Ny kontroll till RC-bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Ny kontroll till RC-bil

Inlägg av AntiZ »

Köpte en RC-bil till julklapp åt min fyråriga brorson och eftersom han har ett fysiskt handikapp tänkte jag meka in kontrollen i en gammal joystick för en-hands-manövrering (M som i ehM).

Sagt och snart gjort.

(Glömde ladda över bilderna men de kommer).

Hursom, bilen är en Nikko Willys Jeep med 3 års garanti (tror iofs jag har förverkat den nu :( ) Fram/Back/Höger och Vänster, det som är bra är att H/V funkar även om man inte kör framåt/Bakåt. Har för mig mina gamla RC-leksakasbilar hade det problemet att styrningen inte fungerade om man inte gasade. Ofta kraschande in i trösklar etc...

Joysticken är f.d. Amiga-kompatibel. Långskaftad med två knappar (som jag har för mig var parallellkopplade. Ena på skaftet och andra på "basen". Den verkar kunna koppla UPP-HÖGER etc. samtidigt och det är ju bra.
Featurs som den nya stickan har är bland annat nyckel-brytare (för start (on-off)) (klart det ska vara en nyckel till en bil (ska bara hitta en JEEP-nyckelring)) och en 10 mm blå LED istället för knappen i toppen (var µm-precision på det.)
En del Co-techande (dremlande) behövdes för att kort och batteri skulle få plats.

Det som är kvar är smältlimmande av sladdar och kretskortet.

Mer info kommer när jag har fixat med bilderna (om min server funkar som den ska...)

Bild
Nya Stickan

Bild
Innehåll

Bild
Förpackad och klar

Sorry (för (alla) parenteser).

Edit: Bilder.
Senast redigerad av AntiZ 8 februari 2009, 23:08:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Ny kontroll till RC-bil

Inlägg av psynoise »

Låter som en bra ljulklapp, eller hur blev det?

Räkte det med spänning till pulsomvandlare för att fixa det, eller hur gjorde du?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Det blev klart till Hjul, men funktionen var lite sisådär. Räckvidden var från början ingen höjdare, och joysticken var inte helt med på att gasa/svänga samtidigt, var väldigt glapp funktion. :(

Jag har fortfarande som synes inte skickat upp några bilder. Min server är allt annat än pålitlig. Något minnesproblem inträffar vi reload av sidan. Köra jag 20 reload så ökar minnet till max, växlingsfilen börjar växa och datorn hänger sig...

Men någon dag så...

/Mats
JohanF

Inlägg av JohanF »

Lägg upp bilderna på en gratis server då, tex postimage.org
Skriv svar