Glenn:
Bra idé! Synd bara att jag saknar en hålstans. Tips på någon som klarar en 4HE 19"-låda?
Mizzarrogh:
Jepp, det var Grym.
Här är tråden.

Inspirerande idé.
Chassit är ett 4HE 19" och kommer innehålla kort till ett ganska stort projekt. När jag tittar på blockschemat så ser det ut att bli totalt 8-10st kretskort. Modul-lösningen med ett kort i varje modul befolkar ju knappt en tredjedel av ett sådant chassi. För att inte få platsbrist så skulle jag nog isåfall behöva sätta flera kort efter varandra (på djupet) i någon form av ram eller plåt. Plåt blir nog lättast, med tanke på att korten som sagt har olika storlekar. Men det är ju inte så mycket jobb med att bara behöva skruva loss 1-2st kort för att borra hål för ett till kort.
Ingen dum idé alls. Då slipper jag plocka bort hela chassit för att lägga till något.
Jag skulle nog isåfall plocka ur/i korten innifrån chassit, som i en dator.
Ristomemo:
Lådan ska användas i vanlig inomhusmiljö.
Om man hittar tillräckligt bra självhäftande distanser kanske det skulle fungera med sådana, men jag har (precis som Tecno) dåliga erfarenheter av sådana rent generellt. Vågar inte chansa i det här fallet, ifall man skulle få plocka bort och göra om efter en tid.
Mindmapper:
"Om du använder lika stora kort och standardiserar var du har monteringshålen"
..så bortser jag från problemet.

Jag får helt enkelt inte plats med enbart hela europakort. För att ta nummerpresentatörskortet som exempel: Det är 7x4cm litet. Det skulle slösa ganska mycket laminat och utrymme att göra det på ett europakort. Låta flera funktioner samsas på samma kort kan också bli problem eftersom jag gör en funktion lite då och då.
Det jag håller på med är förresten ett slags hemautomationsprojekt i deluxe-version som jag har delat upp i 7st delprojekt (för att inte få fnatt..), där några delprojekt består av i genomsnitt 5st mindre projekt. MadModders serverprojekt (som jag länkade till i första inlägget) är förstås inspirationskällan.

Vet inte hur många gånger jag har läst om det projektet och nu när vi flyttat till hus så kunde jag inte låta bli att ta ut svängarna ordentligt med min version. Tur att man har en sambon som är härdad av alla projekt..
edit:
Kul med så många olika förslag.

Det verkar som de flesta är inne på tejp eller att ställa korten upp.
Tejp aktar jag mig lite för. Mina erfarenheter är att det lossnar efter en tid och ger klibbiga märken ifall man måste flytta på det.
Vertikalt monterade kort ska jag helt klart fundera mer på.