Induktionsvärme

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_71

Induktionsvärme

Inlägg av Micke_71 »

Jag pysslar en del med handladdning av ammunition. Hylsorna växer ju lite varje skott och måste omformas igen för att kunna hålla en kula o kanske även lite på hylskroppen. Man pressar ju då helt enkelt in dom i ett verktyg som kalibrerar dom till rätt form igen. Inga konstigheter så här långt.

Mässingen i hylsan bearbetningshärdar som det så fint heter. Den blir hårdare för varje kalibrering. Då kan man precis som vi tillverkningen anlöpa/glödga mässingen så den blir mjuk igen. Annars kommer hylsorna att spricka till slut. Fortfarande inga konstigheter.

Men nu börjar knepigheterna. Under tillverkningen så anlöper/glödgar man hylsans övre del så att den klarar upprepade omformningssteg till färdig hylsa. Men nedre delen av hylsan värms inte. Den skall vara hård. Allt annat är livsfarligt.

Vidare så skall hylsans hals ha en viss hårdhet. Att mjukglödga den förstör den direkt. Den får alltså inte värmas för mycket. Helst så skall alla hylsor ha exakt samma hårdhet för att ge samma gastryck när den släpper kulan och på så sätt ge så bra precision som möjligt.

De produktionslinjer jag sett har skött detta med gaslåga, det finns även en del "mockapärer" som automatiserar hemmaprocessen. http://www.6mmbr.com/annealing.html

Mässingen har sådana egenskaper att den inte härdar genom att kylas med vatten efter uppvärmningen.

Tänkte då att man kanske skulle kunna göra sig en liten kompakt enhet som man sätter ovanpå en hink. Genom induktionsvärme så värmer den hylshalsen och när exakt rätt tid förflutit så släpper den hylsan rakt igenom och ner i hinken fylld med vatten.

Vi pratar då 2-3gram mässing som jag vill värma upp till 400 grader på några sekunder, klippa av effekten och vänta några sekunder innan den släpper hylsan.

Vet ju att det finns killar här som lekt en del med det som borde kunna sådär 1000ggr mer än mig om just induktionsvärmning.

Sååååååå vad tror ni om effektbehovet och om det går att bygga något enkelt utan en massa konstigheter? Finns ju riskokare och annat som inte borde vara sådär jätteavancerade och ja... Ni vet det där bättre än mig.

Det kan ju tilläggas att godset inte är så mycket mer än kanske 0,6-0,7mm på tjockaste stället där det ska värmas.

Mikael
Joe

Re: Induktionsvärme

Inlägg av Joe »

Skulle tippa på att "revolvermagasinet" i länken är den enklaste.
Helst ska ju hylsorna snurra när de värms för jämn fördelning, kan lösas genom att en rem ligger an mot hylsans nedre del och "släpar" den runt i hållaren.

Fast coolhets faktorn är hög för induktionshärdning!
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Borde ju kunna styras långt mycket exaktare med induktionsvärme. Det där blir pill o pul varje gång tills det stämmer och det kanske inte blir likadant som gången före ändå så man får testa fram nya laddata. Med induktionsvärme så kan man ju kunna styra effekten, tiden och väntetiden med extrem precision.
Joe

Inlägg av Joe »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag är i samma dilemma vad det gäller att mjuka upp hylsor, måste omforma en del
jag funderar istället på värmeöverföring, att hålla något vid en viss temperatur och lägga an hylsan tills den får rätt temperatur

bäste vore ett metallblock, men då vill man ha en brotch för varje modell av hylsa man vill värma

så jag funderar på bly eller saltbad istället

inuktionsvärme tycker jag är overkill på detta

ellternativt, gasolbrännare på snurrande hylsa och mäta temperaturen på hylsan på andra sidan brännaren till temp är ok och därefter droppa hylsan i vatten
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Nja det där med metallblock är inte så enkelt. Tänkte också på det först. Om man ska ha en bra värmeöverföring runt om så bör hylsan ha en ganska tajt passning o blocket. Du trycker in en kall hylsa som blir 400 grader varm och sväller. Då sitter den fast. Om man nu slår av effekten och hylsa och block svalnar så krymper nu blocket också o hylsan sitter likförbannat fast.... :wink:

Då bör man göra blocket i 4 kvartar som hålls ihop med fjäderkraft mm. Det blir inte så jävla lätt.

Ett blybad? Nä är inte så pigg på det. Saltbad kanske. Men vad ska man ha för salt som inte påverkar mässing vid den temperaturen?

Har kört idag med Lee's hylshållare i skruvdragare i gaslåga, jag uppnår inte den jämna kvaliteten på anlöpningen som jag vill. Precisionen blir faktiskt något sämre så jag har bara lekt en del med kanske 100 hylsor till pappälgen.

Induktion där man kan styra effekt och tid väldigt exakt tror jag på. Man skulle kunna ha en inställning för varje kaliber sparat i datorn. Kanske låta en liten pic styra det och en display, fast det lutar nog mer åt en PC styrning för min del. Fixar det 1000ggr lättare än med en pic.

Har sett någon ritning på en självoscillerande lösning liknande den HV killarna brukar driva flybacktransformatorer och tändspolar med. Någon annan idé om att man kunde finna de mesta delarna in ett gammal PC nätagg. SJälv har jag inte haft tid att pyssla så mycket jag vill med elektroniken sedan ganska många år tillbaks i tiden. Då försöker man gärna åka lite snålskjuts på vad andra lärt sig istället för att börja från scratch själv. :vissla:

Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva induktionen är ju relativ enkel: en spole som är mekanisk stabil och en oscillator med en utgång som kan ge "lite kraft". Nu vet jag inte hur mycket det går åt men 100W borde nog vara minimum men det är en ren gissning. Jag gissar även på att effektiviteten är runt 50%, alltså ska den kunde driva 200W minst.

Matar man med 24V blir det drygt 8A och det är definitivt inte svårt att hitta MOSFET som klarar lite frekvens OCH hastigheten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

någon som har koll på lämplig frekvvens och hur spolen bör vara placerad?

då kanske man kunde prova lite
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vore inte nån form av liten (storlek som en läskburk?) ugn vettigare?

Värmen kan komma från tråd (plocka delar från en gammal elradiator?) eller kanske halogenstrålare. Med en uC och PWM kan man väl då enkelt styra effekten och reglera temperaturen väldigt noga?

Är den liten och väl isolerad så kommer den ju lite grann att funka som en brödrost: Snabb att värma upp.

Induktionsvärme tror jag är alldeles för svårt att dimensionera.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Nerre skrev:Vore inte nån form av liten (storlek som en läskburk?) ugn vettigare?

Värmen kan komma från tråd (plocka delar från en gammal elradiator?) eller kanske halogenstrålare. Med en uC och PWM kan man väl då enkelt styra effekten och reglera temperaturen väldigt noga?

Är den liten och väl isolerad så kommer den ju lite grann att funka som en brödrost: Snabb att värma upp.

Induktionsvärme tror jag är alldeles för svårt att dimensionera.
Det finns ju som sagt ett litet problem. Mässingen i nedre delen av hylsan har bearbetningshärdat redan från fabrik och skall vara hård. Skulle uppvärmningen ta för lång tid så sprider sig värmen och botten blir mjuk. Med en sådan hylsa lever man extramt farligt. Skulle man klara sig utan allvarligare skador ska man gå o köpa en trisslott.

Mikael
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som Nerre skriver men storlek som en fingerborg i stället. Bara en par varv som lindas och som ligger precis vid övre delen av hylsan. Brassa på med bra effekt så sker uppvärmningen snabbt och hinner inte sprida sig så mycket. Måste bli mycket bättre än uppvärmning med låga.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Tror du att det funkar? Att ha en kompakt värmespole kanske 1mm från hylsan o brassa på till kanske 800-1000grader i spolen. Jag har tänkt just den tanken flera gånger men varit övertygad om att det går för långsamt. Ska helst klara uppvärmning på kanske 5 sekunder. Det vore nog den enklaste lösningen

Lekte en gång i tiden med en prototyp an en punktsvets jag gjorde genom att linda om en 2KVA trafo. Tänkte en period på att kanske skicka igenom kanske 0.5V 2000A men tror att det blir för tvär övergångzon och risk för gnistbildning som märker hylsorna.

Mikael
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Alltså... induktionsvärmning av mässing? Går det bra? Jag har för mig att det måste vara ett feritiskt material, tex. järn för att hysteresen ska kunna värma upp materialet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går alldeles utmärkt, det som värmer upp är kortslutningsströmmen som alstras i den ena kortslutna lindning som hylsan utgör.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Micke_71 skrev:Det finns ju som sagt ett litet problem. Mässingen i nedre delen av hylsan har bearbetningshärdat redan från fabrik och skall vara hård. Skulle uppvärmningen ta för lång tid så sprider sig värmen och botten blir mjuk. Med en sådan hylsa lever man extramt farligt. Skulle man klara sig utan allvarligare skador ska man gå o köpa en trisslott.
Det går ju alltid att fästa nedre delen av hylsan i ett kylande block.

Och det jag menade med storleken på ugnen är att den skall vara relativt liten så den får liten termisk massa (så det inte behövs en massa extra energi att värma upp själva ugnen) och att man just inte ska stoppa in hela hylsan utan bara spetsen.

Det blir ju i princip som en ring av glödtråd som du snabbt glödgar under några sekunder för att värma hylsan, och värmningen blir ju då till störste delen strålningsvärme (som går relativt lätt att skärma av så den inte går för långt ner på hylsan). Håller du dessutom hylsans i nederkant med något som har stor termisk massa kommer nederdelen att hållas kyld.
Skriv svar