Snabb fråga om stereoanslutning
Snabb fråga om stereoanslutning
På en HK-675 förstärkare med dubbla stereoutgångar så skulle jag vilja ansluta två sateliter och en baslåda och använda till tv och dvd. Sateliterna har jag anslutit till en av stereoutgångarna. Alla högtalare är av 8 ohm.
Det jag funderar är om det är möjligt att parallellkoppla utgångarna i den andra kanalen till baslådan. Så att den spelar både höger och vänster kanal samtidigt. Riskerar det att skada förstärkaren?
Det jag funderar är om det är möjligt att parallellkoppla utgångarna i den andra kanalen till baslådan. Så att den spelar både höger och vänster kanal samtidigt. Riskerar det att skada förstärkaren?
OM bägge kanalerna är flytande kan det funka att seriekoppla dem.
Ska de bryggkopplas så lär den ena behöva inverteras (och som jag förstått kör du bara in en vanlig stereosignal i en stärkare som har dubbla högtalarutgångar?)
Parallellkoppla är ett bra sätt att elda upp en förstärkare.
Frågan är ju också om förstärkaren verkligen har fyra slutsteg eller om det bara är två med dubbla utgångar.
Ska de bryggkopplas så lär den ena behöva inverteras (och som jag förstått kör du bara in en vanlig stereosignal i en stärkare som har dubbla högtalarutgångar?)
Parallellkoppla är ett bra sätt att elda upp en förstärkare.
Frågan är ju också om förstärkaren verkligen har fyra slutsteg eller om det bara är två med dubbla utgångar.
Jodå jag har läst men det är ju en ganska okonventionell anslutning som de inte nämner någonting om.Troligtvis ja! Jag skulle i alla fall inte koppla på detta vis utan att först läsa manualen
Har nu kopplat in baslådan på vänsterkanelen på ena utgången. Det fungera ganska bra på filmer när basen oftast är jämnfördelad över båda kanalerna. Problemet är ju om man ska lyssna musik och kontrabasen ligger i högerkanalen.
Det blir nog ändå byte till bättre stereohögtalare framöver som har mer bas än satteliterna. Det här får duga så länge.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- Electricguy
nu när vi ändå är inne på seriekoppling och annat så har jag ett litet tips om man vill ha en centerhögtalare, koppla "centerhögtalaren" till plus polerna på vardera kanal så får du ett jätte "spaceat" ljud. Det kallas för ambiofoni-högtalare och Blaupunkt var framme med det i bilar redan på 70-talet. Men det låter riktigt häftigt
förutsätter dock att man har stereo och inte mono.