Snabb hjälp med 3.3v-omvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ree
Kontakt:

Snabb hjälp med 3.3v-omvandlare

Inlägg av Ree »

Bild

Titta inte på texten som är skriven på bilden, den är fel. Jag behöver alltså få ut 3.3v från en 5 voltslina i datorn, men vet inte hur jag ska koppla. Har heller ingen multimeter till hands.

Det enda som är rätt på bilden är vart 5v kommer ifrån, och då har jag skalat en vanlig strömkontakt i en dator för att få tillgång till den. Frågan är om jag också behöver tillgång till den svarta jordkontakten på den för att det ska fungera? Det jag behöver är alltså 3.3v och jord.

Den blå resistorn är en 3.3 volts... sån, och den andra är en "1k resistor". Nån annan har sagt att jag kommer få ut 3.3v på den svarta kabeln till vänster och jord på den vita, stämmer detta? Behövs det något mer (jord från datorkabeln)?

Tack på förhand. :)
Användarvisningsbild
Henry

Re: Snabb hjälp med 3.3v-omvandlare

Inlägg av Henry »

Stämmer bra under förutsättning att zenerdioden är vänd på rätt håll och då skall en färgad eller svart ring som är runt hela zenerdioden vara närmast resistorn vilket det ser ut att kunna vara. Du måste även koppla den svarta kabeln från datorkontakten till den vita sladden eller där den vita sladden sittar fast på zenerdioden det kvittar, annars så fungerar det ej. Vet inte hur mycket ström den seriella adaptern drar men med resistorn på 1k så kan den inte ge ut mer än 3.3 mA.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Den blå komponenten är en zenerdiod, inte en resistor.
Annars finns det ju 3.3volt direkt i ATX-kontakten.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag ser inte riktigt, men visst har du kopplat ihop jorden från +5V också? (dom ser nämligen avklippta ut på molexkontakten) :humm:

Edit: såg nu att också Henry reagerat på detta...
Ree
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Så den svarta (jord) från datorkontakten till den vita till vänster på bilden? Det var nämligen nån som sa att den vita kabeln blir 3.3v, detta stämmer alltså inte? Saken jag ska använda den till drar inte så mycket ström, nej.

Edit: Såhär?

Bild

...Och då blir den vita 3.3v och den svarta jord?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej det är helt omöjligt för den vita att bli 3.3V om du kopplar så som på bilden och zenerdioden är rättvänd men gör du som på bilden så blir det som du vill ha det med 3.3V ut.
Ree
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Alltså den svarta blir 3.3v? Dubbelkollar bara.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är inte så att du har blandat ihop den vita och den svarta kabeln på din adapter!? Normalt är svart jord och då skulle det stämma att vit är 3,3V. Men din bild är dålig och ofullständig, så det blir svårt att säga vad som är rätt :doh:

Det kan mycket väl bli polvänt för dig med en trasig adapter som resultat :roll:
Ree
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Det är bara en kabel jag skalat själv. Färgerna är irrelevanta. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kanske... kanske inte :roll: Du har inte själv någon tanke på att det kanske inte är så smart att koppla ihop en svart kabel med jord och samtidigt koppla så du får +3,3V på en annan svart kabel? :doh:
Ree
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Bild

Den här kombinationen fungerar tydligen inte. Det eller så har jag bränt kompnenten i fråga.

Hur som helst, är det rätt? Det är egentligen en serieadapter som ska lödas till en DVD-läsare (Xbox 360). Normalt så får man ut 3.3v och GND från DVD-läsaren, men jag vill inte löda dom 2 kablarna varje gång jag ska göra detta (ofta), så jag ville ha en lösning från datorn istället. Betyder det att jag behöver mer ström (ampere)?

*Lost*
Skriv svar