Hejsan!
Ska försöka sammanfatta mig så kort som möjligt.
Jag håller på och bygger en telefonstyrning till min webasto värmare i bilen utav en nokia 6085. Funktionerna som jag efter strävar är följande:
Ringer till telefonen den aktiverar tiduret i bilen. när tiduret blivit aktiverat ska telefonen ringa tillbaka som en bekräftelse på att värmaren startat.
Följande har jag lyckats med:
Dragit ut två trådar från tiduret (parallellt med start knappen "LÅGAN") som aktiverar det på 60 min när jag sluter dem. Kan slå av och på tiduret som vanligt med knappen.
Hittat ett stift på min telefon som orkar dra följande reläkort 87197 från kjell.com ställt in i profiler så att bara ringsignalen aktiveras när jag ringer från ett specifikt nr.
Problem 1
Har stöt på följande problem: när jag ringer utgående samtal så aktiveras reläet (utgången), och ngn enstaka gång när jag dragit ur laddaren ur telefonen.
Undrar om det finns ngt relä att köpa, bygga som relä 87197 kan dra via potfrikontakt som kräver två pulser under inställd tid ca 40 sec som sen drar ca 1-10 sec..
Det skulle innebära att den inte aktiveras när jag ringer ut eller slår på telefonen. Däremot när jag ringer till telefonen två ggr inom ca 40sec då aktiveras reläet.
Har för övrigt provat koppla reläkort 87197 till vibratorn men den håller inte konstant spänning 0.8- 1.8 om jag minns rätt så reläet pulsar skulle innebära att värmaren slår av på osv..
Finns det ngn möjlighet att få reläet att ligga konstant till över vibratorn så hade det varit att föredra.
Problem 2
Få bekräftelse att värmaren går enligt följande: telefonen ringer upp förinställt kortnr på snabbknapp (nio) jag bekräftar genom att trycka upptaget eller låta det ringa.
Har gjort följande lött på två trådar på knapp nio som slår förinställt nr när jag sluter dem ca 2,5 sec. Även lött på två trådar på radera knappen pga av
att tecknen i fönstret samtal missat, meddelande mottaget och nian som kommer upp måste raderas så att jag kan ringa ut igen med knapp nio.
följande funktion krävs:
trigg signal= ca 60 min beroende på hur länge innan jag kommer ut till bilen och trycker på uret då blir den noll.
Relä ett börjar räkna 20 sec fördröjning sen sluter den i ca 5 sec. Då raderar jag eventuella meddelande , missat samtal som kommer upp när jag ringt till telefonen för att starta värmaren samt felringningar.
sen ska den vara noll tills trigg signalen blir 0 och åter 1(nästa gång jag ringer till telefonen) då börjar den om igen.
Relä två börjar räkna 30 sec fördröjning sen sluter den ca 2,5 sec. då ringer telefonen ut med knapp nio snabbnr bekräftelse på att värmaren startat och jag trycker på upptaget eller låter det ringa.
sen ska den vara noll tills trigg signalen blir 0 och åter 1(nästa gång jag ringer till telefonen) då börjar den om igen.
Vill gärna ha potfria utgångar till alla funktioner om det är möjligt.
Läst om ngt som heter pic programmering skulle kanske gå att göra ngt i det.
Men som sagt mina kunskaper är väldigt begränsande till att löda ihop en byggsats och likande. Lär mig dock ngt nytt hela tiden.
Tack på förhand ödmjukaste..
// Lars
Webasto styrning med nokia 6085. Problem.
Re: Webasto styrning med nokia 6085. Problem.
Varierar spänningen från vibratorn även om du kopplar bort själva vibratorn? Det brukar vara en likspänningsmotor så det borde bara vara likspänning där.
-
Re: Webasto styrning med nokia 6085. Problem.
Du kanske kan förstärka signalen till relät från vibratorn med en extra transistor.
Jag skulle styrt alla delay och sånt med en PIC. Men det tar ett tag att lära sig(gissar att du vill ha färdigt så fort som möjligt nu i vintertid) om du inte frågar någon EF medlem som kan programmera åt dig. Men det är ju roligast att göra själv
Det finns ett par trådar om microprocessorer i FAQ delen. Kod och exempel finns här t.ex... och google såklart.
Du kan bygga med logikkretsar också med det kan inte jag något om.
Jag skulle styrt alla delay och sånt med en PIC. Men det tar ett tag att lära sig(gissar att du vill ha färdigt så fort som möjligt nu i vintertid) om du inte frågar någon EF medlem som kan programmera åt dig. Men det är ju roligast att göra själv

Du kan bygga med logikkretsar också med det kan inte jag något om.