Chip Select? (SPI-problem)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Chip Select? (SPI-problem)

Inlägg av jack »

Hej,

Jag håller på att försöka interfacea en accelerometer som pratar SPI, och har till detta etsat ett prototypkort.

Det fungerar att läsa ur en byte ur accelerometern, men efter detta så blir allt jag läser samma som den första. Jag tror inte det är ett mjukvarufel.
På kortet är CS-pinnen knuten till jord, på ett sådant sätt att jag inte kan ändra det i efterhand utan att antagligen förstöra kortet. Trodde nämligen inte att denna behövdes när jag inte använder flera SPI-enheter. Den används också för att välja mellan SPI och I2C, och en logisk nolla väljer SPI.

Min fråga: Kan det faktum att CS-pinnen är konstant knuten till jord göra så att jag bara kan läsa en och samma byte ur accelerometern? Måste jag manipulera CS mellan mina läsningar för att det ska fungera riktigt?

Accelerometern är en LIS3LV02DQ.

MVH
Jack
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Chip Select? (SPI-problem)

Inlägg av Walle »

Har du läst databladet ordentligt?

Jag skummade igenom som hastigast, och fann detta:
CS is the Serial Port Enable and it is controlled by the SPI master. It goes low at the start of the
transmission and goes back high at the end. SPC is the Serial Port Clock and it is controlled by
the SPI master. It is stopped high when CS is high (no transmission).
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Generellt sett så är det så med SPI att CS ska gå hög mellan varje transfer för att markera start/stop.

Så det är nog mycket möjligt att det är ditt problem.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Och så var det! Lyckades precis med konststycket att skära av en ledare under en LGA-kapsel, utan att ta bort den, men istället genom att kniva mig igenom från andra sidan kretskortet :)

Tack för snabba och bra svar!
Skriv svar