Bygga slavblixt av powerleds
Bygga slavblixt av powerleds
Jag funderar på att bygga mig en slavblixt för UV-foto (snorkling). Kommer främst att använda den för macro så det behövs inga extrema ljusstyrkor. För att slippa labba med den höga spänning som normala blixtar använder, så tänkte jag använda varmvita powerleds. Några frågor dyker upp;
Vilka powerleds passar bäst till denna applikation?
Går det att mata dioderna med högre ström under den korta tiden som blixen fyras av, för att få ytterliga ljusstyrka?
Vilka trycktåliga behållare kan tänkas fungera som hus till blixten? Räcker om de klarar 0-5 meters djup så det kanske går att använda någon form av plastburk med skruvlock?
Vilka powerleds passar bäst till denna applikation?
Går det att mata dioderna med högre ström under den korta tiden som blixen fyras av, för att få ytterliga ljusstyrka?
Vilka trycktåliga behållare kan tänkas fungera som hus till blixten? Räcker om de klarar 0-5 meters djup så det kanske går att använda någon form av plastburk med skruvlock?
Ledtalet för uvblixtar ligger på runt 25. Jag gissar att ledtal på runt 5 skulle räcka för mig eftersom det gäller macro. Ledtalet är tydligen den bländare som krävs vis iso 100 och en meters avstånd. I uv-sammanhang krävs dubbla ledtalet eftersom vattnet absorberar ljus. För min del räcker nog bländare 5.6 på 0.5M avstånd.
Fast eftersom lysdioderna inte blixtrar kan man inte säga att du behöver ett visst ledtal, utan du behöver nog med ljus för att exponera bilden korrekt vid en given bländare och avstånd. Du skriver att 5.6 på 0.5M avstånd räcker för dig? Menar du att du vill fotografera på en halvmeter ungefär och med bländare f/5.6?
Med de förutsättningarna ska det inte vara några problem att få tillräckligt med ljus för att få en acceptabel slutartid. Dock tror jag att det är svårt att räkna fram hur många dioder du behöver, det är nog att testa som gäller.
Med de förutsättningarna ska det inte vara några problem att få tillräckligt med ljus för att få en acceptabel slutartid. Dock tror jag att det är svårt att räkna fram hur många dioder du behöver, det är nog att testa som gäller.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotoblixt
5/0,5= 10
0,5m klassar inte jag som makro därav mitt förslag på ringbelysning för makrobilder på ett par dm högst.
Är fullt medveten om partiklar som lyser upp, men du får välja tillfällen för de riktigt fina bilderna utan en massa skit som flyter omkring.
Om du nu ska ta bilder som du föreslår så ta och bygg in en liten blixt i ett hölje, engångkameror är ett tips att utgå ifrån.
5/0,5= 10
0,5m klassar inte jag som makro därav mitt förslag på ringbelysning för makrobilder på ett par dm högst.
Är fullt medveten om partiklar som lyser upp, men du får välja tillfällen för de riktigt fina bilderna utan en massa skit som flyter omkring.
Om du nu ska ta bilder som du föreslår så ta och bygg in en liten blixt i ett hölje, engångkameror är ett tips att utgå ifrån.
Re: Bygga slavblixt av powerleds
Jag har aldrig hållit på med kamerablixtar men en spontan ide är att du kanske kan köpa en sån här och labba med?
http://se.farnell.com/delta-design/5710 ... dp/1466246
Den inehåller drivenhet + xenonlampa. Om du pillar isär den och bygger ett tätt hölje så kanske det skulle fungera. Fast jag vet inte hur blixten ska triggas, och drivenheten kanske är helt omöjlig att trigga externt. Hur triggas blixten från kameran? Är det en spänningspuls?
http://se.farnell.com/delta-design/5710 ... dp/1466246
Den inehåller drivenhet + xenonlampa. Om du pillar isär den och bygger ett tätt hölje så kanske det skulle fungera. Fast jag vet inte hur blixten ska triggas, och drivenheten kanske är helt omöjlig att trigga externt. Hur triggas blixten från kameran? Är det en spänningspuls?
Blixtskon på en kamera är normalt en ren slutande kontakt.
(Sen finns ju tillverkarnas egna anslutningar för TTL och såna grejer, de vet jag inte hur de funkar, men TTL kräver ju att blixten inte bara går att tända utan att den även går att släcka.)
(Sen finns ju tillverkarnas egna anslutningar för TTL och såna grejer, de vet jag inte hur de funkar, men TTL kräver ju att blixten inte bara går att tända utan att den även går att släcka.)
Ja, för max 5V och du måste koppla från strömkälla efter att bilden är tagen för att den ska "resettas" för nästa bild. Finns lite olika trick för att fixa det utan för mycket komponenter.
Jag funderar lite på varför han alls ska ha tryck tätt hus till. Varför inte bara spray lacka alla delar när det är klart och köra "blött".
Jag funderar lite på varför han alls ska ha tryck tätt hus till. Varför inte bara spray lacka alla delar när det är klart och köra "blött".
..På en gammal analog systemkamera ja, det är inte riktigt så på digitalkamerorna, därför ska man aldrig ansluta en gammal blixt till en modern systemkamera utan att ha antingen en konverter eller VETA att den passar.Nerre skrev:Blixtskon på en kamera är normalt en ren slutande kontakt.
Vad det handlar om är altså att många gamla blixtar kör med en hög synkspänning, ofta runt 200 Volt. När de digitala systemkamerorna kom (det kanske även gäller kompaktkameror med blixtsko, jag kan absolut ingenting om kompaktkameror) så var det många som bara klarade en synkspänning på 5 Volt. Ergo, kopplar man in en blixt med synkspänning på 200 Volt till en kamera som bara klarar en synkspänning på 5 Volt så går något sönder.
Nästan samtliga nyare digitala systemkameror klarar dock en synkspänning på 250 Volt.
Jag skulle gissa att synken helt enkelt är en tyristor. På de äldre så hade man inte valt en tyristor som klarade ~250 volt, numera så gör man oftast det.
Nästan samtliga nyare digitala systemkameror klarar dock en synkspänning på 250 Volt.
Jag skulle gissa att synken helt enkelt är en tyristor. På de äldre så hade man inte valt en tyristor som klarade ~250 volt, numera så gör man oftast det.
Ja en tyristor (eller triac) sitter det i mina gamla hembygda slavtändare (de är 15-20 år gamla så jag minns inte exakt vad som sitter i dem).
När det gäller att ansluta gamla blixtar så går det inte ens på en del kameror, det är väl bara Nikon som stöder även gamla blixtar i sin blixtsko? De andra tillverkarna har väl valt en "pinout" som gör att gamla blixtar inte passar alls?
När det gäller att ansluta gamla blixtar så går det inte ens på en del kameror, det är väl bara Nikon som stöder även gamla blixtar i sin blixtsko? De andra tillverkarna har väl valt en "pinout" som gör att gamla blixtar inte passar alls?