förstår jag att Thorsten (skapare av Midibox-projektet?) helst ser att Midibox-projektet det inte används för att att bygga och sälja osv. Jag vill isåfall inte använda mig av hans designer eller påverkas av hans lösningar av respekt för hans önskemål. Efter att ha browsat lite på Midibox innan jag läste om om hans inställning till att sälja saker byggda på Midibox-designen, har jag förstått att det mest handlar om färdiga lösningar som erbjuds samt tips på tweaks och så. Jag vill i vilket fall gärna utveckla och ta fram sådant själv (det är ju liksom det roliga). Detta gör att jag är lite tveksam till att använda Midibox-projektet och dess resurser. Men tack ändå för ett riktigt bra tips där.

Jag provade att skapa ett konto och logga in på ebaman.com men det gick inte så bra. Jag får antingen "Your session has expired. Please log in again." eller "Captcha code not true." beroende på om jag har rensat mina cookies eller inte.

Den där encodern verkar ju intressant men det kommer nog inte bli en sån i första skedet. Den var lite dyr. Efter att ha byggt en fungerande prototyp kanske det blir aktuellt. Men till och börja med kommer jag köpa in lite billigare encodrar under tiden jag testar olika koncept, idéer och lösningar.

Multi-touch verkar rätt häftigt. Men kanske inte riktigt vad jag vill börja med :) Vet inte om min DJ-kompis vill ha det heller... tänker på känslan i rattandet och så.

Efter som det kan bli tal om att sälja (men lika gärna inte) så vill jag inte stjäla andras designer utan skapa något eget, men jag hoppas fortfarande att ni kan hjälpa mig om jag stöter på nåt jag inte kan lösa själv. I gengäld kommer jag ju lägga upp det jag har gjort här i form av ritningar, blockscheman, kretsscheman, flödesscheman, programkod och annat här, så ni kan ju bygga en egen om ni vill. Kommer väl kanske skapa nån projektsida som jag laddar upp grejerna på... vi får se hur jag löser det.

Jag hoppas att ingen känner att gick är sniken och försöker rida på era kunskaper, för det är absolut inte mina intentioner. Jag kommer däremot fråga om hjälp för specifika problem och be om feedback på olika system- och detaljlösningar jag hittar på. Som sagt jag kommer jag också försöka ge tillbaks så mycket jag kan genom att berätta hur jag löser saker och dela med mig av den dokumentation jag använder och tar fram.

Jag är verkligen tacksam för era tips, menför att precisera min tidigare fråga så undrar jag om nån känner till någon hemsida eller bok/artikel för den delen som diskuterar själva MIDI-protokollet och specifikationen (elektriskt och data-mässigt)? Någonting som kan hjälpa mig när jag försöker skapa ett eget system. Jag vet att om vi ska börja sälja så är ju det bästa att faktiskt köpa specifikationen, och det kommer vi isåfall göra. Men det är alltid bra med sammanfattningar och texter som bryter ner de ofta tunga specifikationerna till något mer lättförståeligt och lättläst.

Till sist vill jag bara säga att det kan ju lika gärna bli så att vi bestämmer oss för att inte sälja, och då kommer jag ju naturligtvis låta mig inspireras av Midibox och andra öppna projekt och lösningar. Men jag vill fortfarande göra något som jag med gott samvete kan säga är mitt eget, även om jag fått hjälp på vägen.

Så, nu har jag förklarat hur jag tänker och min inställning. Ville bara göra det i ett tidigt skede så ingen känner sig lurad eller bedragen på sin tid och kunskap senare. Nu kan i alla fall ingen anklaga mig för att ha lagt alla korten på bordet :P :).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag är bara glad att du inte väljer Midibox, vill hellre se något med C-kod och gärna på någon annan µC. PM:a din epostadress så kan jag skicka den inofficiella midi-specifikationen istället.
cyprox

Inlägg av cyprox »

Det blir definitivt C-programmering. Vad gäller µC:n så har jag inte kommit så långt att jag valt någon. Det kommer bero lite på min kompis önskemål. Han har snackat om USB till datorn och då vill jag ju t.ex. ha en med USB-stöd. Som det verka nu så kommer det ändå bli någon ur PIC18-serien, kanske 18F2550/4550 eller från Freescales HC08-serie, GP32 eller nåt.

Håll med om att det är roligare att göra allt själv från grunden :) Man lär sig så mycket då.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det jag retar mig mest med Midibox är att det är skrivit med assembler för en specifik gammal µC.

HC08 är den ända µC som jag har erfarenhet av, dock bara med assembler. Codewarrior har en begränsning på kodstrolek om man skriver i C, annars får man betala licens och jag har för mig att den största kostar 50 kkr.
cyprox

Inlägg av cyprox »

Jag programmerar i codewarrior så jobbet så det borde inte vara något större problem. Jag har en känsla av att jag kommer sitta där och jobba med projektet i vilket fall... Det finns lite bättre utrustning där än jag har hemma. Jag har arbetat med både PIC16/18 och HC08, så båda borde funka fint. Jag planerar att försöka göra koden så portabel (eller vad det heter) som möjligt, så man kan flytta den mellan µC:s till och med från olika familjer och tillverkare. Det borde vara möjligt genom att hållas sig strikt till ANSI C och göra en processorspecifik h-fil med definitioner osv tror jag.

EDIT:
Menar du förresten att det finns olika nivåer på licenser för Codewarrior så att även en licensierad version kan ha ett begränsad storlek på koden?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ännu mer midi-specifikation:
http://www.popeye-x.com/tech/midi_spec.htm
cyprox

Inlägg av cyprox »

Tack för länken!

Jag ber om ursäkt att det inte hänt så mycket med projektet än... Jag har inte kunnat träffa min polare för att diskutera projektet än eftersom både jag och han är mycket upptagna personer :P

Skämt åtsido så händer det faktiskt mycket nu under våren för båda oss. Själv ska jag vid sidan av heltidsstudier och deltidsjobb ha ansvarsområden på en stor konferens i maj och vara aktiv som medrepresentant för olika teknikbitar i en helrenovering av en stor samlingssal. Detta innebär att mycket tid går åt till planering av dom bitarna.

Funderar däremot på att starta lite smått innan vi hinner träffas. Skriva nåt enkelt program för MIDI-kommunikation för att lära mig principerna o så. Håll ett öga öppet.

Stannar nog kvar i denna tråd för mitt testprogram och flyttar över tll projektdelen avforumet när jag börjar med det specifika projektet.

Ok... lite har vi hunnit prata... Jag har fått reda på att han avänder programmet Traktor på datorn och det är alltså det han vill styra med DJ-kontrollern. Tydligen så har Traktor nån slags inlärningsfunktion som mappar funktionerna i programmet till spakarna och rattarna på kontrollern genom att man väljer en funktion och sen rör på den spaken/ratten. Verkar ju smidigt.

Om jag fattat det rätt så kan man låta en ratt generera vilket meddelande som helst. För att hitta på ett exempel. Jag kan jag låta en loop-knapp generera ett "Soft Pedal On"-meddelande (0xB0 43 FF) och sedan lära Traktor att det betyder "Loop On"

Så en liten fråga.
Enligt specifikationen ska man använda sig av System Exclusive-meddelanden för att skicka meddelanden som inte finns definierade i specifikationen. Men många använder sig tydligen av fördefinierade meddelanden som inte används för att skicka andra typer av meddelanden. (För att få mindre overhead?)

Jag tänker nog använda SysEx för att skicka mina specialmeddelanden, men finns det anledning till överväga att kapa de andra fördefinierade meddelandena? Jag kommer ju t ex ha alla note-meddelandena tillgängliga.

Edit: Flyttade en bit text jag la till i efterhand till en egen post för att göra flödet av inläggen mer logiskt.
Edit 2: La tillbaks texten igen... Blev bara värre när jag ändrade, haha
Senast redigerad av cyprox 24 mars 2009, 22:32:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Glöm inte att publicera koden bara, är själv mycket intresserad :).
Skriv svar