Pissig dag! Renesas relaterat.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

Pissig dag! Renesas relaterat.

Inlägg av Icecap »

Har ju en arbetsdator, har sedan länga haft HEW (Renesas IDE) installerat och det har fungerat OK.
Finns ett automatisk uppdateringsprogram, det var nya uppdateringar, jag uppdaterade som vanligt.

Och sedan var det slut! Kunde inte ens starta upp HEW utan att det krashade direkt! Liiiite jävla panik, på måndag ska min kund på mässa och jag ska gärna ha klart allt innan då + tid att testa det hela... :-(

Hittade den nyaste Starterkit installations-CD, rensar ut allt det gamla och är lite nöjd: har ju alltid varit lite knas, help fungerar inte och lite andra småsaker men med en clean installation ska det väl fungera!!! Men konstigt nog står det "Web Only" vid det Starterkit jag ha, vad fan betyder det månne? Skit samma, installera, det kommer nog att gå bra....

Jupp, HEW installerar ... men ingen skymt av den toolchain som måste vara med, toolchainen är ju kompilern, linker osv och det kan kännas en aning bra att ha dom med, det är knappast en större hjälp att bara ha en editor utan kompiler.

Nu går jag igång ganska allvarligt, ringer chefen och kommer fram till vem som är våra leverantörer, letar fram supportingenjören (minns ni "galna professorn" från EP2008 mässan? jupp, han!) Skickar ett e-mail som beskriver läget, den bruna färgen och innehåller ett tydligt MAYDAY!!!!

Svar kommer snabbt och efter lite om och men lägger han upp en fil på 100MB+ på ett ställa jag kan hämta den, jag tankar hem, meddelar honom att den är hemma så att han kunde ta bort den igen, kopierar till datorn (vill inte riskera något med den fil) och installerar den. Resultat: hela toolchain är med igen, senaste version t.o.m.

Inget krash än... men det var igår eftermiddag det sket sig och nu var klockan 17:45 och jag har inte åstadkommit ett enda minut jobb :-( ingen lunch, ingen gos med lilltösa till lunchen, bara jobba med den jävla dator.

Nåväl, det fungerar och imorgon kan jag nog komma iland med det siste i projektet.

Men fy bubblan vad jag kan bli trött på datorer...
blueint
Kontakt:

Re: Pissig dag! Renesas relaterat.

Inlägg av blueint »

Är alltid misstänksam mot "uppdateringar", speciellt om maskinen bara måste fungera närmaste timmarna.
Kan vara bra att ha en kopia av disken så man kan återställa den. Eftersom aldrig vet vilka dumheter stängd mjukvara kan hitta på.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Uppgraderingar har en förmåga att bli nergraderingar emellanåt. Installerade nya drivare till trådlösa nätverket på bärbara datorn och vips så är skiten instabilt och tappar kontakten när man kör på batteri. Nergradering ej möjlig då jag inte har återställning påslaget. :wall:

Fungerar saker och man är nöjd ska man fanimej inte ändra ett skvatt utan att ha på fötterna eller testa först. Likadant med bilar har man en som fungerar så byt för allti världen inte om det inte är något man är missnöjd med som man vet är bättre på nästa.

Tyvärr är man för fåfäng och nyfniken på nya möjligheter för att man ska låta bli alltid.

Önskar dig Icecap lycka till med kodningen och myset. Man ska passa på medans de är mottagliga ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, jag ska nog göra det en vana att säkerhetskopiera innan jag uppdaterar.

v-g: ser man bara till att göra det rätt är de gosiga i låååång tid, pojken på 10 vill fortfarande sitta i knä och gosa och tjejen på 8 kan vara som kardborreband!!!

På fritis var pojken den enda de har upplevd som har kommit och ville ha ett kram ... och han har ändå en autistisk störning (Aspergers Syndrom, AS) och just den del är mycket sällsynt hos personer med detta problem.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kul dag...

Hade man inte kunnat återställa datorn när det hände med återställningspunkterna som skapas när man installerar program? Eller missar den uppdateringar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu var det inte M$ som uppdaterade, det var HEW som uppdaterade.

Till saken hör att den första HEW jag installerade var HEW3-nånting och att uppgradera till HEW4 från pre-4 är inte rekommenderat av någon anledning. Jag har iofs aldrig gjort annat än att bara ladda hem de uppdateringar som det automatiska uppdateringsprogram har meddelat fanns varvid den har bytt till HEW4, help-delen har aldrig fungerat och lite andra småsaker har varit knasiga men det fungerade ju och jag fick gjort jobbet.
Skriv svar