Det optimala labbaggregatet
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det optimala labbaggregatet
Mitt gamla hembyggda labbaggregat börjar kännas lite för klent efter 15 års trogen tjänst... Det har sina fördelar i att det ger både plus och minusspänning, enkel spänningsjustering via pottar och visning av spänningen på analoga vridinstrument. Problemet är mest att strömbegränsningen utgörs av överhettningsskyddet i de LM317/LM337 som används, har förvisso bara tagit död på en 317 genom åren men ändå. Tycker dessutom att maxströmmen är för låg, transformatorn (från en gammal förstärkare) kan ge några ampere men regleringskretsarna sätter stopp nånstans runt 1A.
Så vad ska man ha för egenskaper i ett nytt labbaggregat?
-Både plus och minusspänning, både justerbar spänning och justerbar strömbegränsning.
-Upp till 25-30 volt, uppåt 5 amperé.
-Potentiometrar för enkel inställning.
-LCD som visar inställd spänning & ström, men även verklig spänning och ström.
-Led's som visar vissa bestämda spänningar (5V, 12V osv). Eller snabbvalsknappar som ger en bestämd spänning?
-Knapp för spänning av/på.
Så då gäller det att ta fram ett schema... först och främst välja regulatorIC. LM317/337 är enkelt då jag kan återanvända de jag har, men är L200/LM723 bättre? Hur löser man då den negativa spänningen?
Dessutom känns dessa kretsar rätt gamla, borde väl finnas nått bättre modernare?
Så vad ska man ha för egenskaper i ett nytt labbaggregat?
-Både plus och minusspänning, både justerbar spänning och justerbar strömbegränsning.
-Upp till 25-30 volt, uppåt 5 amperé.
-Potentiometrar för enkel inställning.
-LCD som visar inställd spänning & ström, men även verklig spänning och ström.
-Led's som visar vissa bestämda spänningar (5V, 12V osv). Eller snabbvalsknappar som ger en bestämd spänning?
-Knapp för spänning av/på.
Så då gäller det att ta fram ett schema... först och främst välja regulatorIC. LM317/337 är enkelt då jag kan återanvända de jag har, men är L200/LM723 bättre? Hur löser man då den negativa spänningen?
Dessutom känns dessa kretsar rätt gamla, borde väl finnas nått bättre modernare?
själv skulle jag vilja ha ett brutalt agg
det jag skulle vilja ha vore 3 eller 4 utgångar, som egenteligen är förstärkarsteg, dc till minst 100 Khz
dc buss på +- 450 till +- 550v
minst 20 A per utgång , men totalt kanske 25 A
variabel strömbegränsning
meningen vore att man skulle kunna få ut 3fas med lite extra direkt ur aggregatet
tror dock inte jag någonsin kommer få tummen ur att bygga något sådant
det jag skulle vilja ha vore 3 eller 4 utgångar, som egenteligen är förstärkarsteg, dc till minst 100 Khz
dc buss på +- 450 till +- 550v
minst 20 A per utgång , men totalt kanske 25 A
variabel strömbegränsning
meningen vore att man skulle kunna få ut 3fas med lite extra direkt ur aggregatet
tror dock inte jag någonsin kommer få tummen ur att bygga något sådant
Vad skulle det kosta att bygga ett agg?
Grym: jag skulle vilja se ett sådant agg
Jag sitter med funderingen på om jag ska köpa detta.
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000528 <-- den verkar vettig. Men det står 2.5A i beskrivningen men det står 3 på agget, lite lurigt.
Grym: jag skulle vilja se ett sådant agg

Jag sitter med funderingen på om jag ska köpa detta.
http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=41000528 <-- den verkar vettig. Men det står 2.5A i beskrivningen men det står 3 på agget, lite lurigt.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fjärrstyrning vet jag inte, även om det vore smidigt. Flera utgångar däremot är ingen dum idé, där skulle man ju kunna göra det enkelt med kanske 7812 + 7912, 7805 och 7905.
Det som kostar är väl till stor del transformatorn, rejäla kondingar, displayen och regulatorkretsarna. I mitt bygge tänkte jag dock i vanlig ordning plocka så mycket som möjligt i skrotlådan, man får ju en hel del gratis från en skrotad förstärkare, gäller bara att kondingarna är fräscha.
Det som kostar är väl till stor del transformatorn, rejäla kondingar, displayen och regulatorkretsarna. I mitt bygge tänkte jag dock i vanlig ordning plocka så mycket som möjligt i skrotlådan, man får ju en hel del gratis från en skrotad förstärkare, gäller bara att kondingarna är fräscha.
såg att mitt inlägg lät lite väl kaxigt
men det är vad jag skulle Vilja ha
har en budget varitant på g, har en enfas trafo för 2*165v ca 3KVA (400v in) kondingar och krafttrissor
tanken är tre eller fyra utgångar i modulform
har även en trafo för 2*24v 50A , med samma trissor kan man få lite mera ström
har kladdat lite på utgångsstegen men hittar inget vettigt på strömbegränsningen
jag vill ha en standard analog förstärkare för att slippa störningar högt i frekvens, men jag är positiv till dubbla drivsteg, ett A och ett D
men tillbaka till vettigt labbagg
extern styrning, gärna ,men då via ett D/A kort
jag tor tyvärr att man behöver flera labb agg
ett standard med 24,15,5,-5,-15 ca 1A
ett med variabla spänningar
ett högspännings agg
ett brutalt agg
o.s.v
men man kan nog bygga ihop del ett och två i samma hölje
jag gillar analoga instrument, men det går att ha dubbla
men det är vad jag skulle Vilja ha

har en budget varitant på g, har en enfas trafo för 2*165v ca 3KVA (400v in) kondingar och krafttrissor
tanken är tre eller fyra utgångar i modulform
har även en trafo för 2*24v 50A , med samma trissor kan man få lite mera ström
har kladdat lite på utgångsstegen men hittar inget vettigt på strömbegränsningen
jag vill ha en standard analog förstärkare för att slippa störningar högt i frekvens, men jag är positiv till dubbla drivsteg, ett A och ett D
men tillbaka till vettigt labbagg
extern styrning, gärna ,men då via ett D/A kort
jag tor tyvärr att man behöver flera labb agg
ett standard med 24,15,5,-5,-15 ca 1A
ett med variabla spänningar
ett högspännings agg
ett brutalt agg
o.s.v
men man kan nog bygga ihop del ett och två i samma hölje
jag gillar analoga instrument, men det går att ha dubbla
-
Det är inte så jobbigt att göra ett sånt aggregat om man gör lite oortodoxt.
Tag en valfri CPU, tre st SPI-DDS, 3st multiplicerande D/A omvandlare, 3st mono HI-FI slutsteg (COTS 200W i 4 Ohm) och tre biffiga 230/24V 300VA ringkärnetransformatorer.
Se är det bara att koppla ihop det hela lätt som en plätt, klarar enkelt trefas ut 25-800Hz och 10-300VAC fas-nolla*3 (stjärnkopplat) eller 17-520V delta kopplat.
Tag en valfri CPU, tre st SPI-DDS, 3st multiplicerande D/A omvandlare, 3st mono HI-FI slutsteg (COTS 200W i 4 Ohm) och tre biffiga 230/24V 300VA ringkärnetransformatorer.
Se är det bara att koppla ihop det hela lätt som en plätt, klarar enkelt trefas ut 25-800Hz och 10-300VAC fas-nolla*3 (stjärnkopplat) eller 17-520V delta kopplat.
Det finns ett skapligt aggregat att bygga här: http://www.a-and-t-labs.com/K2_Lab_Powe ... /index.htm
2 X 50 V 5 A
2 X 50 V 5 A

Exempel på fjärrstyrd (GPIB) nätaggregat: http://www.kepcopower.com/abc.htm
T.ex. Kan man då testa olika spänningar och se hur utrustningen reagerar i kombination med t.ex. en fjärrstyrd DVM.
T.ex. Kan man då testa olika spänningar och se hur utrustningen reagerar i kombination med t.ex. en fjärrstyrd DVM.