Krets för frekvensdelning via binärkod ???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Krets för frekvensdelning via binärkod ???

Inlägg av zwitter »

Om jag har en fyrkantsvåg och vill dela ner den mellan 1-10 ggr (invärde binärt), vad kan jag då använda för krets?
Det känns som någon sorts räknare som ska växla utgången efter en bestämd mängd inpulser.
:?:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Använd en 74HC161, med den kan du ställa in delningen upp till 16ggr (4 parallella dataingångar).
Koppla RCO-utgången till LOAD-ingången, då kommer den automatiskt att ladda in delnings-talet från dataingångarna efter varje räknecykel.

Du kommer iofs. inte att få 50/50 duty cycle på utgången, men det problemet kommer du att få vilken räknare du än använder (om du inte sätter en /2 efteråt).
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jag tror att jag skrev en liten luddig beskrivning av vad jag ville komma åt. Men du har ju svarat på det som jag skrev så jag får tacka :)

Det jag egentligen vill komma åt är att dela ner fyrkansvågen i 10tals-%. Tex om jag har 10Hz in så vill jag kunna reglera utgången till 10-1Hz helst med 50/50 duty. Det sista är inte så noga utan mer en sekundärt mål.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

74HC161 fungerar ju till det du vill ha det till också. Bara att sätta dataingången till den delning du vill ha.

Med den lösningen kommer du undan med en enda krets.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Funkar den inte så att man bara kan dela med 1,2,3.. osv till 16? I så fall kan jag ju bara dela 10Hz till 5, 2.5.. Hz osv.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Du har rätt i det!
74HC161 kommer ju inte att fungera i din applikation. Är det helt godtyckliga frekvenser som ska delas ner, eller vet du på förhand vilka frekvenser det handlar om?
Om det är en känd frekvens som ska delas ner kan man ju gå "bakvägen" och multiplicera f/10 1-10ggr m.h.a. en PLL-krets.

EDIT: Kom på att det kommer att fungera för alla frekvenser, om du delar ner grundfrekvensen 10ggr, och använder som referensfrekvens till PLL-kretsen.

Det hela känns lite onödigt komplicerat, men jag kommer inte på något bättre just nu.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Allt bygger på en idé om att bygga en egen enkel frekvensgenerator. Tänkte utgå från 10MHz via en kristall och sen dela ner den i steg om 10ggr till 0.1Hz med en 74390. Då får jag ut 10M, 1M, 100k, 10k, 1k 100, 10, 1 och 0.1Hz med 8 delare/4 kapslar.

Varje utgång ska gå till varsin andgrind som ska styras enkelt för att bestämma vilken utgång som ska vara aktuell. Tänkte att det blev enkelt om man tex hade 100kHz att man kunde använda den till att skapa 90k, 80k... osv ner till 10kHz.

Bra hade väl varit att ändra grundfrekvensen (1-10MHz), men vad jag vet finns det varken kristaller som går att "vrida" på eller RC-osc som går så pass högt som 10MHz.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

I den applikationen skulle en PLL-krets vara perfekt!
Då kan du få ännu bättre upplösning på frekvensstegen om du vill.
Nackdelen är att de flesta billiga PLL-kretsar med inbyggd VCO tar in data seriellt, och då behöver du en uC för att kontrollera den.

Om du ändå använder en uC kan du ju slänga in en display som visar inställd frekvens också! :)

Se http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/pll/pll.html för en bra sammanfattning om PLL-kretsar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Tack. Får nog lägga ner lite tid på den där sidan, men det ska nog gå. Display är nog ett måste. Fick precis en Nokia 3310 display att funka som önskat. Nu fick den ett anvädningsområde oxå.

uC=pulsbreddsmodulator?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

uC = mikrocontroller, tex PIC eller AVR
Lycka till med bygget, det verkar intressant!
Skriv svar