Skyttesimulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Calil

Skyttesimulator

Inlägg av Calil »

Nu ska äntligen dröm bli verklighet. Allt jag behöver är mycket hjälp från alla ni fantaster!
Jag har i ca 15 år hållit på med sportskytte. Jag tävlar på elitnivå och har sett en hel del tillbehör som skyttar använder i träningen. En av dessa uppfinningar är en skyttesimulator och nu vill jag bygga en själv.

Den fungerar som följande: Ett ”öga” sätts på gevärets pipan (Infraröda mottagare tror jag) och två sändare sätts på tavlan/målet. Detta ”öga” håller reda på vart man siktar och skickar signalerna till en datorn som sedan tolkar dem och ritar upp hur du siktat på tavlan. Detta är mycket användbart när man sedan vill analysera vad som gick fel i skottögonblicket, eventuellt vad som gjordes rätt.

Som ni märker vet jag inte i exakt hur simulatorerna på marknaden är uppbyggda men jag har en egen idé som jag tror skulle vara billigare, enklare och förhoppningsvis fortfarande lika exakt.

Länk till skiss
Bild
http://bildplats.se/image/view/334

Den fungerar som följande (se även skiss):
Enhet 3 - Sändare– sänder ut en signal (Tex IR) med en speciell frekvens. (Det kommer behövas två av dessa sändare som sänder på olika frekvenser för att de inte ska störa varandra och just talet två för att det krävs två referenser när siktandet ska ritas upp i ett koordinatsystem.)

Enhet 2 - Mottagare – Fästs på pipan med ett enkelt men stabilt fäste/spänne. Enheten har två mottagare av signalerna (IR-mottagare) som mäter styrkan på de olika frekvenserna, eller mer korrekt uttryckt, skapar olika spänningar beroende på hur långt från sändaren man siktar. Dessa mätvärden (potentialer) skickas sedan vidare via kabel till enhet 1

Enhet 1 - USB enhet – Här ser jag helst att signalerna skickas till datorn via USB.

Mina frågor till er:
Enhet 1: Har ni bra förslag på sändare som är exakta/bra precision i form av IR, Ultraljud eller dylikt som skulle kunna vara lämpliga på 10 till 50meters avstånd mellan sändare och mottagare.

Enhet 2: Behöver här två lämpliga mottagare som matchar enhet1.

Enhet 3: Behöver förslag på väldigt bra och enkel USB enhet som kan förmedla spänningsskillnaderna som mottagarna i enhet 2 registrerar. Jag har god kunskap i Java och känner att jag skulle kunna programmera et t program som kan tolka skillnaderna i spänning som enhet 1 skickar för att få programmet att rita upp siktandet i ett koordinatsystem med en fiktiv tavla i bakgrunden.

Ska bli intressant och se vad ni har för förslag. Jag är naturligt vis öppen för förslag på förbättringar av idén också!
Med vänliga och tacksam för svar!
/Christofer
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Skyttesimulator

Inlägg av Meduza »

Det första jag tänker på är en IR-laser på pipan, en projektorduk där allt projeceras och en wiimote som "filmar" skärmen.

lite som denna touch-screen teknik, fast med en IR-laser på pipan i stället för pennor med IR-dioder...

Calil

Inlägg av Calil »

Meduza skrev:Det första jag tänker på är en IR-laser på pipan, en projektorduk där allt projeceras och en wiimote som "filmar" skärmen.

lite som denna touch-screen teknik, fast med en IR-laser på pipan i stället för pennor med IR-dioder...

Tack för tipset! Otroligt intressant! En sjukt enkel lösning på mitt problem. Hoppas bara att noggrannheten är tillräcklig... Underbart!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Upplösningen på Wiimotens sensor är 640*480px om jag inte minns fel, så helt taskig är upplösningen inte...

Det enda sättet är väl att prova, skulle det vara för taskigt skulle man ju kunna sätta 4st wiimotes som filmar varsin fjärdedel av skärmen... lite mer eget kodande lär man dock få göra då.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har gjort detta med en vanlig webbkamera (352x288) och en 20kr synlig laser från dealextreme...

Mjukvaran är skriven i XNA 3.0 med Aforge.net som hanterar kameran.

Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

"Mjukvaran är skriven i XNA 3.0 med Aforge.net som hanterar kameran."

Vilken mjukvara?
Jag börjar också känna av behovet av en sån här simulator :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Är det inte enklare att ha en IR-laser på vapnet, och sedan spänna upp måltavlepapperet i en ram.

Sedan en webbcamera med bortplockat IR-filter + lägga dit ett anti-IR-filter, som sitter bakom själva måltavlan som ser var IR-punkten hamnar.

Så här:
Bild

Eller a just det, var ju det som någon här hade skrivit innan 2 poster innan.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

http://www.lasersniper.com/index.html

det här verkar funka ungefär så som E85 skriver!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

annmäler intresse för tråden,

hur anslut en sådinga där spekonsollsfjärr till en normal dator?

är ebay billigast på dom eller ska man kolla på något annat ställe?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Min kod är inte plug'n'play eller lätt att förstå men om nån tror sig kunna använda den kan jag lägga upp det...
Microsoft XNA Game studio 3.0 och Aforge.net är det som krävs.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Calili, din metod kommer inte att fungera. Du behöver minst tre punkter för att bestämma mynningens position i rummet, sen behöver du nån ytterligare teknik för att bestämma riktningen. T ex genom attt bestämma läget av en annan punkt på pipan, längre bak.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Pipan på geväret rör sig bara någon enstaka millimeter, framme vid tavlan flyttas den tänkta "träffpunkten" många centimeter.

Att mäta på pipan kräver således extrem mätnoggrannhet och bör undvikas. Bättra att mäta framme vid tavlan.

Alla former av special sensorer är ofta mycket dyra. Det är mycket bättre att försöka använda "färdiga" konsument produkter, tex wii remote eller webcam.

Ta tex wii-remoten som tex har 640x480 pixel. Tittar den på ett område av 50cm blir det 10pixel per cm.

Anta att man sätter 9st laserpekare på geväret i form av ett cluster gjutet i epoxy så att man på tavlan får ett mönster av 3 x 3 prickar med 20cm mellanrum.

Kameran behöver då bara titta på ett område av 20cm för att få en uppfattning av rörelsen, då med en upplösning av 25pixel per cm.

Tittar kameran på ett större område får man även med om skytten har en "skruvmejsel-rörelse" vid skottet.

osv osv...

wii remote köper man billigt här hemma och laser är ju billigt på DX.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

En wiimote är en kalaslösning men kanske inte så hög upplösning som man vill ha för gevärssimulation på måltavla.

Den går på blåtand och det finns drivrutiner likt glovepie som låter den emulera en mus. kameran som jag förstått det är på 1024x768 interpolerad upplösning i 100hz.

Jag har experimenterat lite på just det här men brister i tid o kunskap. Så det här forumet men rätt gubbar borde kunna lösa problemet och göra en PnP lösning ganske enkelt. :wink:

Om jag börjar att ansluta en av våra Wiimotes till datorns blåtand och har skrivit ett litet filter i parametrarna för wiimoten och kalibrerar den. Sedan har jag slagit på wii't för att få igång sensorbaren. (bara för detta men går med stearinljus i nödfall)

Jag kör tv'n över hdmi och nu kan jag skjuta lerduvor i programmet skeet.exe eller fåglar i jaktjournalens jaktspel.

En kväll så kunde jag bara inte låta bli. Jag tejpade fast wiimoten på pipan till urikan (hagelautomat) och körde CZ. Tanten kom ner o kunde bara konstatera "Du är fan inte klok" :mrgreen:

För att bli riktigt bra så behöver man då göra mjukvara som är betydligt mera PnP, mera effekt i sensorbaren, möjlighet att justera känsligheten i wiimoten precis som i spelkonsolen och en realistisk hagelskyttesimulator som kan visa svingen, framförhållning mm.

EN wiimote, en högeffekt sensorbar och en dator med projektor som kan ansluta med blåtand bör räcka för att ge 200 000kr anläggningarna en riktig match.

I övrigt så fungerar flera skyttesimulatorer genom att låta en ir-källa i målet belysa mottagaren på geväret. Med 4st fotodioder bakom en kvadratisk bländare så känner systemet KURT av vilken vinkel det infallande ljuset har och vet då hur snett mottageren pekar mot ljuskällan.

En del har en PSD eller andra integrerade fotodiodslösningar.

Dessa lösningar kräver en modulering av IR signalen och betydligt mer avancerad teknik än jag har en chans att bemästra. Jag gjorde färdig programvara i Borland delphi för att i så nära realtid man kan komma skanna en AD som tar emot signalen från IR dioderna. Allt var klart men jag körde huvudet i väggen på att signalen blir så enormt liten och svårhanterad.

Mikael
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En kväll så kunde jag bara inte låta bli. Jag tejpade fast wiimoten på pipan till urikan (hagelautomat) och körde CZ. Tanten kom ner o kunde bara konstatera "Du är fan inte klok"

:lol: :lol:

Tur att det finns en samlingsplats här för alla oss missförstådda genier. :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vänta lite nu.

1. Det är ju "upplösning på sensor" delat på "area" som vi talar om nu.
Här kan man få tex "1 pixel per centimeter" eller "200 pixel per centrimeter" beroende på ... i huvudsak area.

2. Därtill är frågan om du har tex 1 eller 100 referenspunkter. Har du flera så räcker det med att låta sensorn se en mindre yta, i alla falla så att den ser minst en referenspunkt.

Så är det ju frågan om man vill träna liggande skytte 200m eller har en tryckluftsdriven MAC10 och projektor ett par meter bort.
Skriv svar