Siemens S7-300 (PLC), Vad göra med den?
Siemens S7-300 (PLC), Vad göra med den?
Hej på er är ny här och skulle vilja ha förslag på vad jag kan använda den till hemma....Har total idetorka här. den har 32ingångar och 32 utgångar samt analogt ingångskort och utgångskort.
Jag har gjort en experimentlåda med en S7:a där jag kan testa mina projekt, men har en kvar.
Edit: Rubrik / blueint
Jag har gjort en experimentlåda med en S7:a där jag kan testa mina projekt, men har en kvar.
Edit: Rubrik / blueint
Åååh vart har du kommit över en sån? Jag vill ha en! Och analogmodul dessutom ... mumma! Men vad man kan använda den till förutom att leka, det vettefan.
Har haft funderingar kring om man kunde bygga en styrning till en nödgenerator som kickar igång när det blir strömavbrott. Den skulle få reglera varvtal och hålla koll på temperatur och sånt. Och så klart ska den ju starta automatiskt och sköta omkoppling och allt sånt med. Men då ska man ju först ha tag på en 3-fas generator ... och en motor att driva den med. Bygga själv kanske?
Motorn i alla fall, har haft storskaliga funderingar på även det. Men det kräver maskiner och verktyg som jag inte har tillgång till. 

Re: siemens S7-300, Vad göra med den?
Sälja billigt till mig låter som en tok bara ide, hur är det med licenserna och programvaran då?
Jag misstänker att han sålt den redan, om det är samma som jag köpte för några månader sen 
Det finns en gratisversion som heter Step7 lite som man kan programmera enklare program med. Programmeringskabel kostar ca 1500.

Det finns en gratisversion som heter Step7 lite som man kan programmera enklare program med. Programmeringskabel kostar ca 1500.
Hrmf ...... du han före med fler månader .....mrfrenzy skrev:Jag misstänker att han sålt den redan, om det är samma som jag köpte för några månader sen

.... de var med en dyr j*vla kabel .....

Vad är det som är så speciellt med den, ifall man skulle snubbla över nån S7:a i framtiden.
De vi har på jobbet är det profibus/mpi kommunikation till programeringsenheten (nån dator alltså). Måste man ha nån profibus/ usb omvandlare ? Vart du tvingad att köpa en sådan kabel eller?
Det är MPI ja, det är en usb-rs232 omvandlare, en optoisolator, sedan mpi-rs232-omvandlaren som tar ström från plcn.
Jag hade redan en sån kabel.
Jag hade redan en sån kabel.
Re: Siemens S7-300 (PLC), Vad göra med den?
PLC är väl en sån där typisk grej där tillverkarna så gärna som möjligt vill låsa kunderna till den egna produkten. Då ska det vara specialkablar, specialprotokoll, spcialmjukvara, proprietära filformat och det ena med det andra.
Har man lagt ut flera tusen på programmerare och kablar så väljer man antagligen samma leverantör av PLC nästa gång, eftersom man redan har alla grejerna.
Om man kunde programmera dem via USB eller serieport med en ren textfil så skulle ju kunderna kunna välja vilken PLC som helst.
Har man lagt ut flera tusen på programmerare och kablar så väljer man antagligen samma leverantör av PLC nästa gång, eftersom man redan har alla grejerna.
Om man kunde programmera dem via USB eller serieport med en ren textfil så skulle ju kunderna kunna välja vilken PLC som helst.
Det är säker som du säger på mindre företag, men på SSAB där jag jobbar är det ekonomer som styr och dom ser bara kostnaden för vad en linje kostar att sätta upp, ej vad det kostar i bortfall när det inte finns personal inom förtaget som kan underhålla det nyinköpta på ett kostnads effektivt sätt.
Här hoppar dom gärna mellan,S5, S7, ABB250, 400, 800 och nu senast 800 Pec vilket tydligen ska vara det värsta ABB har. Vidare så har vi PILZ (failsafe PLC), Simens failsafe variant dvs pc s7 och säkert även ABB:s failsafe variant.
Förviss finns det en naturlig förklaring som har att göra med ålder på olika system, men ändå väldig ogenom tänkt ibland. Det blir så mycket reservdelar. Utbildning borde det också bli men det verkar dom skita i nu förtiden.
Det blir lätt rörigt.
Lättast att jobba med är S7:an, och värst är nya PEC:en. Fast jag antar att det är som att jämnföra en ferrari med en fiat, kanske inte helt rättvist m.a.o.
Vad heter Siemens mest kraftfulla system?
Här hoppar dom gärna mellan,S5, S7, ABB250, 400, 800 och nu senast 800 Pec vilket tydligen ska vara det värsta ABB har. Vidare så har vi PILZ (failsafe PLC), Simens failsafe variant dvs pc s7 och säkert även ABB:s failsafe variant.
Förviss finns det en naturlig förklaring som har att göra med ålder på olika system, men ändå väldig ogenom tänkt ibland. Det blir så mycket reservdelar. Utbildning borde det också bli men det verkar dom skita i nu förtiden.
Det blir lätt rörigt.
Lättast att jobba med är S7:an, och värst är nya PEC:en. Fast jag antar att det är som att jämnföra en ferrari med en fiat, kanske inte helt rättvist m.a.o.
Vad heter Siemens mest kraftfulla system?
S7-400 är den mest kraftfulla serien. I dag kör jag mycket via ethernet mellan PG/PC- CPU. Mycket smidig och snabbt, kan ju köra trådlöst också. Annars anväder jag CP5512 mellan PG/PC- CPU, då har man PPI/MPI och Profibus.
MPI är elektriskt kompatibelt med Profibus. Följdaktligen kan samma kabel användas för att tala båda protokollen. MPI används mest för att programmera dom plc-er som saknar profibusinterface, när man väl har en profibusmodul ansluten så kan man koppla upp ett helt nätverk med PLC från Siemens, Servokontroller från ABB, Manöverpanel från Omron osv, och programmera alltihopa från en enda dator ansluten på en punkt i nätverket.Nerre skrev:PLC är väl en sån där typisk grej där tillverkarna så gärna som möjligt vill låsa kunderna till den egna produkten. Då ska det vara specialkablar, specialprotokoll, spcialmjukvara, proprietära filformat och det ena med det andra.
Det finns hundratals företag som tillverkar produkter som pratar Profibus:
http://www.profibus.com/meta/productguide/
Förvisso men MPI/profibus är ganska slött och känsligt, saknas det en enda terminerings motstånd i änden typ nån har missat bygeln i kontakten så crashar hela systemet. Ganska känsligt med kvaliteten på signalen.
Antog att det var 400 systemet, men tänkte om det fanns nått jag inte hör talas om. Det finns väl en uppsjö av cpu-kort att välja emellan.
Antog att det var 400 systemet, men tänkte om det fanns nått jag inte hör talas om. Det finns väl en uppsjö av cpu-kort att välja emellan.
Jo bussnät brukar dö om man kopplar dom fel 
Det finns tredjepartslösningar som gör att man kan koppla i och ur profibus under drift utan att orsaka störningar.
Sen kan man givetvis ha flera separata slingor.
Den jag köpte från Fidolina var S7-300.

Det finns tredjepartslösningar som gör att man kan koppla i och ur profibus under drift utan att orsaka störningar.
Sen kan man givetvis ha flera separata slingor.
Den jag köpte från Fidolina var S7-300.
Får man fråga vad riktpris för sånadär ligger på? Inte precis något man hittar överallt, brukar ju oftast vara antika saker..
Bussen "dör" inte för att man kopplar ur en nod. Däremot kan CPU´n gå i stopp. Men det är bara att berätta för CPU´n vad som ska hända vid "bussfel".
En enklare S7-300 CPU kostar ca 3000:- upp till 17000:- för en S7-317F (failsafe)
En enklare S7-300 CPU kostar ca 3000:- upp till 17000:- för en S7-317F (failsafe)