spetsbyte?

puffen

spetsbyte?

Inlägg av puffen »

hur vet man när spetsbyte på lödpennan behövs? vad är symptomen på en sliten spets?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: spetsbyte?

Inlägg av TomasL »

Urgröpt spets
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Kavitationsspår... :lol:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Spetsen är i jämnhöjd med värmeelementet?

Har själv i ungdomens dagar (innan jag fattade att man INTE ska fila bort järnpläteringen) gjort såpass slut på en fd. spets att totallängden inte var mycket mer än centimetern. Den räckte alltså inte från "fästskruven" till lödstället. Tur man mest lodade kablar då :vissla:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan också vara att plast eller annat skit lagt sig som en hinna över spetsen och inte går att få bort efter att ha försökt enligt konstens alla regler. En del klegg är döden för spetsen. Därför är det viktigt att inte använda spetsen för annat än lödning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När man plastsvetsar med lödkolv använder man ju förstås inte sin lödstation utan nån billig lödkolv :)

Min första lödpenna hade inte ens järnpläterad spets, utan ren koppar, så den fick man ju ofta fila.

Sen hade jag nån med järnpläterad spets som ganska fort blev konverterad till filning efter att det gått hål på järnlagret.

Fast nu med bra spetsar (weller) tycker jag spetsen har grymt lång hållbarhet, har bara bytt en gång pga sliten spets med lödstationen, sen har man ju förstås ett antal spetsar av andra skäl.
Skriv svar