Få ut 1000 volt från en Audioförstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
linux_is_next

Få ut 1000 volt från en Audioförstärkare

Inlägg av linux_is_next »

Jag vill göra en annordning som kan ta in högtalarspänning och den skall driva ett 1000 volts steg t, och den bör ha ett ett frekvensomvång mellan 20-20000 Hz 0,3 amp endast.

Ideer hur man gör detta ritning eller annat vore bra.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

xxargs

Inlägg av xxargs »

0.3 ampere och 1000 Volt ger 300 Watt - om det är RMS så är det 1414 Volt i toppspännning...

...det blir en ganska stor klump till förstärkare.

Om du inte behöver DC-nivå så är det kanske lättare att få till detta med en stor konvetionell förstärkare och sedan använda audio-trafo av lämplig/skräddarsydd typ för rörsteg...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad ska du driva? Elektrostater eller jonofoner?
linux_is_next

Vad jag skall driva

Inlägg av linux_is_next »

jag har fått dille på att göra Standley meyers väte extraktions apparat
patentbeskrivningar finns (fanns eftersom min elräkning blev hutlös för denna månaden och måste spara kommer senare) på http://Culture.zapto.org, vad ni ser nu är en dokumentär jag klippte.

Uppfinningen går ut på att man gör några rör som man med rundslip kaliberar till rättförhållanden. Rören skall ligga i varandra med 1.5 mms avstånd - vidare avses att frekvensen och rörensstorlek skall ligga i resonans med frekvensen, och där vid skall bindningarna i väte och syre lösas upp enorm mängd uppstå så vi får vätgas... (youtube standley meyer)

De tidigare expriment som gjorts har inte haft någon dator involverad utan man har bara kört på med en vanlig tonoccilator. Min idé är att det kanske finns andra frekvenser som man kan banga på samtidigt igenom en ljudutgång och där med kunna köra ut till denna anorning. Det alltså inte musik man skall köra ut utan nåt annat..... Men vi kan gärna testa hur det går om man lirar elgitarr...

/M
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Å herre je .... Var 17 bor du?? Södertälje - då är det lugnt. Men ska tipsa min kompis som bor där att tejpa rutorna och bära skyddsväst. :)

Hur mycket spänning? Kolla om det finns trafar för elektrostathögtalare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en microvågsugnstrafo hamnar i rätt härad vad det gäller spänning, bara en tanke

med en trafo till eller om man ändrar primären på trafon, sedan är det frågan om frekvensomfånget, men det kan vara en billig början om inte annat
peter555

Inlägg av peter555 »

Labba med elektrolytisk framställning av väte lär inte vara ett bra sätt för att minska sin elräkning.

Det går antagligen att klämma ut betydligt högre spänning än 220 V från en vanlig 50 Hz toroid om man kör den på 1 kHz. Prova med en vanlig 220/12 V och kolla hur mycket man kan kräma ut innan förlusterna blir för stora eller man får överslag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

All spänning över 1.23 Volt över elektroderna per elektrolyscell är bortkastad energi, och det produceras ca 22.7 liter vätgas per Ah i ström som går igenom elektroderna i en elektrolyscell vid perfekt verkningsgrad. mao. är det inte spänning du behöver utan massor av ström runt 2-3 Volt om det skall produceras något vettig mängd vätgas inom rimlig tid. (Av detta så kan man läsa ut att det lagras runt 50 - 60 liter vätgas i hydriden i en uppladdningsbar NiMh-batteri av 2300 mAh-storlek)

Du behöver ca 8.2 normalkubikmeter vätgas för att ersätta 1 liter bensin... Som energibärare så är vätgas extremt volymiöst och kostsam att hantera och förvara.

---

En hyffsad nykter säkerhetsanalys av vätgas för fordondrift kan man hitta

"http://www.miljobilar.stockholm.se/uplo ... %A4nsle%20(Huvudrappo.pdf"

(gick inte att gömma i texten pga ett "(" i länken...)

Glöm inte att läsa sidan 14 - 17 vid jämförelse mellan olika bränslen samt sidan 37 - 39 (även 107) för konsekvenser vid en läcka och explosion med vätgas och sidan 62 när det gäller brännintervall för andra bränslen (2-15%) och vätgas (4-75% i luft), dessutom behöver vätgas extrem liten elektrostatisk urladdning för att tända sig gentemot andra bränsleångor.

Kort sagt så är hantering av vätgas i större mängder inomhus utan vittgående säkerhetsarragemang ungefär lika idiotiskt som att tillverka acetonperoxid - det kommer att smälla förr eller senare...

---

Tyvärr hittade jag ingen om flamfronthastighet mellan vätgas och andra bränslen - men om jag mins rätt så har vätgas 2.7 m/s medans LPG (gasol) och bensin ligger på 0.38 - 0.42 m/s när det är stökiometriskt utblandad i luft (oftast snabbaste brännhastigheten då) - det är flamfronthastighetens skillnad som gör att vätgas har så stora konsekvenser vid deflagration [1] även vid mindre mängder gas gentemot dom flesta andra petroliumbaserade bränslens bränder..

[1]
Kallas explosion av vanligt folk även om det inte är det - explosion/detonation är nämligen något helt annat och går ofta över 2 km/s i hastighet och är ytterst sällsynt vid bränder i normal lufttryck, såg dock en overifierad not att vätgasdeflagration kan lätt övergå till en detonation när större mängger är just pga sin snabba flammhastighet.
Nerre

Re: Vad jag skall driva

Inlägg av Nerre »

linux_is_next skrev:jag har fått dille på att göra Standley meyers väte extraktions apparat
Du menar den som wikipedia totalsågar som pseudovetenskap?

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Meyer
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Inte för att försvara Stanley Meyer, men allt som står på wikipedia är ju inte sant. Det kan ju skrivas av vilket löst folk som helst.
xxargs

Inlägg av xxargs »

och ändå verka wikipedia rent statistiskt sett vara med korrekt än dom flesta uppslagsböcker trots att 'vem som helst' får skriva...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, bara för att nåt står på Wikipedia behöver det inte vara lögn. (Det skulle vara rätt jobbigt att komma på så mycket lögner...)

Artikeln på wikipedia anger ju faktiskt en hel del referenser.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, vilken konstruktion (som är möjlig att genomföra med begränsade resurser) är den mest effektiva i sammanhanget?

.........................................
Edit: Jag funderade över liknande projekt kom också fram till samma slutsatser ang volt talet efter litet forskande om ämnet.

Jag fann det dock olönsamt om man tex tänkt driva fordon som seriös ersättning (altså om man söker rent ekonomisk vinst) för andra kommersiella drivmedel ute på markanden idag om man använder vanliga hobby metoder, dessutom är vätgas som sagt svårt att komprimera och lagra säkert utan tillgång till dyrbar utrustning i nuläget.

Men, följer detta med intresse.

(Hurusom så finns ju nästan alltid avsättning för vätgas till diverse experiment ändamål i vilket fall... )

-------------------

En fundering jag inte fick riktig klarhet i, räcker det att bara pumpa i många A-n?
xxargs

Inlägg av xxargs »

vätgas för expriment kräver inte så stora mängder vätgas som att driva fordon - transporter är en energikrävande sysselsättning även om man har motorer med hög verkningsgrad...

Man få mycket rolig vätgas för motsvarande 1 liter bensin i energivärde - jag menar att 8 kubik vätgas kan lyfta 4-5 kilo i totalvikt om man gör ballong av det hela, om jag inte mins fel så är lyftkraften betydligt högre per volym än motsvarande helium.
Skriv svar