flugdödande racket

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tompa

flugdödande racket

Inlägg av tompa »

jag var inne på dino.se och kollade runt lite och såg ett elektroniskt tennisrack som man ska döda myggor och flugor med, och undrar om man kan göra ett sånt själv?
räcker det med bara ett 9v batteri som sitter i handtaget och sen är varannan tråd på racket + och varannan -. när en fluga nuddar racket leds ström igenom den och den dör. ( kom gärna med anmärkningar på iden)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det krävs nog betydligt högre spänning. Jag har inte sett racket du pratar om. Men jag misstänker att det är något typ av stepup.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

är inte säker men jag har för mig att jag läste 1kV på en sån förut... men det är kanske lite mycket för en fluga? så hög resistans har de väl inte
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har provat ett sådant racket. Det känns ungefär som när du tar i ett kostängsel fast mer lokalt efter som strömmen bara passerar sån liten del av kroppen jämfört med när du tar i stängslet. Det smäller till lite och så kommer det lite gnistor.

Om man står utomhus en sommarnatt och viftar runt med racket i luften så ser man små sken som bildas när myggor och andra insekter brinner upp när dom nuddar strängarna.

I det jag provade var där ett AA batteri så spänningen måste höjas rejält.
tompa

Inlägg av tompa »

är det relativt ofarligt att höja volten?
hur gör man det på enklaste sätt?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om man står utomhus en sommarnatt och viftar runt med racket i luften så ser man små sken som bildas när myggor och andra insekter brinner upp när dom nuddar strängarna.
Man kan ju få en liknande effekt http://www.hammargrens.com/ :roll:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag har provat racket och det sitter någon form av konding i racket som laddas upp, för man kan ta ur batterierna och endå får sig en regäl kyss.
Tar en stund att ladda upp varje gång.

Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

tekniken är ju en helt vanlig stun gun typ, en trafo och en konding som laddas upp. om man tittar på storleken på handtaget kan det inte vara en konding med så hög spänning så kanske 300V? om man har två AA battering behövs ett förhållande på 100 i trafon
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns väl små kondensatorer som pallar hög spänning.
tompa

Inlägg av tompa »

vill inte vara för frågvis men kan någon bekriva lite mr ingående? kanske ett schema?
frejo

Inlägg av frejo »

Gå till närmsta fotoaffär och fråga om du kan få en använd engångskamera med blixt. Sen är det bara att plocka ur elektroniken och koppla den till ditt racket... men var försiktig, är nog relativt ofarligt men jag fick två hyffsade bränmärken på fingret när jag pilla på kondensatorn ;) ligger runt 300V.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

EagleSpirit skrev:är inte säker men jag har för mig att jag läste 1kV på en sån förut... men det är kanske lite mycket för en fluga? så hög resistans har de väl inte
Är det inte snarare tvärt om? Så låg restistans har väl inte en fluga? Jag föreställer mig en fluga som mycket torr och högohmig på ytan vilket borde kräva en riktigt hög spänning.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har försökt döda en fluga med 230V växel.
Det gick inte, flugan blev bara lite arg.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

matseng skrev:
EagleSpirit skrev:är inte säker men jag har för mig att jag läste 1kV på en sån förut... men det är kanske lite mycket för en fluga? så hög resistans har de väl inte
Är det inte snarare tvärt om? Så låg restistans har väl inte en fluga? Jag föreställer mig en fluga som mycket torr och högohmig på ytan vilket borde kräva en riktigt hög spänning.
hmm, kanske. fötterna är ju inte så fuktiga kanske. jag funderade på om 1kV är mer än vad en fluga behöver för att grillas men så är det kanske inte
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

Denna kanske kan vara till någon hjälp?

http://www.web-ee.com/Schematics/Bug_Zapper/zapper.htm
Skriv svar