Hur monterar man kort i efterhand?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av JimmyAndersson »

Låt säga att jag har ett chassi med aluminiumbotten där det sitter några kort monterade. T.ex som här. (Lånade MadModders bild härifrån.)
Då och då kommer jag lägga till fler kort och vill alltså kunna montera ett och ett, utan att behöva plocka bort allt varje gång för att kunna borra fler hål.

Hur gör man? :)

Jag har två idéer men är inte riktigt nöjd med dem:
1) Borra en massa hål med jämna mellanrum och anpassa korten efter dem.
Nackdel: De flesta korten man gör är ju olika stora. Dessutom har jag redan gjort några kort (med olika hålavstånd) som ska in i chassit.
2) Magneter som man limmar skruvar eller muttrar på.
Nackdel: Aluminium är inte tillräckligt magnetiskt.

Nr 1 kan eventuellt gå om man grupperar hålen så att några sitter nära varandra. Ungefär såhär:
o o o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .o o o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .o o o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .o o o . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .o o o

Men det vore kul med någon lite smidigare lösning. Någon som har ett trick? :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Re: Hur monterar man kort i efterhand?

Inlägg av RasmusB »

Självhäftande distanser är ju klart enklast:

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eller plåtskiva i botten som magneter fäster på ;)
Alternativt någon "meccano" platta med en massa hål (perfekt för en cnc maskin..).
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Självhäftande distanser = crap (håller ett tag sen släpper limmet)

Enklaste är väl att borra hål vartefter, skriv ut på papper - körna - borra
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har man rätt dubbelhäftande tejp sitter det som berget. Kanske finns distanser med något större kontaktyta. Allternativt kan man fästa liknande distanser med smältlim.

I vilken miljö ska lådan användas?
Senast redigerad av ristomemo 13 januari 2009, 18:42:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

3M's VHB-tejp fungerar för att fästa det mesta, synd att den är såpass dyr...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du använder lika stora kort och standardiserar var du har monteringshålen, kan du montera på höjden. Använd dessa distanser för att sätta kort ovanpå varandra.

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/sta ... 000A0A036A

Jag använder mestadels europaformat på korten, som jag sen sågar småbitar från. Men ibland offrar jag ett helt kort även om jag skulle klara mig med ett litet, då jag kan bygga på höjden och slipper extra hål.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet inte om det är rätt i sammanhang, men var det inte någon här (grym?) som gjort ett modul chassi, med modulfront just för att det skulle vara flexibelt och enkelt att komma åt kort som man ofta mekar med eller vill komplettera (korten fästes då vertikalt från modulerna, eller tex med gängstång/skruv, etc om man vill byta eller meka med kortet skruvar man helt enkelt loss modulfronten).. Har själv funderat på något liknande det.
hh

Inlägg av hh »

Det var till sånt här jag ville ha kretskortshållare för DIN-skenor. Tyvärr kan jag inte tipsa om det eftersom jag inte hittade något som passade :cry:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=31029

DIN-skenor borde vara idealiska till t ex CNC-applikationer eftersom man får kontaktorer, relän, säkringar och skruvplintar(svenska?) som passar direkt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Stacka kretskorten med kartong på baksidan bara att hiva lådan full, ghettolösning :D

Seriösare lösning är stor skiva och dubbelhäftande tejp, finns tejp som håller länge. På detta sätt kan man ju även sätta efter sidorna om så önskas.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har man tillgång till en hålstans kan man ju stansa nya hål i botten utan risk för spån, om lådan går in i stansen då :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Glenn:
Bra idé! Synd bara att jag saknar en hålstans. Tips på någon som klarar en 4HE 19"-låda? :)

Mizzarrogh:
Jepp, det var Grym. Här är tråden. :)
Inspirerande idé. :tumupp:

Chassit är ett 4HE 19" och kommer innehålla kort till ett ganska stort projekt. När jag tittar på blockschemat så ser det ut att bli totalt 8-10st kretskort. Modul-lösningen med ett kort i varje modul befolkar ju knappt en tredjedel av ett sådant chassi. För att inte få platsbrist så skulle jag nog isåfall behöva sätta flera kort efter varandra (på djupet) i någon form av ram eller plåt. Plåt blir nog lättast, med tanke på att korten som sagt har olika storlekar. Men det är ju inte så mycket jobb med att bara behöva skruva loss 1-2st kort för att borra hål för ett till kort.

Ingen dum idé alls. Då slipper jag plocka bort hela chassit för att lägga till något. :)
Jag skulle nog isåfall plocka ur/i korten innifrån chassit, som i en dator.

Ristomemo:
Lådan ska användas i vanlig inomhusmiljö.
Om man hittar tillräckligt bra självhäftande distanser kanske det skulle fungera med sådana, men jag har (precis som Tecno) dåliga erfarenheter av sådana rent generellt. Vågar inte chansa i det här fallet, ifall man skulle få plocka bort och göra om efter en tid.

Mindmapper:
"Om du använder lika stora kort och standardiserar var du har monteringshålen"

..så bortser jag från problemet. :)
Jag får helt enkelt inte plats med enbart hela europakort. För att ta nummerpresentatörskortet som exempel: Det är 7x4cm litet. Det skulle slösa ganska mycket laminat och utrymme att göra det på ett europakort. Låta flera funktioner samsas på samma kort kan också bli problem eftersom jag gör en funktion lite då och då.

Det jag håller på med är förresten ett slags hemautomationsprojekt i deluxe-version som jag har delat upp i 7st delprojekt (för att inte få fnatt..), där några delprojekt består av i genomsnitt 5st mindre projekt. MadModders serverprojekt (som jag länkade till i första inlägget) är förstås inspirationskällan. :)
Vet inte hur många gånger jag har läst om det projektet och nu när vi flyttat till hus så kunde jag inte låta bli att ta ut svängarna ordentligt med min version. Tur att man har en sambon som är härdad av alla projekt.. :)

edit:
Kul med så många olika förslag. :tumupp: :tumupp:
Det verkar som de flesta är inne på tejp eller att ställa korten upp.
Tejp aktar jag mig lite för. Mina erfarenheter är att det lossnar efter en tid och ger klibbiga märken ifall man måste flytta på det.
Vertikalt monterade kort ska jag helt klart fundera mer på.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Epoxylim och distanser med m3 gänga på?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vi kör igen då!

Mutterlist eller dyl. i botten på lådan på lämpliga avstånd från varandra.
Små vinkeljärn med förborrade hål kanske!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Billiga fyrkantsmodellen på t-spårs muttrar för M4, (tex 004-017-10 på AluCon.se) som du tejpar i botten med 3M VHB-tejp och sätter M4-distanser till korten.

Demo på VHB-tejp (okej rätt löjlig film men det var första träffen ^_^):
Skriv svar