Mäta SWR. LÖST

Användarvisningsbild
ChristianS

Mäta SWR. LÖST

Inlägg av ChristianS »

I min båt så gav slutsteget i min VHF upp ganska snabbt.

Jag behöver låna/köpa/hyra ett swr instrument för att lokalisera felet om det är antenn eller kabel som är kasst.

Jag har letat lite men inte hittat nåt som inte kostat under 1000.-, så är det någon här som har ett instrument som mäter ok vid 156.8 MHz?

VHF'en har standard UHF kontakter

// Christian
Senast redigerad av ChristianS 25 januari 2009, 18:39:59, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Re: Mäta SWR

Inlägg av xxargs »

Varför inte byta både kabel och antenn med en gång - med SWR-mätare så får du bara indikation att något möjligen är trasigt, inte vilket av kabeln eller antennen som det är fel på... Du har ju redan haft din 'SWR' mätare iom. ditt trasiga slutsteg om man vill hårddra det.

Själva kabeln är sällan problem med om man inte har just klämt den - det som kan krångla - och troligen är felkällan, är hur dina kontakter är utförda monteringamässigt samt om det gått in vatten/salt samt kanske blött upp kabeln invändigt - har du problem med detta i kabeln så har du förmodligen samma problem med antennen och dess kontakt.

Därför bör du byta ut rubbet om det är någon annans/gammal installation. Se till och vulktejpa alla kontakter som är utsatta för väder och vind.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Antennen är ny precis som radion, antenn kabeln är från 2005 då båten byggdes där var gott om kabel så jag har klippt bort 1,5 m i varje ända där var kopparstrumpan helt fin det kan ju klart vara fukt längre in oxå. Jag vill bara eliminera att det inte är antennen innan jag mastar på, jag gillar inte att bli upphissad så jag vill helst lösa detta på landbacken först. Jag har nämligen en 50ohms last jag kan koppla in istället för antennen och därmed kunna säkerställa vilken del i kedjan som felar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ebay

har själv en som 330300115761
och den funkar upp till 150 Mhz, kollade för ett tag sedan mot jaktradion

vill man inte bränna slutsteg så kan man ju koppla in en dämpning mellan slutsteg och felande last, gör att swr'en mot slutsteget inte kan bli för djävlig brukar finnas på ebay det med, men frågan är vilken effekt du har på slutsteget? 25w kanske?
då brukar det finnas - 6d som borde passa bra för icke destruktiv test
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kanske kan vara läge för ett litet bygge.

Den här ser rätt trevlig ut.
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Nu har jag hittat en för 198:-
En butik i malmö som heter Commander Radio sprang förbi den idag, trodde inte de fanns längre då deras hemsida inte funnits på nätet på väldigt länge.
De hade tom flyttat butiken sedan jag var där senast, det var ett tag sedan.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du kollat att den klarar VHF, annars är det risk att du bränner upp slutsteget ?
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Den kommer inte att visa korrekt på uteffekt eftersom det är en kalibrerad funktion. SWR funktionen justerar man i ett läge maxeffekt kopplar sedan över tilll reflekterad och då skall den visa hyfsat rätt. Enl. säljare skulle den fungera för VHF med begränsningen för visning av uteffekt. Skall kolla hur den är byggd först innan jag börjar.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det brukar inte vara något problem med billiga SWR-instrument på VHF. Visserligen blir kanske inte mätvärdet hundraprocentigt korrekt, men fullt tillräckligt för "normalt bruk".
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet är att riktkopplaren ofta är så usel på de simpla mätarna. Därför brukar själva mätaren ha usel SWR i sig själv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar i och för sig finnas lösa swrbryggor på ebay för små penningar, men det är väl lite overkill här

men jag säger det igen med en dämpsats (attenuator) på utgågnen av slutsteget, då kan man klabba utan riskt för bränt slutsteg
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Har byggt värre fågelbo själv :eh: med bra swr så jag tror den duger gott
http://home.swipnet.se/buscalle/temp/IMG_1700.jpg
Skriv svar