Hur mycket ström? Inför projekt: Strip LED-belysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
beangan

Hur mycket ström? Inför projekt: Strip LED-belysning

Inlägg av beangan »

Nu ska vi se hur mitt första projekt på den här sidan går.

Jag har för ett tag sedan hängt upp skåp på väggen, på skåpen ligger en bänkskiva i massiv ek. På dom här skåpen finns inga luckor eller något annat som döljer innehållet, och så vill jag ha det. Ska vara förvaring av div böcker och tidningar.

Nu till själva projektet, jag vill ha belysning i framkant av bänkskivan. Som lyser upp lite lätt, ställbart med dimmer.

Det finns färdiga att köpa men dom är bara jävligt dyra, så jag tänker tillverka egna av eklister och en helvetes massa LEDs.

Som strömförsörjning har jag nu rotat fram en gammal DVD som inte kan läsa skivor (välanvänd :D ), PSUn som sitter i DVDn tänkte jag att det borde räcka som strömförsörjning.

Räcker inte den så tar jag den gamla dekodern som jag har liggandes istället, finns större grejer i den :razz:

Och här kommer den första frågan till er.

Hur kan man få reda på hur mycket ström det går att plocka på dom olika volt som finns?

Jag har googlat en del men hittar inget jag kan förstå mig på. vilket säkert är ganska mycket eftersom jag är ganska grön på elektronik.

Tacksam för svar och länk till bild på PSUn kommer när jag letat upp kameran :D

Här har vi länk till bilder: http://www.wearz.org/Strip-LED-belysning/
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ibland står det utskrivet på kretskortet. Annars får du mäta den nuvarande förbrukningen och ta det som max.
beangan

Inlägg av beangan »

Bak på DVDn står det 15w. och på PSUn finns det +4, +6 och +14. finns även -5 och -21 (varför det står - förstår jag inte, så den som kan förklara får gärna göra det) kan jag belasta vilken volt jag vill med full styrka eller är det vissa begränsningar? 15w är vad jag antar 220volt 15w men blir inte det lite annorlunda om man tar tex 14 volt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Drar den 15W max på 230V sidan så får du ut lite mindre inne i apparaten. Om vi antar att nätdelen har en verkningsgrad på 90% kan du ta ut 15 * 0,9 = 13,5W. Jag skulle försöka att inte ta ut mer än 10 - 11W kanske för att ha lite marginaler.

Inne i apparaten tas den effekten ut på flera uttag (spänningar) i ditt fall. Men tillsammans får du inte ta ut mer än vad den är avsedd för.

Effekten räknas ut med P = U * I ( Effekt = spänning * ström). Har du 11V och tar ut 1A tar du ut 11W från den spänningen. I ditt fall verkar det som du har 3st plusspänningar och 2st minusspänningar internt i apparaten. Minusspänningarna där kan du förmodligen inte ta ut mycket ström. Så konsentrera dig på +4, +6 och +14. Mät spänningen på utagen så kan du räkna ut max ström senare. Nu är det också så att hur mycket ström du kan ta ut beror på komponenterna som sitter i strömvägen. Sitter t.ex. en diod som inte tål mer än 100mA så kommer den att gå sönder om du tar ut så att de värms upp för mycket. Ofta tål den mindre än 100mA. En annan komponent som sätter gränser är transformatorn, den är oftast gemensam för flera spänningar.

Försök lista ut så mycket som möjligt om nätdelen samt hur du ska koppla lysdioderna, så att du vet hur mycket ström du behöver.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

+4V betyder att spänningen är 4V högre än signaljord (GND, 0V).
-21V betyder att spänningen är 21V lägre än signaljord.

Så mellan -21 och +4 har du 25V.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur många lysdioder har du planerat för? D.v.s. hur ljust ska det lysa?

Vanliga standard LED brukar man driva med ca 20mA. Spänningsfallet är runt 2 volt, vilket betyder att du kan driva exempelvis grupper med 6-7 st seriekopplade lysdioder per grupp från 14V-källan. Exempelvis 6 stycken dioder seriekopplade med ett motstånd på 100Ω. Det ger altså en förbrukning på ca 20mA för den gruppen. Säg att du kan ta ut 500mA ur 14V-källan, då kan du altså driva ca 150 standard LEDs..
beangan

Inlägg av beangan »

Tackar för era svar. jag har letat så mycket jag kan på internet men hittar inte så mycket på komponenterna. På transformatorn står det nc-h0109-13. Och det får jag upp någon träff på, men jag förstår mig inte så mycket på vad som står :lol: --> http://www.datasheets.org.uk/datasheets/TOP243P.html vet inte ens om det har något med denna transformatorn att göra. Men vad vet jag :D
beangan

Inlägg av beangan »

Walle skrev:Hur många lysdioder har du planerat för? D.v.s. hur ljust ska det lysa?
jag ska driva ca 130st, dom jag har kollat på är duffusa med 120graders spridning. ska tydligen ha 3,2v och 20ma.

http://led.linear1.org/led.wiz <-- den har jag använt för att kolla hur det ska kopplas. väldigt smidig
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Mät hur mycket ström apparaten drar från 14V-källan. Drar den mer än ca 700mA så fungerar det ju utmärkt att använda den rakt av.

Edit: För övrigt så är diodernas framspänningsfall 3.2V i det här fallet, det är inte samma som att de "ska ha" 3.2V :)
beangan

Inlägg av beangan »

hur ska jag kunna mäta hur mycket den drar? DVDn går inte att starta :D

Jag har plockat komponenter i den sedan ett bra tag tillbaka.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ajdå, ja då är det knepigare :)

I det läget brukar jag köra metoden som jag kallar TOSODB. Testa Och Se Om Det Brinner ;)
beangan

Inlägg av beangan »

det är vad jag har börjat fundera på.. eftersom att jag har ett till.. och den skulle tydligen dra 48w.. så det har ju bra mycket mer kräm.. men tycker det är nästan onödigt mycket..

Då är det nästa problem.. hur ska jag kunna dimra skiten? kan inte tänka mig att PSUn tycker om att jag dimrar den rakt av.. utan jag får väl göra någon dimer liknande sak efter PSUn. eller vad tror du?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, dimmra före PSU'n funkar absolut inte. Det absolut bästa är att dimmra med s.k. PWM (Pulse Width Modulation).

Principen är att man driver dioderna med en fyrkantsvåg, där bredden på den höga delen av fyrkantvågen ändras. Kan enkelt göras för samtliga lysdioder med en 555'a, några motstånd och kondensatorer samt en transistor. Edit: Och en pot för inställningen, såklart.

Edit igen: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
beangan

Inlägg av beangan »

Låter bra det. Finns det färdiga att köpa eller eller blir det till att sätta ihop en själv?

Edit: kom och tänka på den här http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12100804 <-- skulle en sådan duga?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fötutsatt att 0.5 A räcker så fungerar den där aldeles utmärkt, det lär inte bli mycket billigare att bygga själv heller, framförallt om man inte redan har breadboard o.s.v.
Skriv svar