Eftersom han publicerat källkoden till MCU:n (Atmega48) + att jag redan hade de flesta komponenter bestämde jag mig för att bygga en egen spektrumanalysator. Han säljer också sin egen variant men skickar inte grejer utanför Nordamerika (Länk).
Genom ett samköp av BER från Mouser fick jag tag i de komponenter som fattades (bl. a. RF-transceiver CC2500). Gjorde ett litet adapterkort med RF-delen som Ashsama fick etsa.
En liten miss i planeringen var att det inte fanns någon källkod till PC-programmet och programmet kommunicerar bara med en virtuell comport krets från Silabs (CP2102). Min tanke vara att använda ett FTDI-chip men det gick tyvärr inte. Som tur var hade jag ett labbkort från Sure electronics med just en Silabs krets.
Resultatet blev detta (kortet till vänster är bara för USB-UART konvertering):

Principen för spectrumanalysatorn är att man ställer RF-transceivern i RX-mode och skannar 2,4 GHz bandet samtidigt som man mäter signalstyrkan på varje frekvens. All data skickas sedan till ett PC-program som plottar upp ett amplitud-frekvens diagram. En väldigt simpelt sätt således men verkar fungera förvånansvärt bra.
Några skärmdumpar (med peak-hold funktion aktiverad):

Man ser tydligt mitt eget WLAN på kanal 3 (centerfrekvens 2422 MHz). Grannens WLAN verkar ligga på högre kanaler.

Så här ser det ut när mobiltelefonen med Bluetooth söker efter enheter.

Så här ser det ut när mikrovågsugnen är igång.

Slutligen en video som visar WLAN, Bluetooth samt mitt egna lilla trådlösa kort som sänder på 2450 MHz.
http://www.youtube.com/watch?v=5lrIgJMZHJw