Snabb fråga om stereoanslutning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Snabb fråga om stereoanslutning

Inlägg av Shep »

På en HK-675 förstärkare med dubbla stereoutgångar så skulle jag vilja ansluta två sateliter och en baslåda och använda till tv och dvd. Sateliterna har jag anslutit till en av stereoutgångarna. Alla högtalare är av 8 ohm.
Det jag funderar är om det är möjligt att parallellkoppla utgångarna i den andra kanalen till baslådan. Så att den spelar både höger och vänster kanal samtidigt. Riskerar det att skada förstärkaren?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Troligtvis ja! Jag skulle i alla fall inte koppla på detta vis utan att först läsa manualen :shock:
peter555

Inlägg av peter555 »

Parallellkoppla låter läskigt, möjligen kan du bryggkoppla kanalerna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

OM bägge kanalerna är flytande kan det funka att seriekoppla dem.

Ska de bryggkopplas så lär den ena behöva inverteras (och som jag förstått kör du bara in en vanlig stereosignal i en stärkare som har dubbla högtalarutgångar?)

Parallellkoppla är ett bra sätt att elda upp en förstärkare.

Frågan är ju också om förstärkaren verkligen har fyra slutsteg eller om det bara är två med dubbla utgångar.
Shep

Inlägg av Shep »

Troligtvis ja! Jag skulle i alla fall inte koppla på detta vis utan att först läsa manualen
Jodå jag har läst men det är ju en ganska okonventionell anslutning som de inte nämner någonting om.

Har nu kopplat in baslådan på vänsterkanelen på ena utgången. Det fungera ganska bra på filmer när basen oftast är jämnfördelad över båda kanalerna. Problemet är ju om man ska lyssna musik och kontrabasen ligger i högerkanalen.
Det blir nog ändå byte till bättre stereohögtalare framöver som har mer bas än satteliterna. Det här får duga så länge.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

På bilslutsteg är det du frågar om vanligt, beroende på konstruktionen kan det gå, kanske inte även på en vanlig förstärkare, borde kanske gå att mäta upp.... Den bästa lösningen är väl en separat förstärkare för baslådan.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

På bilsteg med fler än två utgångar finns det oftast en switch som används för att välja hur många kanaler man vill använda. Stegen innehåller då flera slutsteg och försteg som bryggas efter behov. Finns det nån omkopplare på framsidan med högtalarval, typ A eller B?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

På mitt sonysteg á 222W fanns det två utgångar, L och R, Man kunde koppla sina bakhögtalare till varsin utgång, och baslådan samtidigt via ett filter till båda kanalerna (+ på den ena och - på den andra), det fanns inga omkopplare.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är för att kanalerna är bryggade från början...

Om man inverterar en kanal på en vanlig förstärkare kan man köra baslådan mellan utgångarna och en högtalare från varje utgång till jord... Se upp med impedanserna dock!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nu när vi ändå är inne på seriekoppling och annat så har jag ett litet tips om man vill ha en centerhögtalare, koppla "centerhögtalaren" till plus polerna på vardera kanal så får du ett jätte "spaceat" ljud. Det kallas för ambiofoni-högtalare och Blaupunkt var framme med det i bilar redan på 70-talet. Men det låter riktigt häftigt :razz: förutsätter dock att man har stereo och inte mono. :wink:
Skriv svar