UPPDATERING: Alla fyra transistorer till vänster kanal har bestämt sig för att kortsluta sig. Kommer att beställa in nya till båda kanalerna, modell 2SC5200, samt fyra 10000µF-kondensatorer för att ersätta de två 15000µF-originalen.
Jag fick tag på en fin gammal Luxman för ett tag sedan, som betalning för att fixa upp några gamla förstärkare åt en gubbe. Efter att ha bytt säkringar i den, så fungerade den fint. I ungefär en timme, innan den första kondensatorn gick upp i ett fint vitt moln. Föga förvånande med tanke på att förstärkaren är trettio år gammal.
En vecka och 20€ senare så anlände ett fint litet paket med nya japanska kondensatorer. Jag och Mathias@Åland spenderade en kväll på att byta ut de knäckebrödstorra originalen, till stor succe.
Lite bilder:
De gamla kondensatorerna, poff sa det!

Bortplockade:

Det märks att kondensatorteknologin har gått framåt lite sedan åttiotalet:

De nya på plats:

Och slutligen resultatet:
(Högtalaren är en 150W Pioneer-tolvtummare)
20€ och kanske fem arbetstimmar är inte illa för en förstärkare i denna klass

2x120W/1x300W bryggat
0.015% THD vid full belastning(!)
>110dB SNR
480W in, hela 50% verkningsgrad

De visste hur man gjorde bra saker förr i tiden. Man ser inte 0.015% på många moderna förstärkare. Vi iddes inte byta de stora kondensatorerna, eftersom de verkar vara i ganska bra skick, och 15000µF/80V är ganska dyra.
Lite bilder från den slutgiltiga installationen:

Kör den bryggat med högtalaren i videon och ett lågpassfilter på ingången. -3dB på 90Hz.
**UPPDATERING

Har inte kunnat börja jobba idag, dock, pga brist på tennsug. Mathias kommer över i morgon med all nödvändig utrustning, så det är inte länge kvar tills den är i skick igen.
Jag har spenderat kvällen med en tång, krafttejp och buntband, och har designat en ful men fungerande kondensatorhållare för de fyra nya, från en av originalhållarna.

Hopbuntning.

Kondensatorpacken vs. originalen.

Efter två timmars intensivt bändande, så börjar designen likna något.

Monterat på plats. Sitter riktigt stabilt, fastän lite trångt. De trycker emot den stora feta likriktaren, och likaså transformatorn.
I morgon kommer bilder på transistorbytet, och hoppeligen en fungerande förstärkare!