Söker 3G antenn förlängningskabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Söker 3G antenn förlängningskabel

Inlägg av gOry »

Undrar om någon har en aning om de går att få tag på en förlängningskabel med kontakttypen på bilden.
Behöver bara 2-4dm som högst.

Klicka på bilden för att se hankontakten.
Bild
Frod
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:52:46
Ort: Bollnäs

Re: Söker 3G antenn förlängningskabel

Inlägg av Frod »

Ser väl ut som en U.FL???
I såna fall här kanske?
http://www.davido.se/shop/product_info. ... ucts_id=82

Fast, du ville ha en förlängningskabel, ingen ersättare.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Söker 3G antenn förlängningskabel

Inlägg av gOry »

Tack, men jag var kanske lite otydlig, jag behöver en ersättare som är längre, kabeln jag har nu är ca 4cm lång.
Och det måste vara samma kontakt i båda ändar.

Men nu vet jag i alla fall vad kontakttypen heter, lite lättare att söka sig runt då.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Söker 3G antenn förlängningskabel

Inlägg av xxargs »

kan oxo vara mmcx-kontakter...


Med en sådan smal kabel så kommer du tappa mycket effekt (signalstyrka) på bara redan några dm förlängning om du kör UMTS/WLAN-frekvenser - det finns orsak till att dessa hålls så korta som möjligt...

En 'grov' kabel i sammanhanget som RG174 har förlust ca 2.4 dB per meter runt 2.4 GHz (RG58/RG223 ungefär halva värdet) intressant nog verka några kinesiska tillverkare ange 34 dB/100m för 2 GHz på RG174, så bra har inte ens RG214-kabel (som är fingertjock) med sina 44 dB/100m @2.4 GHz och man kan inte ens säga förväxling mellan fot/meter som ursäkt...)

dvs. du halverar i stort sett din sändareffekt per meter kabel när du använde RG174 - den kabel du visar på din foto är ännu smalare och därmed sannolikt ännu högre förlust...

(har jobbat inatt med 7/8"-tum kablar 'bara' för 900 MHz... - UMTS brukar gå på 1-5/8" kabel om de skall transporteran mer än något 100-tal meter och det är ändå löjligt lite kvar i andra ändan - 1-5/8" kabeln måste man nästan stå och hoppa på om den skall böjas... ... och det krävs nog finsk blod, sisu, grovarbetarmuskler och stor svordomsförråd om man skall kröka runt den koaxen runt kabelstegarna i källarna på kåkarna...)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Söker 3G antenn förlängningskabel

Inlägg av gOry »

Jo de är klart att att de kommer bli förluster i en längre kabel, men jag vet inte vad som är bäst i en laptop, att ha 3dm antennkabel och lägga antennen bakom skärmen i locket, eller att ha antennen under moderkortet. Har dock sätt bättre resultat när man flyttar upp antennen i locket.

Och modemet ser ut att ha två antennutgångar, saknas bara en kontakt, så att ha två antenner är väl kanske bäst.

Hittade denna bild och de går inte att missta kontakten, de är en U.FL
Bild
Skriv svar