Få till ett pysande ljud!?
Få till ett pysande ljud!?
jag ska göra en modifikation på datorn nämligen att jag ska sätta en fejk NOS tub uppepå med vridventil och slang ner in i datorn..sen så ska jag ha en knapp i fronten som ska fungera som en "turbo" knapp..att fläktarna ökar från vanligtvis 7vol till 12volt.. och när man trycker på knappen så ska fläktarna öka fart och ett 1sek långt pysande ljud ska komma.. precis som på en dumpventil på en sportbil ska de låta... hur skapar man detta pysande ljud enklast??
--besserwisser--
"precis som på en dumpventil på en sportbil ska de låta.." - hehe... sportbilar? Och alla lastbilar också typ... SAAB 9000 Turbo är inte ngn sportbil (eller likn bilar, t ex Wolkswagen Passat 1.8T eller likn...)
Ngt som hade varit coolt är om du satte en låtsas intercooler i fronten också...
Men för att fixa ljudet måste du nog spela in att på ngt... eller... hmm...
här har du några alternativ... inget av dem är dock billiga...
Parallax1
Parallax2
Parallax3
Parallax4
Parallax5
Översikt...
//Rille
"precis som på en dumpventil på en sportbil ska de låta.." - hehe... sportbilar? Och alla lastbilar också typ... SAAB 9000 Turbo är inte ngn sportbil (eller likn bilar, t ex Wolkswagen Passat 1.8T eller likn...)

Ngt som hade varit coolt är om du satte en låtsas intercooler i fronten också...
Men för att fixa ljudet måste du nog spela in att på ngt... eller... hmm...
här har du några alternativ... inget av dem är dock billiga...
Parallax1
Parallax2
Parallax3
Parallax4
Parallax5
Översikt...
//Rille
- Illuwatar
- Kontakt:
Sampla ljudet från något som kan skapa detta ljud och låt en modul av denna typ göra jobbet: Ljudlagringsmodul
Källor till ljudet borde du kunna hitta i bilsportsfilmer (typ Fast & the Furious).
Källor till ljudet borde du kunna hitta i bilsportsfilmer (typ Fast & the Furious).
Ett sådant ljud borde nästan någon redan spelat in (på dator) och då är det ju en "enkel match" att få en microprocessor att spela upp det, som sagts tidigare i tråden.
Tycker du ska ta och söka lite på nätet efter lämpliga wav-samples, det finns hur mycket som helst... problemet är kanske vad de kan heta.
Tycker du ska ta och söka lite på nätet efter lämpliga wav-samples, det finns hur mycket som helst... problemet är kanske vad de kan heta.
här finns kanske en lösning...
Meddelandecentral 31-1088 från Clas Ohlson

29 KRONOR!!!
Dom hade halva priset på dom (dom kostade alltså 14,50kr!!!) för några veckor sedan, så jag beställde 3 stycken
men fick bara 2...
Har dock börjat exprimentera med dom så jag vet ej hur bra ljud man kan få.
Det allra bästa skulle väl vara att spela in digitalt från datorns ljudkort istället för via micen. Men jag antar att det är en kondensatormic och då är det ju INTE
bara att koppla ihop datorn med apparaten.
Lycka till!
Meddelandecentral 31-1088 från Clas Ohlson

29 KRONOR!!!
Dom hade halva priset på dom (dom kostade alltså 14,50kr!!!) för några veckor sedan, så jag beställde 3 stycken

Har dock börjat exprimentera med dom så jag vet ej hur bra ljud man kan få.
Det allra bästa skulle väl vara att spela in digitalt från datorns ljudkort istället för via micen. Men jag antar att det är en kondensatormic och då är det ju INTE
bara att koppla ihop datorn med apparaten.
Lycka till!
Aaah..now were talking.. kung.. nu blire till o köpa en sån o modifiera lite.. men kan du ta lite bilder på inälvorna osv?..ska nog inte va så svårt att byta switchar osv i en sån.. tack för tipset;).. kom även på ett sätt som kyler och låter. man tar en "tryckluft på burk" och monterar och sen så kopplar man slangar in i chassiet till en el-ventil och vidare till ett munstycke riktat mot CPU:n.. så sen när man trycker på knappen så pyser det och det kyler prollen:D.. trorni de funkar?.. typ koppla en automatisk switch som startar tryckluften om tempen blir högre än 70grader.. men finns det några el ventiler att köpa?.. hittar inga för ändamålet.. måste testa den där meddelandecentralen..