flugdödande racket
flugdödande racket
jag var inne på dino.se och kollade runt lite och såg ett elektroniskt tennisrack som man ska döda myggor och flugor med, och undrar om man kan göra ett sånt själv?
räcker det med bara ett 9v batteri som sitter i handtaget och sen är varannan tråd på racket + och varannan -. när en fluga nuddar racket leds ström igenom den och den dör. ( kom gärna med anmärkningar på iden)
räcker det med bara ett 9v batteri som sitter i handtaget och sen är varannan tråd på racket + och varannan -. när en fluga nuddar racket leds ström igenom den och den dör. ( kom gärna med anmärkningar på iden)
- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag har provat ett sådant racket. Det känns ungefär som när du tar i ett kostängsel fast mer lokalt efter som strömmen bara passerar sån liten del av kroppen jämfört med när du tar i stängslet. Det smäller till lite och så kommer det lite gnistor.
Om man står utomhus en sommarnatt och viftar runt med racket i luften så ser man små sken som bildas när myggor och andra insekter brinner upp när dom nuddar strängarna.
I det jag provade var där ett AA batteri så spänningen måste höjas rejält.
Om man står utomhus en sommarnatt och viftar runt med racket i luften så ser man små sken som bildas när myggor och andra insekter brinner upp när dom nuddar strängarna.
I det jag provade var där ett AA batteri så spänningen måste höjas rejält.
Man kan ju få en liknande effekt http://www.hammargrens.com/Om man står utomhus en sommarnatt och viftar runt med racket i luften så ser man små sken som bildas när myggor och andra insekter brinner upp när dom nuddar strängarna.

- EagleSpirit
- Kontakt:
Gå till närmsta fotoaffär och fråga om du kan få en använd engångskamera med blixt. Sen är det bara att plocka ur elektroniken och koppla den till ditt racket... men var försiktig, är nog relativt ofarligt men jag fick två hyffsade bränmärken på fingret när jag pilla på kondensatorn
ligger runt 300V.

-
- Kontakt:
Är det inte snarare tvärt om? Så låg restistans har väl inte en fluga? Jag föreställer mig en fluga som mycket torr och högohmig på ytan vilket borde kräva en riktigt hög spänning.EagleSpirit skrev:är inte säker men jag har för mig att jag läste 1kV på en sån förut... men det är kanske lite mycket för en fluga? så hög resistans har de väl inte
- EagleSpirit
- Kontakt:
hmm, kanske. fötterna är ju inte så fuktiga kanske. jag funderade på om 1kV är mer än vad en fluga behöver för att grillas men så är det kanske intematseng skrev:Är det inte snarare tvärt om? Så låg restistans har väl inte en fluga? Jag föreställer mig en fluga som mycket torr och högohmig på ytan vilket borde kräva en riktigt hög spänning.EagleSpirit skrev:är inte säker men jag har för mig att jag läste 1kV på en sån förut... men det är kanske lite mycket för en fluga? så hög resistans har de väl inte