Ny på forumet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BosseKba

Ny på forumet

Inlägg av BosseKba »

Hej!

Ett trevligt och lärorikt forum det här. Själv är jag en halvnovis på det här med elektronik, testar att meka lite trots allt trots devisen "friskt vågar hälften brunnet"
Jag tänkte genomföra ett projekt under kommande vinter, som jag funderat länge på men inte kommit till skott med.
Jag har en Hammond-clone en Oberheim OB5 en 2 manuals orgel som försöker efterlikna en äkta B3:a låter ganska ok, men vad är en hammond utan ett Leslie, således har jag ett Leslie 145 stående och projektet innebär att jag skall koppla samman min OB5 med 145:an. Det går inte att göra så där rakt av så vad jag funnit ut är att om man tar ett schema från en moderna varian av Leslie nämnligen ett 860 så kan man med lite byggnation få den efterfrågade kopplingseffekten.
Nu kanske inte så många om ens någon vara bekant med dessa ting men det spelar ju ingen roll, jag behöver säkert en massa hjälp främst med att konvertera komponenter från de scheman jag har, till såna komponenter som finns på marknaden idag.
Vad är lämpligt...lägga upp projektet under just "Projekt" och där visa tänkta scheman, kopplingar, ställa frågor osv....

/Bosse
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Välkommen till Elektronikforumet!

Självklart kommer du få hjälp om någon har kunskap om ditt bygge. Själv har jag inte mycket att komma med i detta fall eftersom jag aldrig har sett nämnda utrustning.

Utifrån din beskrivning låter det som ett Projekt, så det platsar bra under denna forumdel. Lösryckta frågor som är mer generella hör hemma under Allmänt. I Projektdelen förväntar vi oss bilder på det som skall skapas... ;)
BosseKba

Inlägg av BosseKba »

Tackar för välkomnandet!
Då gör jag så att jag lägger upp en tråd i ämnet under "Projekt".
Skall självklart dokumentera vad jag gör på vägen och slutresultatet!

/Bosse
Michel

Inlägg av Michel »

Välkommen!

Jag har inte gjort speciellt mycket audioprojekt. Gjorde typ någon färdig lösning på en vocoder och lekte lite med ett antal effektgeneratorer (explosion, tågvissla m.m.) när jag gick i högstadiet (~1980 :oops:).

Vill dock dra mig till minnes att det borde finnas minst en leslieeffekt generator ibland mina gamla Elektor ~82. Kanske det finns en till i mina audioprojekts-häften ifrån Maplin eller kanske hittar något i deras katalog från -84.

Har tyvärr ingen scanner, men jag kan initialt iallafall kolla och se vad jag hittar - även om du nu kanske redan har en design som du vill använda.
Man kan aldrig ha för mycket information.

När det gäller att hitta ersättare för komponenter tror jag att i stort sett alla på forumet kan bidra.
BosseKba

Inlägg av BosseKba »

Hej Michel!

Nån lesliegenrator är jag inte ute efter, det finns en inbyggd i orgeln, men den kan aldrig mäta sig med ett äkta gammalt träleslie, med sina roterande högtalare....

Det här handlar om en ganska enkel historia men för en som bara sysslat med rörpytsar, så känns okunnigheten påtaglig när jag kommer till något som inte lyser :?
Michel

Inlägg av Michel »

hmm...

Jag kanske hade lite brottom när jag läste din text.
:wink:
Skriv svar