Jag har i ca 15 år hållit på med sportskytte. Jag tävlar på elitnivå och har sett en hel del tillbehör som skyttar använder i träningen. En av dessa uppfinningar är en skyttesimulator och nu vill jag bygga en själv.
Den fungerar som följande: Ett ”öga” sätts på gevärets pipan (Infraröda mottagare tror jag) och två sändare sätts på tavlan/målet. Detta ”öga” håller reda på vart man siktar och skickar signalerna till en datorn som sedan tolkar dem och ritar upp hur du siktat på tavlan. Detta är mycket användbart när man sedan vill analysera vad som gick fel i skottögonblicket, eventuellt vad som gjordes rätt.
Som ni märker vet jag inte i exakt hur simulatorerna på marknaden är uppbyggda men jag har en egen idé som jag tror skulle vara billigare, enklare och förhoppningsvis fortfarande lika exakt.
Länk till skiss
http://bildplats.se/image/view/334
Den fungerar som följande (se även skiss):
Enhet 3 - Sändare– sänder ut en signal (Tex IR) med en speciell frekvens. (Det kommer behövas två av dessa sändare som sänder på olika frekvenser för att de inte ska störa varandra och just talet två för att det krävs två referenser när siktandet ska ritas upp i ett koordinatsystem.)
Enhet 2 - Mottagare – Fästs på pipan med ett enkelt men stabilt fäste/spänne. Enheten har två mottagare av signalerna (IR-mottagare) som mäter styrkan på de olika frekvenserna, eller mer korrekt uttryckt, skapar olika spänningar beroende på hur långt från sändaren man siktar. Dessa mätvärden (potentialer) skickas sedan vidare via kabel till enhet 1
Enhet 1 - USB enhet – Här ser jag helst att signalerna skickas till datorn via USB.
Mina frågor till er:
Enhet 1: Har ni bra förslag på sändare som är exakta/bra precision i form av IR, Ultraljud eller dylikt som skulle kunna vara lämpliga på 10 till 50meters avstånd mellan sändare och mottagare.
Enhet 2: Behöver här två lämpliga mottagare som matchar enhet1.
Enhet 3: Behöver förslag på väldigt bra och enkel USB enhet som kan förmedla spänningsskillnaderna som mottagarna i enhet 2 registrerar. Jag har god kunskap i Java och känner att jag skulle kunna programmera et t program som kan tolka skillnaderna i spänning som enhet 1 skickar för att få programmet att rita upp siktandet i ett koordinatsystem med en fiktiv tavla i bakgrunden.
Ska bli intressant och se vad ni har för förslag. Jag är naturligt vis öppen för förslag på förbättringar av idén också!
Med vänliga och tacksam för svar!
/Christofer