Dataöverföring liknande 1-Wire i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Dataöverföring liknande 1-Wire i bilen

Inlägg av chille »

Tjenare!

Håller ju på bygga (om) en bil och självklart måste man ju dra ett helt nytt elsystem från grunden. Eftersom man gillar elektronik så blir det ju självklart "lite" overkill. Tanken var att ha någon form av buss-baserat system där man bara drar ström direkt från batteriet in till en liten dosa som sitter vid enheten, då kan man skicka digitala kommandon till denna dosa för att slå av/på enheten den styr. Sen kom tanken att man kanske skulle ta det steget längre och även skicka med datasignalen modulerat på +, på så vis skulle man ju spara en härrejösses massa kabel och vikt och underlätta eventuell felsökning i framtiden, vilket såklart är önskvärt i en race-bil.

Överföringshastigheten är inte så kritisk i detta fall. Att elkvalitén i bilar är dålig vet jag redan, men det borde man kunna lösa med lite filter vid de prylarna som ger ifrån sig störningar.

Men det vore bra med lite tips på hur man kan lösa dataöverföringen rent elektriskt. Vad jag har förstått så är det lite klurigt att överföra data på en DC-linje. Till exempel så kommunicerar 1Wire genom att switcha av/på själva matningsspänningen, men detta är ju inte aktuellt i en bil då det finns enheter som förbrukar ganska mycket ström.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Dataöverföring liknande 1-Wire i bilen

Inlägg av Icecap »

Om det rör sig om 1-vägs kommunikation hade jag överlagrat DC'n med ett "HF"-signal MEN hela grejen är fel till att börja med!

Du vill spara vikt vid att ha få kablar ... men förlorar denna viktminskning iom. de filter som måste finnas.

Störningar blir ett allvarligt problem, gör elektroniken större (& dyrare) pga. filtrar vilket inte ger viktminskning heller.

Mitt råd: en RS485-slinga, fungerar som multidrop. Ska du bara skicka kommandon ut från en master blir det ju en RS422 (samma sätt fast då bara enkel riktning), dekodning är relativ enkel, datakabeln är en skärmat tvinnad 2 ledare.

Datakabeln vägar mindre än de filter som behövs vid signalering över DC-ledaren, kommunikationen blir mycket enklare och stabilare, snabbare och mindre störkänslig.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag håller till stora delar med Icecap! Att lägga ett bussystem säger jag inget om. Däremot att göra det överlagrat på matningen blir komplicerat och precis som Icecap säger så tappar du nog lika mycket som du vinner.

Som bussystem har du RS485, CAN eller LIN som mina förslag. CAN och LIN är ju standardiserade "en bit upp" i protokollet och gjorda för fordonsbruk medan 485 bara är ett elektriskt signaleringssnitt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Multidrop EIA-485 är nog att föredra så att enheterna kan bekräfta mottaget kommando.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad menar du skulle vara den stora fördelen med just 485 i avseende ACK? Multidrop pratar vi nog om oavsett buss om det ska vara flera enheter, vilket jag tolkar det som.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte att med EIA-422 blir det rätt enkelriktat. Men open-collector fungerar principmässigt också.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ok. Du syftade på RS422 i Icecaps inlägg. Då är jag med på syftningen. :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Äsch då, här trodde man att man skulle vara lite smart, men det gick ju inte så bra. :roll:

Får väl helt enkelt köra ett EIA-485 nät så som det var tänkt från början. Kommer ju ändå ha en datalogger som kör med EIA-485 i framtiden, så det är väl lika bra att köra uteslutande på det.
Xlntboy

Inlägg av Xlntboy »

Vill du ha riktigt overkill lägg in FlexRay. Du lär komma upp i hastigheter på 10mb/s på kommunikationslinan. Bl a X6 från BMW har den. Jag antar att det blir nog lite programmeringsjobb för att få det funka.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

CAN och liknande är uteslutet då hårdvaran blir för dyr och mjukvaran blir så komplex att det inte längre går att ha en billig MCU för några kronor. Gissar på att det lär bli samma sak med FlexRay!?

Visst, bara för att ersätta själva elsystemet i bilen så är det ju rätt lungt, men om man ska köra datalogger på samma buss så snackar vi ju upp mot 50 enheter kanske, då är det ju inte så jättekul om varje enhet kostar 100kr i startpris + den elektronik man monterar på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du skulle kunna testa Open-collector. Se bara upp med störningar och spänningsspikar.
saxofon

Inlägg av saxofon »

Sitter och skissar och labbar med liknande problem fast för båt-bruk då...

Kör på RS485 multidrop som det föreslagits här och med avr mega88P picopower.
Noderna ligger i sleep mest hela tiden men ska väckas av rs485 trafik (genom att RX-linan så att säga går till gpio satt i intr) samt i vissa fall av annan io.
Tex en nod som hantera lyse ska kunna tändas/släckas manuellt men också via bussen, så den vaknar av knapptryckningar resp busstrafik.
En nod för låskolv hanteras via bussen och väcks då enbart via bussen.
Helst skulle jag vilja att noden bara väcktes när nodens address alternativt funktion, vet inte än om de ska addresseras som nod 12345 eller som nod BabordSittbrunnsLåskolv, är på bussen men så avancerade är tyvärr inte UART'n.

Kan ju vara ett tips för bilen också ifall det ska finnas strömming kvar i batteriet :-)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är där LIN kommer in i bilden (in i bilen :) ). Det är fattigmans CAN, tänkt att sitta i enkla billiga enheter som t.ex elhissar, reglage etc. Sedan kommunicerar det med CAN-bussen. En annan variant som är enkel är min käpphäst, SioX. Den påminner mycket om LIN såtillvida att det är en opencollector-buss, och den har den fördelen att man även kan spänningsmata vissa strömsnåla enheter från själva bussen. Bussen går då från att vara fyrtråd till tvåtråd till dessa enheter. Just för reglage och manöverenheter är det lysande.

Sedan kan man, oavsett LIN eller SioX, använda LIN:s idé med soft-timing på kommunikationen så att den själv anpassar sig efter baudraten på bussen. Även med en enkel RC-oscillator utan trimmning. Då får man billiga enheter, vilket är precis det som är tanken med LIN.
saxofon

Inlägg av saxofon »

ok, här kommer vi till en begränsning (som jag ser det...)

För att slippa polla (vill ha så lite trafik som möjligt för att spara ström) så behöver noderna kunna signalera förändringar.
Tex när man tänder en lampa ska det signaleras, en knapp kanske ska tända flera lampor.

1-wire och LIN är inte multimaster. SioX har jag inte hittat rätt i än.
Hur funkar SioX i detta avseende?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

När jag pratar om SioX så syftar jag egentligen på "SioX-liknande överföring" rent elektriskt då SioX i sig är propritärt och ägs av Telefrang. Det protokoll som används över en riktig SioX är också pollande, i allra högsta grad då den inte ens sänder data på förändring utan hela tiden ligger och svarar på pollning med data. Vad jag skulle gjort protokollmässigt isåfall är en snabb enkel pollning som bara svarar "Nej, det finns ingen data" i de allra flesta fall. Men vill man skippa pollning helt och hållet, för att t.ex nyttja viloläge, så är det ju nästan någon form av CSMA/CD som behövs liknande Ethernet. Det är dock inte alldeles självklart att göra en sådan under UART-kommunikation, även om det säkert går.
Skriv svar