Få till ett pysande ljud!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Få till ett pysande ljud!?

Inlägg av anton »

jag ska göra en modifikation på datorn nämligen att jag ska sätta en fejk NOS tub uppepå med vridventil och slang ner in i datorn..sen så ska jag ha en knapp i fronten som ska fungera som en "turbo" knapp..att fläktarna ökar från vanligtvis 7vol till 12volt.. och när man trycker på knappen så ska fläktarna öka fart och ett 1sek långt pysande ljud ska komma.. precis som på en dumpventil på en sportbil ska de låta... hur skapar man detta pysande ljud enklast??
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du ingen gammal CO2 tub från en soda stream liggande, då kan du både få det att pysa och samtidigt kyla CPUn med kolsyran! :lol:
anton

Inlägg av anton »

hah:D.. egentligen.. hur funkar en sån.. börjar de spruta ut skitmkt luft om man slår hål på toppen?.:P
vore skojj o experimentera lite med sånna.. "host"vape.."host";;)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

En polare slog med en yxa på en koldioxid tub avsedd för ett gevär med rep till nödställda. Som ni nog fattar så flög den runt med en jäkla fart i det lilla rummet han var i. Han fick ett duktigt sår på armen.
Så hugg inte hål på den. även om den är liten.
anton

Inlägg av anton »

Haha..okej men äre nån som vet hur jag kan få till dedär pysande ljudet??
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Finns ju små gose-djur som säger en fras när man trycker dem på magen. Ta reda på hur dom funkar för du borde ju kunna göra på samma vis, ev hacka en .
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

heeey, spela in pys-ljud och spela upp i högtalarna, är inte det enklast ^^

/Johan
anton

Inlägg av anton »

spela in på datorn?.. hur ska jag då få datorn att spela upp ljudet i en liten separat högtalare när jag trycker på knappen?? kan man inte spela in ljudet i en Pic krets och koppla högtalare??
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

--besserwisser--

"precis som på en dumpventil på en sportbil ska de låta.." - hehe... sportbilar? Och alla lastbilar också typ... SAAB 9000 Turbo är inte ngn sportbil (eller likn bilar, t ex Wolkswagen Passat 1.8T eller likn...) ;)

Ngt som hade varit coolt är om du satte en låtsas intercooler i fronten också...

Men för att fixa ljudet måste du nog spela in att på ngt... eller... hmm...
här har du några alternativ... inget av dem är dock billiga...

Parallax1
Parallax2
Parallax3
Parallax4
Parallax5
Översikt...

//Rille
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Sampla ljudet från något som kan skapa detta ljud och låt en modul av denna typ göra jobbet: Ljudlagringsmodul

Källor till ljudet borde du kunna hitta i bilsportsfilmer (typ Fast & the Furious).
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ett sådant ljud borde nästan någon redan spelat in (på dator) och då är det ju en "enkel match" att få en microprocessor att spela upp det, som sagts tidigare i tråden.
Tycker du ska ta och söka lite på nätet efter lämpliga wav-samples, det finns hur mycket som helst... problemet är kanske vad de kan heta.
anton

Inlägg av anton »

hmm..Finns det inga billigare spela in/spela upp moduler?.. för en sån vore ju heltklart lättast.. Man skulle ju kunna använda en mp3 spelare men vilket slöseri.. hmm.. Finns det ingen "mekanisk" lösning?.. typ nån ventil som öppnar och stänger eller nått..??..
Rollo

Inlägg av Rollo »

här finns kanske en lösning...
Meddelandecentral 31-1088 från Clas Ohlson

Bild

29 KRONOR!!!

Dom hade halva priset på dom (dom kostade alltså 14,50kr!!!) för några veckor sedan, så jag beställde 3 stycken :) men fick bara 2...

Har dock börjat exprimentera med dom så jag vet ej hur bra ljud man kan få.
Det allra bästa skulle väl vara att spela in digitalt från datorns ljudkort istället för via micen. Men jag antar att det är en kondensatormic och då är det ju INTE
bara att koppla ihop datorn med apparaten.

Lycka till!
anton

Inlägg av anton »

Aaah..now were talking.. kung.. nu blire till o köpa en sån o modifiera lite.. men kan du ta lite bilder på inälvorna osv?..ska nog inte va så svårt att byta switchar osv i en sån.. tack för tipset;).. kom även på ett sätt som kyler och låter. man tar en "tryckluft på burk" och monterar och sen så kopplar man slangar in i chassiet till en el-ventil och vidare till ett munstycke riktat mot CPU:n.. så sen när man trycker på knappen så pyser det och det kyler prollen:D.. trorni de funkar?.. typ koppla en automatisk switch som startar tryckluften om tempen blir högre än 70grader.. men finns det några el ventiler att köpa?.. hittar inga för ändamålet.. måste testa den där meddelandecentralen..
Skriv svar