Bilbanan stör ut TV'n..
Bilbanan stör ut TV'n..
min bilbana stör ut morsans tv på undervåningen såpass att ljudet försvinner och bilden går inte att se...
kan jag på något enkelt vis minska/få bort dessa störningar som bilbanan skickar ut?
kan jag på något enkelt vis minska/få bort dessa störningar som bilbanan skickar ut?
Testa nu innan du avfärdar.
Testa nu mitt förslag först, 1 eller 2 eller 3 kondensator 100nF
över de strömförande skenorna på lämpligaste ställe vid nån skarv.
Det är ju där störningen uppstår av det högfrekventgnistrande släpkontakterna.
Jämför mopedmotors högfrekventa gnistrande.
över de strömförande skenorna på lämpligaste ställe vid nån skarv.
Det är ju där störningen uppstår av det högfrekventgnistrande släpkontakterna.
Jämför mopedmotors högfrekventa gnistrande.
SvenPon: Tycker du verkligen 100nF är "bamsekondensator" (din första post)
Men jag håller med dig att trådskaparen ska testa att sätta dit den mellan skenorna först, trots att kondingen är väldigt liten (om man köper rätt sort) så kommer den bli klumpig i bilen (eftersom de oxå är väldigt små).
När du satt dit kondingen mellan skenorna testa kör bilen och se om samma störning uppkommer på TVn, eller om störningens intensivitet varierar beroende på var på banan (hur långt från kondensatorn) bilen är.
Blir det bra - Toppen, men varierar störningen blir bästa lösningen att montera kondingen i bilarna (parallellt med motorn)
Men jag håller med dig att trådskaparen ska testa att sätta dit den mellan skenorna först, trots att kondingen är väldigt liten (om man köper rätt sort) så kommer den bli klumpig i bilen (eftersom de oxå är väldigt små).
När du satt dit kondingen mellan skenorna testa kör bilen och se om samma störning uppkommer på TVn, eller om störningens intensivitet varierar beroende på var på banan (hur långt från kondensatorn) bilen är.
Blir det bra - Toppen, men varierar störningen blir bästa lösningen att montera kondingen i bilarna (parallellt med motorn)
Bamse kondensator
Nä jag tycker inte att 100nF är nån "bamse" , men när jag tänkt en gång
till kom jag på att det räcker med ~ 100 nF för dessa höga frekvenser.
Slingan med skenorna kommer att funka som en antenn till en gnistsändare.
till kom jag på att det räcker med ~ 100 nF för dessa höga frekvenser.
Slingan med skenorna kommer att funka som en antenn till en gnistsändare.
Senast redigerad av SvenPon 8 december 2004, 01:15:20, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De största störningarna kommer från de gnistor som uppstår innuti motorerna, närmare bestämt mellan rotorn och kolen. Varje gång kolen tappar kontakten med föregående kontaktpunkt och kommer i kontakt med nästa, så uppstår en gnista, vilket ger upphov till radiofrekventa vågor. Hört talas om gnistsändare? 
Gör som Geekjoan gjort på sin motor så ska det nog gå bättre.

Gör som Geekjoan gjort på sin motor så ska det nog gå bättre.