Ljud via laser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus

Ljud via laser

Inlägg av zeus »

Kan man överföra ljud via laser? Ingen fiber eller liknade, bara ren laser i luften. Ca 5m.

Finns det isf färdiga moduler?

Från line-out till line-in.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag vet inte om det finns några färdiga moduler att köpa, men jag vet att tekniken fungerar.
En metod för avlyssning fungerar på liknande sätt, där skickar man en laserstråle mot fönstret till det rum man vill avlyssna, och kan genom reflektionerna i glaset läsa ut små vibrationer i glaset, dvs ljud inifrån rummet.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jodå med en modulerbar laser så kan du överföra ljud i luften med laser på långa avstånd. Vid bra väder så kan en effektsvag laser kollimerad till en liten punkt skicka information avlyssningssäkert och tillståndsfritt över ganska dugliga avstånd. Dock så måste då sändaren siktas in mycket noga på mottagaren för detta.

Vissa missiler, ex pv robot bill har en laser i rumpan som skickar till siktet. Har för mig att den hade tämligen stor spridningsvinkel. Avståndet siktet klarar att läsa den är +2km.

Mikael
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Nä, det är inte tillståndsfritt, eftersom det är reglerat av SSI hur man får skicka laserstrålning i det öppna rummet.
Max_jammer

Inlägg av Max_jammer »

kolla på:

http://www.qsl.net/wb9ajz/laser/laser.htm

För några år sedan lyckades de kommunicera mellan Dover(UK) och Calais(FRA). tror det är 22 km. tufft.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men skulle det gå att ta typ en lasetpekare och rikta den mot en mottagare?

Vill ah en väldigt billig lösning och det rör sig bara om några meter.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Mycket intressant idé måste jag säga! Borde gå att förlänga sp/dif på ett enkelt sätt såhär va? Skulle vara intressant hemma hos mig, enda nackdelen blir ju att rikta in men det behöver man som sagt bara göra en gång.

Om du gör något av det, skriv gärna hur det går!
Skriv svar