vad behöver man för komponenter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FriXteR

vad behöver man för komponenter?

Inlägg av FriXteR »

jag har fått min farsa att betala för grejerna jag behöver :D .
men nu e frågan vad behöver jag?
jag har ingenting utan behöver attlt ifrån lödstation till trissor och motstånd :lol: .
så kom med förslag inom en rimlig budget hälst från elfa.

//Dan Svensson
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag tänker inte ge något föslag ifrån ELFA... :roll: Kanske lödstationen och tennet. Labbdäck har jag för mig inte kostar så mycket där heller.

I startpaket för att komma igång o leka så har många ställen komponentsatser.
Motstånd skulle jag köpa en sats om minst 10st av varje värde i antingen E24 eller möjligtvis E12 serien.

Kondensator satser bör man ju ha några polyester, keramiska och elektrolyter.

Trissor finns det ju i klassiska satser med bland annat 547.

Några 78 regulatorer är inte helt fel det heller.

Dioder så är det först o främst 4148 och 1N4001 (eller dylik) som du kan behöva. Några zener är aldrig fel att ha.

Några standard IC som billiga OP, 555'an, några enkla grindar o vippor, kanske någon räknare. Ibland så kan det vara bra att ha NAND grindarna med schmitt trigger.

Lysdioder kommer du sannolikt att vilja ha. Kanske någon strömbrytare.

Allt beror på vad du tänker labba och bygga. Visste jag dina förkunskaper så vore det lättare att se vilken nivå du ska ligga på. Vet man sedan vad du är intresserad av först o främst så underlättar det också. Du kanske vill ge dig in på uP tidigt vilket ligger i tiden. En förvånans värt mängd av elektroniska konstruktioner kan idag enkelt lösas med en uP i grunden som idag har PWM, AD timrar osv. Då är en rikigt fet bok i programering av dessa ett hett tips.

När jag började bygga så delade jag och min bror på några slumpsatser ifrån digikey (18år sedan) vilket var en riktigt bra affär. De är ju endast komplement. Men då fick man med en massa komponenter som kunde vara ganska dyra att köpa löst. En del var monterade men aldrig använda så det fick man löda bort.

Mikael
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Komplettera med krympslang i några olika dimensioner och lite buntband - ovärderligt när man håller på med kablar.
toritech
Kontakt:

Inlägg av toritech »

Välkommen in i en mycket kreativ hobby! 8)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag antar att "grejjerna jag behöver" syftar på en liten hemmaverkstad :)

lite tunn enledad kopplingskabel av järn

en liten å fin avbitartång,

banankontkter och krokodilklämmor

en billig multimeter, gärna med transistormätning

såna där klo-kontakter eller vad man nu ska säga till mutimetern, så man slipper hålla mot komponentbenet man ska mäta.

labbdäck å koppla upp allt på
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Med komponenter är det enligt mig bättre att köpa när man ska ha det, man ahr annars alltid det man inte behöver hemma och den man behöver är aldrig hemma.

Men det är någon firma som säljer flera kilo med komponenter för bara några hundra, billigt och bra.
klintan

Inlägg av klintan »

Zeus: Vilken firma låter tokigt intressant jue ? Har iofs kört på de färdiga satserna från kjell, och de är faktiskt väldigt bra. iaf när man skall ha motstånd och kondensatorer samt lite andra standard kretsar. Beställde för övrigt 3 555:or och fick 9 för samma pris så dom snålar iaf inte :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Lödstation måste jag rekommendera Biltemas! Fick tipset av någon annan här på bordet, och slog till på en sådan. Känns riktigt riktigt bra! Vilket också priset gör. ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Lödstation löns det att satsa på, annars blir det svårt att löda speciellt smd (ytmonterat).

Då jag började hade jag en Weller lödkolv, men nu på sommard när jag började smått med SMD köpte jag en Weller WS-51.
Esbjörn
Kontakt:

Inlägg av Esbjörn »

Jag kan rekommendera www.bhiab.se Billigt och nästan allt finns.
Jag drev elektronikbutik i många år och det är ungefär dom grejerna som killarna före mig beskrivit, som du behöver.
Om du ska handla på Elfa blir du ruinerad...
BC547, BC557, 1N4148, 1N4005, motstånd 5% (hela serien), säkringar, kondensatorer, potentiometrar... oj, det lär blir massor... Men försök välja
halvledare som klarar av lite "bredd", du behöver alltså inte 1N4001 om du köper 1N4005 (högre spänning), likaså köp LM317T (reglerbar) istället för olika stabbar 7805, 7812 osv, dessutom brusar LM317T mindre.
Köp "surplus" satser av kondensatorer och motstånd, då får du mest för pengarna, du lär behöva de flesta värden av dessa, halvledare däremot får du som sagt köpa när behov uppstår. Och... ytmonterat glöm det till att börja med.
Kolla också på www.labb.se och www.kjell.com
Esbjörn
Kontakt:

Inlägg av Esbjörn »

Jag kan rekommendera www.bhiab.se Billigt och nästan allt finns.
Jag drev elektronikbutik i många år och det är ungefär dom grejerna som killarna före mig beskrivit, som du behöver.
Om du ska handla på Elfa blir du ruinerad...
BC547, BC557, 1N4148, 1N4005, motstånd 5% (hela serien), säkringar, kondensatorer, potentiometrar... oj, det lär blir massor... Men försök välja
halvledare som klarar av lite "bredd", du behöver alltså inte 1N4001 om du köper 1N4005 (högre spänning), likaså köp LM317T (reglerbar) istället för olika stabbar 7805, 7812 osv, dessutom brusar LM317T mindre.
Köp "surplus" satser av kondensatorer och motstånd, då får du mest för pengarna, du lär behöva de flesta värden av dessa, halvledare däremot får du som sagt köpa när behov uppstår. Och... ytmonterat glöm det till att börja med.
Kolla också på www.labb.se och www.kjell.com
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Angående priser: Bhiab tar 884:- för samma lödstation som Kjell & Co tar 699:- för och Jula 595:-. Det kan löna sig att kolla runt lite, närmare bestämt 289:- i vinst! Och det gäller även andra prylar, ha inte för brottom även om farsan betalar. :D
klintan

Inlägg av klintan »

Varför är reglerbara bättre? om man ändå skall göra en krets där man vet vilken spänning man vill ha kan man ju lika gärna köpa en fast lm7805 ? om man bortser från att de brusar mindre då.. förklara gärna. :?:
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Men det vet man ju inte förrens man har gjort den.
Skriv svar